| کد مطلب: ۱۰۴۶۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد

پلیس از کره مریخ بیاید و بگوید جان انسان‌ها را به خطر انداخته‌اید؟

آرمان ملي: بر اساس آماري که مسئولين اعلام کرده‌اند، بيش از 6 ميليون خودروي فرسوده در کشور وجود دارد. داريوش گل‌عليزاده سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌ زيست به وجود 6. 5 ميليون خودرو و 9 تا 10 ميليون دستگاه موتورسيکلت فرسوده اشاره کرده است و البته ايراد کرده که بايد تسهيلاتي به دارندگان خودروهاي فرسوده داده شود تا توان نوسازي خودروي خود را داشته باشند و گفته اين تعداد خودرو با همين مکانيزم هر ساله در حال انباشت هستند، در نتيجه سال به سال به تعداد خودروهاي فرسوده که کماکان در حال تردد هستند، افزوده مي‌شود. و البته يکي از منابع انتشار آلودگي هوا تردد خودروهاي فرسوده است. از سوي ديگر، گزارشي به بررسي نقش 50درصدي نقص فني خودروهاي داخلي در تصادفات کشور پرداخته است و از زبان سردار تيمور حسيني، جانشين رئيس پليس راهور فراجا گفته: نمي‌توانيم به بهانه حمايت از توليد داخل، نسبت به جان انسان‌ها بي‌تفاوت باشيم. او با بيان اينکه اگر تمامي خودروهاي داخلي را با خودروهاي روز و استاندارد دنيا جابه‌جا کنيم، شاهد کاهش بيش از 60درصدي ميزان تصادفات و تعداد جان‌باختگان و مصدومان خواهيم بود، توضيح داده: اگر بخواهيم به اين موضوع خوشبينانه نگاه کنيم، حداقل 50درصد از تصادفات کشور، مربوط به نقص فني خودروهاي داخلي است. سردار به اهميت حفظ جان انسان‌ها، نسبت به هر موضوع ديگري در جهان، اشاره کرده که مقدم‌تر و قابل توجه‌تر است و گفته «با وجود همه موضوعات مختلفي که در دنياي پيرامون ما وجود دارد آيا مي‌توانيم موضوعي با ارزش‌تر از جان انسان‌ها پيدا کنيم؟» و پرسيده «آيا در مقايسه بين حمايت از توليد داخلي و حفظ جان انسان‌ها، مي‌توان اولويت و اهميت را به حمايت از توليد داخلي داد؟» او گفته «اگر پليس ايران، از کيفيت توليدات خودروسازان انتقاد نکند، پليس از کره مريخ بيايد و بگويد کيفيت خودروهاي شما ضعيف است و به وسيله آنها، جان انسان‌ها را به خطر انداخته‌ايد؟!» او با تأکيد بر اينکه همان‌طور که در گذشته نيز به عنوان يک کارشناس بارها اعلام کرده‌ام، اگر تمامي خودروهاي داخلي را با خودروهاي روز و استاندارد دنيا جابه‌جا کنيم، شاهد کاهش بيش از 60درصدي ميزان تصادفات و تعداد جان‌باختگان و مصدومان خواهيم بود. البته اشاره مسئولان در دوران همه دولت‌ها به مشکلات و بايد و نبايدها براي رفع آن وجود داشته و تکرار شده؛ نکته، عدم توجه و رسيدگي به امور است. همين روز گذشته عليرضا زاکاني، شهردار تهران در پاسخ به اين سوال خبرنگاران که از وعده‌هاي شما در روز کسب رأي اعتماد در شوراي شهر اين بود که شهروندان را از آلودگي هوا و ترافيک نجات مي‌دهيد و دو قطبي خدمات بين شمال و جنوب شهر را از بين خواهيد برد، اما ترافيک سنگين‌تر و آلودگي هوا بيشتر شده و از طرفي دو قطبي خدمات بين شمال و جنوب شهر نيز از بين نرفته است، آيا موانعي بر سر راه تحقق وعده‌هاي شما وجود دارد؟ گفته: «ما بر سر وعده‌اي که داده‌ايم هستيم و مشکلي در اين خصوص وجود ندارد.» او کمي از وعده‌هايي که داده بود فاصله گرفته و گفته «موضوع آلودگي هوا به 23دستگاه مربوط مي‌شود و دستگاه اصلي آن ما نيستيم و صرفا به ما در شهرداري هم مربوط نمي‌شود، اما در حوزه‌هايي که به خودمان برمي‌گردد، اقدامات را توسعه مي‌دهيم.»

به زودي شهر را خودروهاي فرسوده برمي‌دارد

داريوش گل‌عليزاده، سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌ زيست درباره لزوم بازنگري سازوکار اسقاط خودرو گفته: لايحه دو فوريتي سازوکار اسقاط خودرو اکنون در مجلس است و هنوز به سرانجام نرسيده، بدين جهت بايد منتظر بمانيم که چه اتفاقي در مجلس رقم مي‌خورد. لازم است تکليف تبصره 2 ماده 10 قانون ساماندهي صنعت خودرو مشخص شود همچنين پيرو آن در تبصره 3 يک آيين‌نامه اجرايي بايد ديد چه تغييراتي اتفاق مي‌افتد. براساس ماده 10 قانون ساماندهي صنعت خودرو تردد، حمل بار و مسافر توسط وسايل نقليه موتوري پس از رسيدن به سن فرسودگي در کلانشهرها ممنوع است. براساس تبصره 2 اين ماده توليدکنندگان خودرو و موتورسيکلت در داخل کشور موظف هستند به ازاي توليد هر چهار دستگاه خودرو يا موتورسيکلت، گواهي اسقاط خودرو يا موتورسيکلت معادل را از مراکز اسقاط درياف نمايند. همچنين در تبصره 3 اين ماده گفته شده که آيين‌نامه اجرايي موضوع اين ماده حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ اين قانون به پيشنهاد مشترک سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملي استاندارد ايران و بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران به تصويب هيات وزيران مي‌رسد. گل‌عليزاده به انواع مسائل خودروهاي فرسوده اشاره و اظهارکرده: افزايش مصرف سوخت يکي از اين مسائل است. جداي از مسائل ايمني، در بحث مسائل زيست محيطي موضوع انتشار آلاينده‌ها را داريم چرا که کاتاليست و تجهيزات کاهش آلايندگي خودروها فرسوده شده و عملا از بين رفته است. خودروهاي معمولي چندين برابر يک خودروي استاندارد انتشار آلايندگي دارند. اين موضوع در مصرف سوخت، ايمني و آلايندگي نسبت به خودروهاي استاندارد و نوشماره در شرايط بدتري هستند. او درباره انواع آلاينده‌هاي توليد شده توسط خودروهاي فرسوده گفته: خودروهاي فرسوده باعث توليد آلاينده‌هاي گازي، ناکس (دي‌اکسيدنيتروژن)، ترکيبات آلي فرار و ذرات معلق کمتر از 5/2 ميکرون مي‌شوند. به‌طور کلي ما شش آلاينده معيار داريم که بر سلامت اثرگذار هستند. به عنوان نمونه ذرات معلق کمتر از 5/2ميکرون از خودروها منتشر مي‌شود و شاخص اصلي آلودگي هواي کلانشهرهاست.سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌ زيست در پاسخ به سوال ايسنا که اصلاح سازوکار اسقاط خودرو چقدر به کاهش آلودگي هوا کمک مي‌کند؟ توضيح داد: يکي از منابع انتشار آلودگي هوا تردد خودروهاي فرسوده است. ما با کنترل اين موارد ميزان انتشار آلاينده‌ها را کاهش مي‌دهيم. استاندارد سوخت، استاندارد خودرو، از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده، توسعه نيروهاي تجديدپذير، معاينه فني موتورسيکلت‌ها و معاينه فني خودروهاي در حال تردد همه بايد در کنار هم انجام شود تا بتوان آلودگي هوا را کاهش داد.

جان مردم با خودروهاي داخلي در خطر است

سردار تيمور حسيني، جانشين رئيس پليس راهور فراجا در انتقادهايي که متوجه خودروهاي داخلي است به حفظ جان مردم اشاره کرده و گفته: سخنگوي خودروسازان بر اساس کدام تفکر و منطق و با چه ديدگاهي، بدون هيچ ملاحظه‌اي، صحبت‌هايي مي‌کند که از هيچ پشتوانه تخصصي و کارشناسي بهره‌مند نيست. او يادآور شده: بخش قابل ملاحظه‌اي از ترافيک اين روزهاي تهران و ديگر کلانشهرهاي کشور نيز به واسطه نابساماني و مشکلات مبتلابه اين حوزه است، اگر لايحه‌اي که در مورد اسقاط خودروهاي فرسوده از سوي دولت به مجلس ارائه شده به تصويب برسد، مي‌توانيم آن را آخرين ميخي بدانيم که بر تابوت اسقاط خودروها زده مي‌شود. حسيني با تأکيد بر اينکه اگر اسقاط خودروها تعطيل شود، وضعيت نگران‌کننده‌تري را در صنعت خودرو، ايمني خودروها و جان انسان‌ها شاهد خواهيم بود، و در خصوص سهم تقصير خودروهاي ايراني نسبت به خودروهاي خارجي در ميزان تصادفات با اعلام اينکه در وقوع حوادث با علت‌هاي مستقيم، غير مستقيم و تسهيل‌گر مواجه هستيم، عنوان کرده: اساساً يکي از کارکردهاي مهم در خودروهاي استاندارد و ايمن اجتناب و جلوگيري از قرار گرفتن راننده در شرايط عدم فرار است که مي‌تواند هنگام مواجه شدن راننده با خطر، جلوي وقوع حادثه را بگيرد. به گفته او: اگر بخواهيم به اين موضوع خوشبينانه نگاه کنيم، حداقل 50درصد از تصادفات کشور، مربوط به نقص فني خودروهاي داخلي است. حسيني با اعلام اينکه خودروها دو نقش مهم را ايفا مي‌کنند، افزوده: يکي نقش پيشا وقوعي است که مي‌تواند از بروز تصادفات جلوگيري کند و ديگري نقش پسا وقوعي است که در صورت بروز تصادف با امکانات و تجهيزات خودرو از جان راننده و سرنشينان محافظت مي‌کند در صورتي که خودروهاي داخلي از هيچ‌يک از اين دو قابليت‌ برخوردار نيستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار