| کد مطلب: ۱۰۴۶۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» نحوه مواجهه جامعه با حاکمیت را بررسی می‌کند

مطالبه‌گری حقوق ملت

آرمان‌ملي- حميد شجاعي: بسياري از جامعه‌شناسان بر اين عقيده‌اند که جامعه امروزي ايران 1401 نسبت به گذشته بسيار پيشرو‌تر و آگاه‌تر نسبت به شرايط، مطالبات و حقوق خود است و بر همين بناست که همواره از در مطالبه‌گري به انحاي مختلف وارد شده است. اين در حالي است که با بروز تغيير نسلي در جامعه شاهد نوعي شکاف نسلي نيز ميان نسل جديد و نسل پيشين هستيم و همين امر باعث شده تا نوع مواجهه با اين دو نسل براي دولت و مجموعه حاکميت محل اختلاف نظر باشد. چه اينکه رويکردي که در مواجهه با نسل گذشته در پيش گرفته شده و همواره نيز از اين رويکرد جواب گرفته مي‌شد به اذعان کارشناسان امر در برخورد با نسل جديد چندان پاسخگو نيست و امروز بايد با زبان، گفتمان و رويکردي ديگري با نسل جديد تعامل کرد. هر چند همين که پس از بروز اعتراضات اخير در جامعه در چند هفته گذشته مقامات، مسئولان و چهره‌هاي سياسي از لزوم گفت‌وگو با جامعه سخن به ميان آورده‌اند نشان مي‌دهد که آنان نيز ضرورت اين مساله را درک کرده‌اند. اما جداي از دولت و حاکميت که بايد شرايط و بستر مناسب را براي اين مهم و مطالبه‌گري قانوني جامعه فراهم کند. نکته‌اي که بايد در مورد بحث مطالبه‌گري از سوي جامعه بيان کرد. اينکه اساسا مطالبه‌گري بايد چگونه و بر مبناي چه اصول و مسائلي باشد. قدر مسلم اگر جامعه اجراي قانون اساسي را ملاک و معيار براي مطالبه‌گري قرار دهد و اين مطالبه‌گري خود را در چارچوب قانون پي بگيرد بيشتر و بهتر به هدف خود خواهد رسيد تا آنکه بر مبناي رويکردها و نگرش‌هاي ساختارشکنانه پيش برود. قدر مسلم حل مشکلات کشور، برون رفت از شرايط موجود و رسيدن به آرامش در جامعه مستلزم تعامل دوسويه حاکميت و جامعه است که هر چه زودتر اين تعامل در چارچوب‌هاي مشخص شکل گيرد ثمرات بهتر و موثري خواهد داشت. هر چند اينکه امروز برخي مقامات لزوم اصلاح و تغيير در برخي روندها را مطرح مي‌کنند خود گامي به جلو براي پذيرفتن شرايط و عزمي براي حل‌وفصل مسائل موجود در جامعه شمرده مي‌شود.

لزوم توجه به مطالبات مردم

يک فعال رسانه‌اي در خصوص تعامل جامعه و حاکميت اظهارداشت: شاهد ايجاد تحولاتي در درون جامعه هستيم که به‌نظر مي‌رسد حاکميت و مقامات نبايد از اين تحولات به راحتي بگذرند و اين دوماه تقريبا نشان داد که جامعه مطالباتي دارد و در پي تحقق مطالبات خود است. مصطفي ايزدي به «آرمان‌ملي» گفت: پيش از اين هم در سال‌هاي گذشته بحث تعامل به ميان آمد که به هر نحوي مساله درست پيش نرفت. در سال‌هاي گذشته شاهد برخي نارضايتي‌هايي بوديم که گفته مي‌شد اگر پاسخي به مطالبات مردم در اين نارضايتي‌ها داده نشود شايد بازهم در سال‌هاي آينده شاهد اين مساله باشيم. وي افزود: امروز راهي جز تعامل ميان حاکميت و جامعه وجود ندارد و بايد شرايط به نحوي پيش برود که حاکميت شرايط مطالبه‌گري را فراهم کند و مردم نيز بتوانند مطالبات خود را مطرح کنند و آن مطالبات از سوي حاکميت پاسخ داده شود. ايزدي تصريح کرد: مطالبات مردم بيشتر در حوزه اقتصادي و معيشتي است که بايد تدابير درست و دقيقي از سوي دولت در اين خصوص انديشيده شود. البته زنان نيز مطالباتي دارند که بايد به آنها نيز توجهات لازم مبذول گردد.

جوانان حقوق قانوني خود را مطالبه کنند

يک جامعه‌شناس در خصوص شکاف نسلي در جامعه ايران بيان داشت: براي گفت‌وگو در رابطه با شکاف نسلي، نيازمند انجام يک پيمايش دقيق و جامع هستيم، به عبارت ديگر در شرايط کنوني و پيش از انجام پيمايش و تعيين مولفه‌هاي معرف، نمي‌توان از شکاف نسلي سخن گفت. عماد افروغ گفت: براي تعامل در يک بستر شفاف بايد مشخص شود که مطالبات طرفين چيست؟ مقامات کشور براي گفت‌وگو با معترضان «با چه کساني و بر سر چه چيزي» گفت‌وگو کنند؟ هرچند نبايد اينگونه تعبير شود که «قصور و تقصيري متوجه مقامات کشور نيست.» وي ادامه داد: براي يک بحث علمي بايد سخنگوي جريان معترض و خواسته‌ها مشخص باشند که در حال حاضر سخنگوي تعريف شده‌اي مشاهده نمي‌شود و مطالبات هم تعريف‌شده نيست. افروغ با بيان اينکه امروز ايران اسير يک جنگ رسانه‌اي شده است، عنوان کرد: قطع نظر از ريشه‌هاي ساختاري اين اعتراضات ، ايران اسير يک جنگ رسانه‌اي شده است. وي اضافه کرد: برخي مسئول واقعه اخير بوده و بايد عذرخواهي مي‌کردند، اما معترضان هم بايد در قالب يک جنبش سامان‌يافته، داراي ايدئولوژي مشخص خواسته‌هاي خود را مطرح کنند. افروغ يادآوري کرد: مي‌توان تفاوت و شکافي بين لايه‌هاي هويتي نسل‌ها متصور شد، اما شکاف بين لايه‌هاي هويتي با شکاف بين نسلي موضوعي متفاوت است. در حقيقت باورها، هنجارها و نمادهاي متفاوت و مشترک مي‌تواند وجود داشته باشد، اما در شکاف نسلي جنس هنجارها و باورها با نسل جوان متفاوت است و اين مساله بايد با تحقيق ثابت شود. اين استاد دانشگاه بيان کرد: حق و حقوق جوانان در کشور بايد مورد توجه قرار گيرد، اما جوانان هم در مقابل، «قانون اساسي» را به عنوان ميثاق ملي محور مطالبات قرار دهند. فصل سوم قانون اساسي ناظر بر حقوق ملت و اصل 27 قانون اساسي ناظر به تکليف دولت در خصوص بسترسازي براي بروز مطالبات و اعتراضات مدني است. وي ادامه داد: جوانان بايد از حقوق قانوني خود مطلع بوده و مطالبه‌گر اين حقوق باشند، اما نبايد از ابتدا نگاه ساختارشکنانه داشته باشند؛ اين نوع نگرش توجيهي نداشته و اثربخش نخواهد بود . وي تاکيد کرد: جوان ايراني بايد حقوق شهروندي خود را بشناسد و در چارچوب قانون اساسي مطالبه‌گر باشد و دولت و حاکميت هم بستر مربوطه را فراهم کند تا انتقال آگاهي به راحتي صورت پذيرفته و مطالبه، صورتي قانوني به خود گيرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار