| کد مطلب: ۱۰۴۴۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران را بررسی می کند

توافق در سوچی، گزارش به تهران

آرمان ملي: تحليلگران معتقدند که تنش‌هاي پايان‌ناپذير در منطقه قره‌باغ از يک‌سو و دخالت‌هاي فرامنطقه‌اي از سوي ديگر سبب پيچيدگي روزافزون معادلات اين جغرافيا شده است و در ميانه اين پيچيدگي‌ها، جمهوري اسلامي هرگونه تغيير مرز در قفقاز را خط قرمز خود دانسته و بر راه‌حل‌هاي ديپلماتيک تاکيد دارد؛ راه‌حل‌هايي که بر دو استراتژي اقتدار و ديپلماسي استوار است. بي‌ترديد اقتدار و ديپلماسي، دو استراتژي توامان جمهوري اسلامي ايران در برخورد با تحولات قفقاز جنوبي است.قدر مسلم ايران خواهان عدم تغيير مرزها با کشورهاي همسايه است و معتقد است که بايد از ظرفيت ديپلماسي براي آرامش در قفقاز استفاده شود. تاثير کشورهاي روسيه و ترکيه نيز در اين ميان انکار ناپذير است که بايد ديد در آينده اين منطقه دستخوش چه تحولاتي خواهد بود.

توافق در نشست سوچي

دوشنبه نهم آبان بود که روساي جمهور؛ جمهوري آذربايجان، روسيه و ارمنستان پس از ديدار و گفت‌وگو در سوچي روسيه، بيانيه مشترکي را امضا و آن را منتشر کردند. در اين بيانيه آمده است: الهام علي‌اف، رئيس‌جمهور جمهوري آذربايجان، نيکول پاشينيان، نخست‌وزير جمهوري ارمنستان و ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور فدراسيون روسيه در تاريخ 31 اکتبر 2022 در سوچي ملاقات کرديم و در مورد اجراي بيانيه‌هاي سه جانبه 9 نوامبر 2020، 11 ژانويه و 26 نوامبر 2021 گفت‌وگو کرديم. امضا کنندگان اين بيانيه همچنين بر تعهد خود براي رعايت دقيق همه بندهاي اين توافقنامه‌ها در راستاي منافع عادي سازي همه جانبه روابط آذربايجان و ارمنستان، صلح، ثبات، امنيت و توسعه اقتصادي پايدار در قفقاز جنوبي تاکيد کردند. همچنين آنها بر اهميت آمادگي فعال براي انعقاد معاهده صلح بين جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان به منظور دستيابي به صلح پايدار و بلند مدت در منطقه تاکيد کردند. در ادامه اين بيانيه مشترک، براي راه حل‌هاي قابل قبول دو طرف موافقت شد و فدراسيون روسيه تمام کمک‌هاي ممکن را در اين زمينه ارائه خواهد کرد. امضاکنندگان همچنين بر اهميت ايجاد فضاي مثبت بين جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان براي ادامه گفت‌وگو بين مردم، کارشناسان و رهبران مذهبي با کمک روسيه و برقراري تماس‌هاي سه جانبه بين پارلماني براي تقويت اعتماد بين مردم اين کشور تاکيد کردند.

تلاش براي رسيدن به راه حل نهايي

پس از گفت‌وگوهاي برگزار شده در سوچي، ولاديمير پوتين ضمن «مفيد» خواندن ديدار سه‌جانبه‌اش با نيکول پاشينيان و الهام علي‌اف، تاکيد کرد که با اعلام يک بيانيه مشترک به توافق رسيده‌اند. ولاديمير عنوان داشت: «ما با اعلام يک بيانيه مشترک به توافق رسيده‌ايم. البته صراحتا بايد بگويم که سر همه موارد به توافق نرسيده‌ايم. برخي موارد بايد از پيش‌نويسي که از قبل تنظيم شده بود، حذف مي‌شد. ولاديمير پوتين گفت: ما همچنين نسبت به اهميت مسائلي در رابطه با آينده کشورهايمان به توافق رسيديم. وقتي که مي‌گويم همه کشورهايمان منظورم روسيه، جمهوري آذربايجان و ارمنستان است چون به نظرم تمامي مردمان اين کشورها هم نسبت به عادي‌سازي روابط مشتاق هستند. روسيه تمام تلاش خود را براي رسيدن به توافق و راه‌حلي جامع و نهايي انجام خواهد داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار