| کد مطلب: ۱۰۴۶۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد

خبر موشک «هايپرسونيک» متعلق به خيلي وقت‌پيش است

فرمانده هوافضاي سپاه:

خبر موشک «هايپرسونيک» متعلق به خيلي وقت‌پيش است

هراس آمريکا از ساخت موشک هايپرسونيک در ايران

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با بيان اينکه در حوزه موشکي در تراز جهاني جلو افتاده‌ايم، گفت: خبر موشک بالستيک هايپرسونيک پيشرفته که در مراسم سالگرد شهيد طهراني مقدم گفته شد و قادر است در جو و بيرون از جو مانور داشته باشد متعلق به خيلي وقت پيش است ولي در واقع امروز رسانه‌اي شده است و در اين دستاورد يک جهش نسلي اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال دشمن نمي‌تواند به توانمندي مقابله با اين موشک برسد. سردار حاجي‌زاده به حوزه پدافند اشاره کرد و گفت: ما در برهه‌اي در حسرت يک سامانه پدافندي برد کوتاه بوديم به‌طوري‌که رژيم بعث عراق در جنگ هشت ساله براي تحقير ما با هواپيماهاي باري به آسمان کشور ما مي‌آمدند و زباله‌هاي پادگاني از جمله فايل، کمد، مبل، تيرآهن و... را به پايين مي‌ريختند. وي افزود: امروز با لطف خداوند در حوزه پدافند از موشکي و پهپادي گسترش بيشتري داشته‌ايم، به‌طوري‌که انواع رادارها در حوزه‌ها، فرکانس‌ها، ارتفاع‌ها و برد‌هاي مختلف و همچنين سامانه‌هاي پدافندي ارتفاع پائين، سامانه‌هاي برد متوسط تا برد بلند همگي بومي و ساخت داخلي هستند. همين دو روز پيش هم سردار حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از دستيابي ايران به تکنولوژي سلاح هايپرسونيک خبر داده بود. او با اشاره به آزمايش موفق اين موشک‌ گفت: «در آينده و در يک فرصت مناسب اين موشک هايپرسونيک رونمايي خواهد شد.» سردار حاجي‌زاده درباره مشخصات اين سلاح گفته بود: «اين موشک جديد از همه سامانه‌هاي سپر موشکي عبور مي‌کند و فکر نمي‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوري پيدا شود که بتوان با آن مقابله کند.»

هايپرسونيک چيست؟

موج صوتي با سرعتي برابر با 1235 کيلومتر بر ساعت در ماده سيال حرکت مي‌کند. واحد سنجش سرعت صوت ماخ است و به سرعت‌هاي بالاتر از يک ماخ مافوق صوت مي‌گويند. در آيروديناميک سرعت‌هاي بالاتر از 5 ماخ را سرعت هايپرسونيک مي‌نامند. بنا بر اين تعريف يک موشک براي هايپرسونيک بودن حداقل بايد به سرعتي فراتر از 5 برابر سرعت صوت دست پيدا کند.

سلاح هايپرسونيک چيست؟

سلاح‌هاي اصلي در اين دسته‌بندي، موشک‌هاي کروز هايپرسونيک، بالستيک‌هاي هواپرتاب و گلايدرهاي هايپرسونيک هستند. همان‌طور که پيش از اين اشاره شد، اين موشک‌ها با سرعتي فراتر از 5 ماخ حرکت مي‌کنند با اين تفاوت که موشک‌هاي کروز هايپرسونيک با موتور اسکرم‌جت ارتفاع پروازي کمتري نسبت به گلايدرهاي بالستيک هايپرسونيک دارند. گلايدرهاي هايپرسونيک با استفاده از موشک‌هاي بالستيک پرتاب مي‌شوند و پس از جداشدن بوستر و واردشدن به جو با سرعت هاپيرسونيک با استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته، داخل اتمسفر به سمت هدف مانور مي‌دهند. همين موضوع سبب مي‌شود که رهگيري‌شان نسبت به پرتابه‌هاي بالستيک معمولي کار دشوارتري باشد. گلايدرهاي هايپرسونيک خطري بزرگ براي سيستم‌هاي پيشرفته دفاع موشکي هستند. آنها بر خلاف موشک‌هاي بالستيک مسير حرکتي قابل پيش‌بيني ندارند. از پيچيدگي‌هاي فني ساخت سلاح هايپرسونيک، فراهم‌کردن قابليت مانور در چنان سرعت‌هاي سرسام‌آور است. در سرعت هايپرسونيک مولکول‌هاي اتمسفر به حالتي از ماده به نام پلاسما تبديل مي‌شوند.

واکنش آمريکا چه بود

وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) به گزارش‌ها درباره ساخت موشک هايپرسونيک از سوي ايران واکنش نشان داد. بر اين اساس، سابرينا سينگ، از سخنگويان پنتاگون در اين رابطه گفت: ما شاهد گزارش‌هايي از سوي مقامات ايراني درباره ساخت موشک پيشرفته هايپرسونيک از سوي تهران بوده‌ايم. با اين حال، ما در اين مساله ترديد داريم. اين مقام آمريکايي از ارائه جزئيات بيشتر درباره ديدگاه واشنگتن در اين رابطه اجتناب کرد.

کدام‌ کشورها فناوري ساخت سلاح هايپرسونيک دارند؟

در حالي‌که مي‌توان روسيه و چين را پيشتاز توليد سلاح‌هاي هايپرسونيک ناميد، آمريکا نيز برنامه گسترده‌اي براي توليد اين دست سلاح‌ها دارد. روسيه در جنگ اوکراين از سلاح هايپرسونيک براي هدف قراردادن يک انبار مهمات استفاده کرد و عملا عملياتي بودن آن را نشان داد. چين هم چندي است که از سلاح عملياتي هايپرسونيک خود با کد DF- DZ v ÑæäãÇíí ˜ÑÏå ÇÓÊ. ÂãÑí˜Ç äíÒ ÇÒ ÂÒãÇíÔ ãæÝÞ ÓáÇÍåÇí åÇíÑÓæäí˜ åæÇÑÊÇÈ ÎæÏ ÎÈÑ ÏÇÏå æ ÑæŽååÇíí æä X51 Èæííä ÑÇ ÏÑ ÏÓÊ ÊæÓÚå ÏÇÑÏ.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار