| کد مطلب: ۱۰۴۵۹۵۴
لینک کوتاه کپی شد

تکيه «بذرپاش» بر کرسي «رستم قاسمي»؟

وزير راه سکوت کرده است

تکيه «بذرپاش» بر کرسي «رستم قاسمي»؟

آرمان‌ملي - ياسمين طالقاني: رستم قاسمي از دولت خداحافظي مي‌کند؟ مدتي است که زمزمه تغيير وزير راه شنيده مي‌شود از همان روز اول که در مجلس براي تاييد صلاحيتش حضور يافت حاشيه‌سازي کرد. او گفته بود: «10 دستور را نوشته‌ام که در اولين روز از حضورم در وزارت نفت آ‌نها را در دستور کار قرار مي‌دهم» يعني هنوز در حال و هواي دولت احمدي‌نژاد است که وزير نفت بود. قاسمي در سال 99 هوس رياست‌جمهوري به سرش زد و در کنار برخي ديگر از وزراي احمدي‌نژاد قصد کانديداتوري کرد اما از گيت ردصلاحيت شوراي نگهبان رد نشد و سپس در صف حاميان رئيسي قرار گرفت. «قرن نو» نوشت: «هنوز مدت زماني از تشکيل کابينه سيزدهم نگذشته بود که زمزمه تغيير در دولت بلند شد، برخي مي‌گفتند خاندوزي از دولت کنار مي‌رود و برخي نام وزير راه را مي‌آوردند. گمانه‌زني‌ها اما در نهايت محقق نشد و عبدالملکي بود که براي فرار از استيضاح ، تن به استعفا داد.» مدتي بعد خبرها از گوشه و کنار حکايت از مريضي آقاي وزير و احتمال برکناري‌اش داشت و گفته مي‌شد وزير راه براي درمان مجبور است تن به استعفا بدهد. از سعيد محمد و نيکزاد هم به‌عنوان گزينه‌هاي جايگزيني ياد مي‌شد. چندي بعد خبرها جدي‌تر هم شد و حکايت از جدي‌ترشدن بيماري آقاي وزير داشت. در نهايت سخنگوي دولت وارد ميدان شد و گمانه‌زني‌ها درباره بيماري و استعفاي وزير راه را رد کرد. رستم قاسمي اما طي چند ماه اخير با بازداشت مشاور و بازرس ويژه وزارت راه هم درگير بوده است. بنا به گفته اردشير مطهري، نماينده مردم گرمسار و آرادان ماموران وزارت اطلاعات، قاسم مکارم‌شيرازي را دقيقا سر قراري که براي دريافت رشوه به‌صورت يورو ترتيب داده بود، دستگير کرده‌اند. رستم قاسمي از زمان بازداشت مشاور و بازرس ويژه‌اش، به‌جاي اينکه پاسخگوي ابهامات باشد روي تخت افتاده است، اما در نهايت مجبور به بازگشت شد. در نهايت تصاويري خصوصي از او در کنار يک خانم منتشر شد. روزنامه دولت درباره اين تصاوير نوشت: «در فضاي‌ مجازي و در اقدامي غيراخلاقي، عکس‌هايي با هدف حاشيه‌سازي درباره وزير راه و شهرسازي منتشر شده است. قطع نظر از اصالت عکس‌ها، انتشار عکس‌هاي خصوصي يک فرد با چه هدفي جز اغراض کثيف سياسي منتشر مي‌شود. متأسفانه بارها و به کرات شاهد بوده‌ايم که برخي جريان‌هاي سياسي و عناصر مرموز و معلوم‌الحال و به دور از اصول اوليه اخلاقي، اقدامات و تحرکاتي مغرضانه را عليه نيروهاي پرکار و پرتلاش انجام مي‌دهند که نشان‌دهنده بي‌اخلاقي‌هاي تمام ناشدني است.»!

جانشين رستم کيست؟

اما ظاهرا دوباره خداحافظي رستم قاسمي با کابينه جدي شده است و شنيده‌هاي اعتمادآنلاين حاکي از آن است که رستم قاسمي از وزارت راه و شهرسازي مي‌رود و به احتمال زياد مهرداد بذرپاش به‌جاي او به مجلس معرفي مي‌شود. بذرپاش هنوز گزينه نهايي انتصاب در اين سمت نيست اما گفته مي‌شود يکي از محتمل‌ترين افراد براي نشستن روي صندلي وزارت راه و شهرسازي است. همچنين براساس شنيده‌ها، در کنار مهرداد بذرپاش، نام افرادي مانند علي نيکزاد، سعيد محمد، مسعود ميرکاظمي و سيدمهدي هاشمي نيز مطرح شده است. در روزهاي اخير فشارها براي استعفاي رستم قاسمي از وزارت راه و شهرسازي در رسانه‌هاي اصولگرا زياد شده است. سه روز پيش خبر استعفاي او تکذيب شد، اما دو روز پيش «باشگاه خبرنگاران جوان»، وابسته به صداوسيما، خبر داد که رستم قاسمي درباره استعفايش هيچ پاسخي به خبرنگاران نداده است.

خانه‌تکاني بيشتر در دولت؟

همچنين گفته مي‌شد که يکي از برنامه‌هاي دولت سيزدهم که به‌زودي اجرايي خواهد شد، ادغام سازمان برنامه و بودجه با سازمان استخدامي و اداري کشور است. به‌نظر مي‌رسد حضور در اين جايگاه هم با توجه به سوابق بذرپاش از مواردي باشد که او به آن فکر مي‌کند. مهرداد بذرپاش در حال حاضر رئيس ديوان محاسبات کشور است و پيش از اين سابقه رياست بر شرکت سايپا و نمايندگي ادوار مجلس را در پرونده خود دارد. در صورتي‌که بذرپاش حضور در وزارت راه و شهرسازي را بپذيرد، ميراث‌دار و اداره‌کننده يکي از پرچالش‌ترين وزارتخانه‌هاي دولت سيزدهم خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار