| کد مطلب: ۱۰۴۶۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد

ذره بیـــن

حربه بازارساز براي کنترل قيمت‌ها

با وجود آغاز انتشار اوراق ارزي بانک مرکزي از ديروز، اما بازار ارز تاثير آن‌چناني از اين سياست نگرفت و شاهد ريزش قيمت‌ها نبود و بررسي روند بازار ارز در اولين روز هفته جاري نشان مي‌دهد که در ابتداي معاملات صبح ديروز، قيمت دلار يک کانال جهش کرد و تا ظهر به حدود 35 هزار و 200 تومان هم رسيد، اما از بعدازظهر تغيير مسير داده و دوباره يک کانال به عقب برگشت که بر همين اساس، هر دلار آمريکا در پايان معاملات ديروز با قيمت 34 هزار و 817 تومان به فروش رفت. رفت و برگشت قيمت دلار در حالي در بازار امروز رقم خورد که ايران در روزهاي پاياني هفته گذشته با تحريم‌هاي تازه‌اي مواجه شده بود و روز پنج‌شنبه هم شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قطع‌نامه‌اي را که خواستار همکاري ايران با نهاد ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل است، به تصويب رساند و با توجه به‌ اين‌ شرايط، برخي از معامله‌گران با اشاره به اين سيگنال‌هاي منفي، معتقد بودند نرخ دلار پتانسيل رشد را دارد، اما مداخله ارزي بازارساز موجب شده نرخ دلار رمقي براي رشد نداشته باشد اما به نظر مي‌رسد که سفر مقامات عمان به ايران، تا حدي توانسته ترمز رشد قيمت‌ها در بازار ارز را بکشد و روند قيمت دلار را معکوس کند که بر همين اساس، معامله‌گران تا روشن شدن نتيجه سفر وزير خارجه عمان به ايران صبر خواهند کرد. به گزارش خبرآنلاين ، فعالان بازار عنوان مي‌کنند که به طور معمول در شرايطي که فضاي انتظاري جامعه به‌گونه‌اي است که قيمت‌ها در بازار ارز به سمت صعودي حرکت خواهد کرد، بازارساز اقدام به عرضه قابل توجه ارز در بازار مي‌کند اما در اين ميان، بانک مرکزي از ديروز اقدام به انتشار اوراق ارزي به عنوان ابزاري براي کنترل بازار ارز کرده است. اقدامي که تاثير آن‌چناني در بازار نداشت و منجر به ريزش قيمت‌ها در بازار ارز نشد. پيش از اين البته کامران سلطاني‌زاده، دبيرکل کانون صرافان در گفت‌وگو با خبرگزاري خبرآنلاين پيش‌بيني کرده بود: سياست جديد بانک مرکزي مي‌تواند بازار ارز را به آرامش برساند که پيش‌بيني مي‌شود مردم آرامش در بازار هفته آينده را تجربه کنند.

تلافي عجيب مخابرات خبرساز شد

در پي اعلام رأي محکوميت شرکت مخابرات به ارتکاب رويه ضد رقابتي در افزايش تعرفه تلفن ثابت از سوي شوراي رقابت، شرکت مخابرات تلفن‌هاي مرکز ملي رقابت را قطع کرد. شرکت مخابرات ايران در يک اقدام تأمل برانگيز و به دليل اصرار شوراي رقابت بر استيفاي حق مردم در مقابله با افزايش غيرقانوني تعرفه تلفن ثابت، اقدام به قطع تمامي خطوط ارتباطي شورا و مرکز ملي رقابت کرد. به گزارش همشهري آنلاين، در پانصد و نوزدهمين جلسه شوراي رقابت در 17 آبان ماه، شوراي رقابت پيرو وصول شکايات در خصوص اجرا نشدن مفاد مصوبه 509 شوراي رقابت با موضوع درج مبالغ اضافي در قبوض تلفن ثابت و اخذ آن از مشترکين، رأي به محکوميت شرکت مخابرات در ارتکاب رويه ضد رقابتي داده و براي توقف اجراي اين تصميم غيرقانوني، از قوه قضائيه و سازمان بازرسي کل کشور درخواست رسيدگي کرده است به‌رغم اين موضوع، متأسفانه تاکنون مقابله‌اي با رويه ضد رقابتي و انحصاري شرکت مخابرات صورت نگرفته و اخذ وجه غيرقانوني از مشترکين ادامه دارد.

قيمت نفت در مسير نزول

قيمت نفت در روز دوشنبه با کاهش نگراني‌ها در مورد عرضه با 0. 3 درصد کاهش به 87 دلارو 34 سنت رسيد و قيمت نفت در روز گذشته با کاهش نگراني‌ها در مورد عرضه، در حالي که نگراني‌ها در مورد تقاضاي سوخت در چين و افزايش نرخ‌هاي بهره بر قيمت‌ها سايه انداخته بود، نزديک به پايين‌ترين حد دو ماه اخير بود. بهاي معاملات آتي نفت برنت در ماه ژانويه با 28 سنت يا 0. 3 درصد کاهش به 87. 34 دلار در هر بشکه رسيد که قيمت آتي نفت خام وست تگزاس اينترمديت ايالات متحده در ماه دسامبر قبل از پايان قرارداد در اواخر روز دوشنبه، 8 سنت کاهش داشت و 80 دلار در هر بشکه بود همچنين روز جمعه، هر دو بنچمارک در پايين‌ترين سطح خود از 27 سپتامبر بسته شدند و ضررهاي خود را براي دومين هفته افزايش دادند و برنت 9 درصد و وست تگزاس اينترمديت 10 درصد کاهش يافت و ذخاير ناچيز نفت خام اروپا در حالي کاهش يافت که پالايشگاه‌ها در آستانه اجراي ممنوعيت اتحاديه اروپا بر نفت خام روسيه در 5 دسامبر، اعمال فشار بر بازارهاي فيزيکي نفت خام در سراسر اروپا، آفريقا و ايالات متحده داشتند. مسئول سياست انرژي اتحاديه اروپا به رويترز گفت که اتحاديه اروپا انتظار دارد مقررات خود را به موقع تکميل کند تا برنامه G7 براي محدود کردن قيمت نفت روسيه در 5 دسامبر را اجرا کند و بازارهاي گازوئيل همچنان فشرده باقي ماندند و اروپا و ايالات متحده براي عرضه با يکديگر رقابت مي‌کردند، در حالي که چين صادرات ديزل خود را در اکتبر سال گذشته دو برابر کرد و به 1. 06 ميليون تن رساند، اين حجم بسيار کمتر از صادرات 1. 73 ميليون تني سپتامبر بود. به گزارش مهر، تقاضاي سوخت براي بزرگ‌ترين واردکننده نفت خام جهان به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده توسط چين براي مبارزه با کوويد - 19 ضعيف است، در حالي که انتظارات براي افزايش بيشتر نرخ بهره در ساير کشورها منجر به افزايش دلار شده است و کالاهاي دلاري را گران‌تر کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار