| کد مطلب: ۱۰۴۶۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد

مهدی دادرس در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

مردم عاشق تیم ‌ملی بودند اما امروز بی‌تفاوت شده‌اند

آرمان ملی- احسان انصاری: تیم‌ملی ایران امروز دوشنبه اولین بازی خود را با تیم‌ملی انگلیس در جام‌جهانی برگزار می‌کند. بازی که به باور بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین بازی ایران در جام‌جهانی خواهد بود. با این وجود این روزها مردم ایران روزهای ملتهبی را پشت‌سر می‌گذارند و شرایط به شکلی نیست که اشتیاق زیاد نسبت به بازی‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی در سطح جامعه مشاهده شود. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی شرایط تیم‌ملی در شرایط کنونی با مهدی دادرس مدیر با سابقه ورزشی گفت‌وگو کرده است. دادرس معتقد است: « امروز ما در شرایطی قرار داریم که سرنوشت کشور در میان است. به همین دلیل عاقلان قوم باید این وضعیت را مدیریت کنند و اجازه ندهند اتفاقاتی رخ بدهد که منافع ملی آسیب ببیند. امروز باید از کسانی که مسبب وضعیت موجود هستند این سوال را پرسید که چرا کار به این نقطه رسیده و چگونه می‌توان از این مرحله عبور کرد؟ بی‌توجهی به خواسته‌های مردم و عدم پاسخگویی به مشکلاتی که مردم دارند باعث به وجود آمدن شرایط کنونی شده است. مردم ایران همواره عاشق تیم‌ملی بوده‌اند و این موضوع را در مقاطع مختلف نشان داده‌اند. با این وجود نوع مدیریت به شکلی بوده که امروز مردم نسبت به تیمی که همواره نسبت به آن عشق می‌ورزیده‌اند بی‌تفاوت شده و اخبار پیرامون آن را دنبال نمی‌کنند.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

تيم‌ملي در شرايطي اولين بازي خود را امروز در مقابل انگليس انجام مي‌دهد که بازي‌هاي تيم‌ملي تحت تأثير شرايط اجتماعي و سياسي کشور قرار گرفته است. به نظر شما اتفاقات داخلي ايران به چه ميزان روي کيفيت فني بازيکنان تيم‌ملي تأثيرگذار است؟

تيم‌ملي در شرايطي به بازي‌هاي جام‌جهاني راه پيدا کرد که آقاي اسکوچيچ زحمات زيادي براي اين تيم کشيد و موفق شد با امتياز بالا تيم را به جام‌جهاني ببرد. از نظر فني نيز تيم‌ملي در شرايط خوبي قرار دارد و در شرايط کنوني بازيکناني در تيم‌ملي بازي مي‌کنند که در تيم‌هاي معتبر اروپايي نقش محوري دارند. آقاي کي‌روش نيز مربي باتجربه‌اي است و کار خود را بلد است و مي‌داند در چنين وضعيتي چگونه بايد تيم را رهبري کند. تيم انگليس يکي از بهترين تيم‌هاي دنيا را در اختيار دارد و برخلاف برخي که منتظر هستند تيم ايران بتواند اين تيم را شکست بدهد من چنين نظري ندارم و معتقدم ما بازي سختي در مقابل اين تيم خواهيم داشت. نبايد به صورت رويايي درباره بازي با انگليس و برد اين تيم صحبت کنيم. ما نبايد فکر کنيم با توجه به کيفيتي که بازيکنان تيم‌ملي دارند مي‌توانيم در مقابل تيمي مانند انگليس پيروز شويم. به هر حال بازيکنان تيم‌ملي انگليس از کيفيت بالايي برخوردار هستند و آنها در همه پست‌ها از بازيکنان بين‌المللي و کليدي بهره مي‌برند. نکته ديگر اينکه فوتبال در هيچ زمان و مکاني قابل پيش بيني نبوده و امروز نيز اين وضعيت وجود دارد. کسي نمي‌تواند ايران را يک تيم از پيش باخته در مقابل انگليس قلمداد کند اما نبايد به صورت رويايي با اين تيم برخورد کنيم و بلکه بايد همه جوانب اين بازي را در نظر بگيريم. در يک مسابقه فوتبال هر دو تيم شانس برنده شدن دارند و اين وضعيت براي ايران در مقابل انگليس نيز وجود دارد. با اين وجود بايد منتظر ماند و مشاهده کرد که بازيکنان تيم‌ملي چه کيفيتي از خود در مقابل تيم‌ملي انگليس به نمايش مي‌گذارند. نکته ديگري که وجود دارد اين است که شرايط اجتماعي و سياسي امروز ايران نيز در کيفيت بازيکنان تيم‌ملي تأثيرگذار است و نبايد اين فاکتور را ناديده گرفت.

آيا کي‌روش مانند بازي در مقابل اسپانيا و پرتغال در جام‌جهاني گذشته از سيستم دفاعي در مقابل انگليس استفاده خواهد کرد؟

هنوز مشخص نيست کي‌روش براي بازي با انگليس از چه روش و تاکتيکي استفاده خواهد کرد. براساس شناختي که ما از ذهنيت آقاي کي‌روش داريم تاکتيکي که ايشان مورد استفاده قرار مي‌دهد بيشتر دفاعي است. اين در حالي است که تيم‌ملي انگليس از مهارت زيادي برخوردار است و داراي بازيکنان هجومي خطرناکي است. به همين دليل احتمال اينکه ايران در مقابل انگليس به صورت دفاعي بازي کند وجود خواهد داشت. هر مربي داراي تفکرات خاصي است و اين وضعيت براي آقاي کي‌روش نيز وجود دارد. با توجه به شرايط تيم‌ملي هر احتمالي را نيز بايد در نظر گرفت و اين احتمال وجود دارد که آقاي کي‌روش نخواهد از سيستم دفاعي استفاده کند، بلکه رويکرد ديگري را در پيش بگيرد. همه چيز بستگي به بازي با انگليس و شرايطي دارد که در اين مسابقه ممکن است رقم بخورد. نکته مهمي که وجود دارد اين است که وضعيت امروز جامعه روي کيفيت بازيکنان اثرگذار است و در شرايط کنوني تيم‌ملي در وضعيت عادي وارد بازي‌هاي جام جهاني نشده است. ما بايد بپذيريم که تيم‌ملي در شرايط عادي قرار نيست در جام‌جهاني بازي کند و شرايط مانند جام‌هاي گذشته نيست که مردم مشتاقانه منتظر بازي تيم‌ملي در جام‌جهاني باشند. نمي‌توان شرايط اجتماعي و سياسي موجود در جامعه را در کيفيت فني بازيکنان ناديده گرفت.

برخي بر اين باورند که استقبال جامعه از بازي‌هاي تيم‌ملي در جام‌جهاني به دليل شرايط اجتماعي امروز مانند گذشته نخواهد بود. آيا در واقع چنين است؟

در اين زمينه اختلاف سليقه وجود دارد و در عين حالي که برخي عنوان مي‌کنند نبايد در شرايط کنوني از تيم‌ملي حمايت کرد برخي نيز در مقابل عنوان مي‌کنند که حمايت از تيم‌ملي به عنوان نماينده مردم در تورنمنت مهمي مانند جهاني به عنوان يک ايراني لازم است و به همين دليل بدون توجه به اتفاقاتي که در کشور رخ مي‌دهد به دنبال حمايت از تيم‌ملي هستند. اگر به واکنش افکار عمومي به رفتار بازيکنان درباره اتفاقات اخير دقت کنيم متوجه مي‌شويم که رفتار برخي بازيکنان براي عده‌اي خوشايند بود و در مقابل براي عده ديگري خوشايند نبود و به شکل ديگري رفتار مي‌کردند. ديدار ملي‌پوشان با رئيس‌جمهور و بدرقه توسط رئيس جمهور اتفاقي بوده که در گذشته نيز رخ داده و به دليل اهميت حضور تيم‌ملي در جام‌جهاني اين ديدار بايد انجام مي‌شده و شخص اول اجرايي کشور بايد تيم‌ملي را بدرقه مي‌کرده است.. به هر حال اختلاف سليقه در هر موضوعي وجود دارد و ورزش و به خصوص فوتبال نيز از اين وضعيت مستثنا نيست. من معتقدم به هر حال تيمي که قرار است در جام‌جهاني بازي کند تيم‌ملي ماست و به همين دليل ما بايد با ذهني بازتر به موضوع نگاه کنيم. هر ايراني دوست دارد تيم‌ملي‌اش در جام‌جهاني بهترين بازي‌ها را انجام بدهد و بهترين نتايج را به دست بياورد. اينکه ما تصور کنيم به دليل شرايط داخلي افکار عمومي نسبت به تيم‌ملي بي‌تفاوت هستند صحيح نيست. البته از اين نکته نيز نبايد بگذريم که شرايط تيم‌ملي خاص است و تيم‌ملي در شرايطي اولين بازي خود را در جام‌جهاني برگزار خواهد کرد که مردم روزهاي ملتهبي را پشت‌سر مي‌گذارند. من عاشق کشورم هستم و دوست دارم کشورم در همه زمينه‌ها سربلند باشد. در طول27 سالي که در خدمت ورزش بوده‌ام نيز اين موضوع را نشان داده‌ام.

در شرايط کنوني چه رسالتي براي نخبگان جامعه نسبت به تيم‌ملي قائل هستيد؟

به هر حال امروز ما در شرايطي قرار داريم که سرنوشت کشور در ميان است. به همين دليل عاقلان قوم بايد اين وضعيت را مديريت کنند و اجازه ندهند اتفاقاتي رخ بدهد که منافع ملي آسيب ببيند. امروز بايد از کساني که مسبب وضعيت موجود زندگي مردم اين سوال را پرسيد که چرا کار به اين نقطه رسيده و چگونه مي‌توان از اين مرحله عبور کرد؟ بي‌توجهي به خواسته‌هاي مردم و عدم پاسخگويي به مشکلاتي که مردم دارند باعث به وجود آمدن شرايط کنوني شده است. مردم ايران همواره عاشق تيم‌ملي بوده‌اند و اين موضوع را در مقاطع مختلف نشان داده‌اند.با اين وجود نوع مديريت به شکلي بوده که امروز مردم نسبت به تيمي که همواره نسبت به آن عشق مي‌ورزيده‌اند بي‌تفاوت شده و اخبار پيرامون آن را دنبال نمي‌کنند. اين موضوع مهمي است که نياز به بررسي و واکاوي دارد. در شرايط کنوني ما تيم‌ملي خوبي داريم و از نظر فني بازيکناني در اختيار داريم که از کيفيت بالايي برخوردار هستند. با اين وجود اين يک بدشناسي تاريخي است که تيم‌ملي ما در شرايطي بازي‌هاي خود را در جام‌جهاني برگزار خواهد کرد که جامعه وضعيت چندان مطلوبي ندارد. شايد اگر اين تيم‌ملي در يک مقطع زماني ديگري در جام‌جهاني حضور پيدا مي‌کرد شرايط تغيير مي‌کرد و با حمايت همه مردم بازي‌هاي تاريخي از خود بروز مي‌داد. با اين وجود در شرايط کنوني نيز بايد اميدوار بود که بازيکنان تيم‌ملي بهترين کيفيت خود را در جام‌جهاني نشان بدهند.

در چنين شرايطي سرمربي تيم‌ملي چگونه مي‌تواند تيم را مديريت کند که شاهد بهترين کيفيت تيم‌ملي باشيم؟

واقعيت اين است که کي‌روش از نظر فني مربي خوبي است و از تجربه بين‌المللي برخوردار است. از سوي ديگر نسبت به تيم ايران و بازيکنان شناخت کافي دارد. به همين دليل از چنين مربي باتجربه‌اي انتظار مي‌رود در شرايط کنوني تيم‌ملي را به خوبي مديريت کند و اجازه ندهد حاشيه‌ها روي عملکرد فني بازيکنان تيم‌ملي تأثير منفي بگذارد. هرچند من معتقدم کي‌روش هر چند هم مربي خوب و کاربلدي باشد از مردم ايران ايراني‌تر نيست و پس از پايان جام‌جهاني پول خود را مي‌گيرد و مي‌رود. اين مردم هستند که بايد با چالش‌ها دست و پنجه نرم کنند. کي‌روش يک مربي خارجي است و هنوز هم نمي‌تواند برخي از مشکلات و چالش‌هاي جامعه و مردم ايران را درک کند. من اميدوارم آنچه در جام‌جهاني رخ مي‌دهد بهترين عملکرد تيم‌ملي باشد تا با موفقيت تيم‌ملي مردم ايران اندکي شاد شوند. از نظر من تيم‌ملي در حدود30 درصد شانس صعود به مرحله بعدي جام‌جهاني را خواهد داشت و کساني که وعده‌هاي رويايي مي‌دهند شناخت صحيحي‌اي فوتبال و شرايط جام‌جهاني ندارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار