| کد مطلب: ۱۰۴۵۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد

خبــــر

قرارداد موقت و امنيت شغلي‌ کارگران

داود ميرزايي، دبير اجرايي خانه کارگر ساوه در خصوص مشکلات امروز کارگران گفت: مشکلات کارگران، انحصاري و مربوط به يک شهر خاص نيست. کارگران مشکلات بسياري دارند که مهم‌ترين اين مشکلات نداشتنِ امنيتِ شغلي است. امنيتي که با دادنامه‌ 179 ديوان عدالت اداري خدشه دار شده و تا به امروز کارگران تبعات اين دادنامه را مي‌بينند. ميرزايي، افزود: قانون کار براي کارگران نوشته شده اما هيچ وقت و در هيچ دولتي به‌طور کامل اجرا نشده است. قراردادهاي موقت تيشه به ريشه‌ کارگران زدند و کل قوانين حمايتي رفته رفته رنگ باخت. دبير اجرايي خانه کارگر ساوه ادامه داد: با افزايش قراردادهاي موقت، قدرت تشکل‌هاي کارگري، توان تعاوني‌هاي مسکن و تعاوني‌هاي مصرف، قوانين مربوط به طرح طبقه‌بندي مشاغل و بسياري از مواد قانون کار کاهش يافت به طوري که امروز رسيدن به حداقلي‌ترين حقوق براي کارگران رويا شده است. ميرزايي گفت: مهم‌ترين کار براي کارگران، برگرداندن امنيت شغلي است. اگر امنيت شغلي احيا شود، به تبع آن تشکل‌هاي کارگري هم قدرت پيدا مي‌کنند و از حالت نمايشي بودن خارج مي‌شوند. تشکلي که نمايشي نيست، مي‌تواند در جهت احقاق حقوق کارگران عمل کند. اين فعال کارگري همچنين به معيشت کارگران اشاره کرد و گفت: درآمد يک کارگر 6 ميليون تومان اما سبد معيشت 18ميليون تومان است. در شرايط اقتصادي کنوني به قدري تأمين نيازهاي اساسي مشکل شده که ديگر حتي آموزش و درمان هم به کالاي تجملي تبديل شده است! فرزندان کارگران مجبورند از تحصيلات عاليه صرف نظر کنند تا به بازار کار بروند و کمک دست خانواده‌ خود باشند. او افزود: انتظار داريم دولت به دور از هرگونه شعارزدگي مشکلات را حل کند. وزارت کار بايد متوجه نقش خود باشد و در اولين قدم، امنيت شغلي را به کارگران برگرداند. دبير اجرايي خانه کارگر ساوه در ادامه در خصوص شمار حوادث کار در ساوه گفت: با توجه به اينکه بزرگ‌ترين شهرک صنعتي کشور در شهرستان ساوه قرار دارد، در نتيجه شمار حوادث کار در ساوه بالاست. با بازرسي‌هاي کار مقطعي نمي‌توان جلوي وقوع حوادث کار را گرفت. همچنين کميته‌هاي حفاظت فني در کارخانه‌ها جايگاه خود را از دست داده‌اند و صورتجلسه‌هاي آنها نمايشي شده است. براي کاهش حوادث کار هم يکي از مهم‌ترين اقدامات احياي امنيت شغلي و افزايش قدرت کارگر براي دفاع از حقوق خود است.

90 درصد موتورسيکلت‌ها خارج از رده‌اند

رئيس مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به افزايش منابع انتشار آلاينده هوا در کشور، نسبت به عدم مديريت موتورخانه‌هاي خانگي ابراز نگراني کرده!داريوش گل‌عليزاده با اشاره به تداوم آلودگي هوا در روزهاي اخير، گفته: تا امروز حدود 25ميليون خودرو در کشور شماره‌گذاري شده‌اند که از اين تعداد بين 6 تا 7 ميليون خودرو به سن فرسودگي رسيده‌اند. اين وضعيت در مورد موتورسيکلت‌ها نگران کننده‌تر است از حدود 12هزار موتورسيکلت‌هاي شماره‌گذاري شده، حدود 90درصدشان به سن فرسودگي رسيده و از رده خارج هستند. به گفته اين مقام سازمان حفاظت محيط زيست: ما يک مشکل چندوجهي داريم، از يک سو مشکل خودروهاي فرسوده داريم و از سوي ديگر نمي‌توانيم سوخت بنزين و گازوئيل استاندارد و باکيفيت را به سراسر کشور و همه شهرها برسانيم. همچنين بيش از حد به نيروگاه‌هاي با سوخت فسيل وابسته‌ايم و تفاوتي ندارد که اين سوخت فسيلي گاز، بنزين و گازوئيل باشد. طبيعتا اثرات احتراقي اين سوخت‌ها منجر به انتشار آلاينده‌ها، انباشت آن‌ها و در نتيجه تشديد آلودگي هوا خواهد شد.

بلاتکليفي کارگران ايثارگر شرکتي راه‌آهن

منابع کارگري در راه‌آهن از تداوم بلاتکليفي تبديل وضعيت کارگران و نيروهاي شرکتي ايثارگران خطوط ابنيه فني خبر دادند. برخي از نيروهاي شرکتي ايثارگر شاغل در خطوط ابنيه فني راه‌آهن، گفته‌اند: از اجراي طرح تبديل وضعيت شغلي و استخدامي نيروهاي شرکتي ايثارگر در خطوط ابنيه فني راه‌آهن خبري نيست. در آخرين پيگيري‌هايي که انجام داده‌ايم، برخي مسئولان استاني ضمن دادن وعده پيگيري خواسته‌هايمان، مدعي‌اند موضوع مشکلاتمان را به راه‌آهن انتقال داده‌اند اما تبديل وضعيت کارگران ايثارگر همچنان مسکوت مانده است. به گفته آن‌ها؛ طرح تبديل وضعيت ايثارگران شاغل در نهادهاي دولتي و عمومي، نص صريح قانون است؛ براساس بند (د) تبصره 20 قانون بودجه و1401-1400، همه ايثارگران نهادها بايد تا قبل از پايان سال، تبديل وضعيت شده و رسمي شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار