| کد مطلب: ۱۰۴۵۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد

دو برداشت از برجام

آرمان ملي: تحولات نظام بين‌الملل در نقاط مختلف دنيا دنبال مي‌شود و هر کدام به فراخور شرايط، متغيرهاي خاص خود را دارد اما امروز جداي از مساله تحولات اوکراين و روسيه به جرات مي‌توان گفت که مساله مهمي که غربي‌ها، ايران و ساير کشورها به نحوي از انحا با آن درگير هستند بحث روابط ايران و غرب، پرونده هسته‌اي ايران و به‌طور مشخص برجام است. نگاهي به روند اتفاقات طي چند ماه گذشته نشان مي‌دهد که ايران همواره موضع و خواسته‌اي ثابت در خصوص مذاکرات و احياي توافق داشته است و اين غربي‌ها بوده‌اند که هر از چندي مواضع متغير خود را مطرح کرده‌اند و دست آخر نيز به بهانه مسائل داخلي ايران مذاکرات را کنار گذاشته و به سمت و سوي ابزارهاي ديگري همچون تحريم‌هاي جديد حرکت کرده‌اند. از طرفي نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز آغاز به کار کرده و چهارشنبه نخستين روز خود را سپري کرد. در همين راستا نيز غربي‌ها به جهت افزايش فشارها بر ايران پيش نويس قطعنامه‌اي عليه ايران را به شوراي حکام ارائه کردند تا با تحت فشار قرار دادن اين شورا شرايط تصويب قطعنامه دوم عليه ايران را ايجاد کنند. چه اينکه خبرگزاري فرانسه با استناد به اظهارات ديپلمات‌هاي غربي، مدعي شد که پيش‌نويس قطعنامه‌اي انتقادي درباره برنامه هسته‌اي ايران از سوي آمريکا و تروئيکاي اروپا به شوراي حکام آژانس ارائه شده است. با اين حال مقامات کشورمان طي چند وقت اخير روند عملکردي غربي‌ها را مخالف روح برجام و رسيدن به توافق پايدار دانسته‌اند و سياسي‌کاري در پرونده هسته‌اي را نيز امري مذموم بر شمرده‌اند. چرا که ايران همواره رابطه مطلوب و منظمي با آژانس داشته است. در همين راستا نيز محمد اسلامي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينکه سياست فشار حداکثري و اتهام‌پراکني به جمهوري اسلامي توسط استکبار و صهيونيسم امري طبيعي است، اظهار کرد: اين جريان معتاد به تحريم و اجراي اين سياست مندرس است و پيش‌نويس قطعنامه‌اي که مطالب بسيار ناصوابي در آن قرار دارد که مي‌دانند حقيقت ندارد، از نظر ايران مردود است.

غربي‌ها از برجام گذر نکرده‌اند

يک کارشناس مسائل بين‌الملل در ارتباط با نوع موضع‌گيري غربي‌ها در قبال ايران اظهار داشت: از نشانه‌ها و المان‌هايي که ظرف دو ماه اخير بروز پيدا کرده مي‌توان به قطعيت بيان کرد که غرب سياست اهرم سازي را پيشه کرده و درصدد اعمال و افزايش فشار بر ايران براي نيل به مطلوبيت‌هاي مورد نظر خود است. هادي خسرو شاهين به «آرمان‌ملي» گفت: اينکه ايران در قالب توافق برجام به قول غربي‌ها در باکس قرار بگيرد همچنان در دورنماي ديپلماتيک غرب مشاهده مي‌شود. لذا نمي‌توان گفت که آنها از برجام يا گزينه‌هاي ديپلماتيک ديگر عبور کرده‌اند. بحث در واقع نحوه رسيدن به اين نقطه است که مدلي که آقاي مالي در اين خصوص پيشنهاد مي‌داد کاهش فشار و تنش بود و مديريت فشارها براي رسيدن به يک توافق پايدار با ايران در قالب برجام. وي ادامه داد: اين برنامه از همان ابتدا با مخالفت‌‌هايي در درون دولت بايدن مواجه شد. لذا تصور مي‌‌شود که رويکرد آمريکا و تروئيکاي اروپا از تابستان که پاسخ ايران آمد به تدريچ به اهرم سازي‌هاي بيشتر براي فشار بر تهران سوق پيدا کرده است.

مقامات آمريکايي دست از رياکاري بردارند

وزير امور خارجه کشورمان درباره آخرين اخبار از مذاکرات احياي برجام، اظهار کرد: آمريکا رياکارانه عمل مي‌کند. به‌طور مستمر تبادل پيام با طرف آمريکايي انجام مي‌شود. آخرين تبادل پيام ما در کمتر از 72 ساعت گذشته بوده است‌. حسين اميرعبداللهيان گفت: آمريکا از طريق برخي وزراي خارجه پيام داده و براي مذاکرات عجله دارند، اما رياکارانه راب مالي در مصاحبه خود مي‌گويد مذاکرات در اولويت ما نيست و اشاره مي‌کند به تحريکاتي که مي‌خواهند نسبت به کف خيابان و اغتشاش در ايران داشته باشند. وي افزود: هدف آمريکا مشخص است. آنها مي‌خواهند اعمال فشار کنند تا ما از خطوط قرمز خود عدول کنيم اما منافع ملي مردم براي ما مهم است و از آن تخطي نخواهيم کرد، ما براي عبور از تحريم‌ها در مسير مذاکرات قويا به کار خود ادامه خواهيم داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار