| کد مطلب: ۱۰۴۳۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

تصاویر زنان شبانه برداشته شد

آرمان ملي - مطهره شفيعي: تصوير زنان ايراني که بامداد پنجشنبه روي ديوارنگاره ميدان وليعصر (عج) نصب شده بود که در کادر آن تصويرهايي از چهره‌هاي فرهنگي، هنري، ورزشي، علمي، اجتماعي و سياسي از حوزه بانوان ايران ديده مي‌شود؛ چهره‌هايي چون پروين اعتصامي، طاهره صفارزاده، بدرالزمان قريب، فاطمه معتمدآريا، نرگس آبيار، ايران درودي، سيمين دانشور، هما روستا، ثريا قاسمي، حميده خيرآبادي، مرضيه برومند، مريلا زارعي، توران ميرهادي، سيده زهرا حسيني، فروغ فرخزاد، پروانه معصومي، مريم ميرزاخاني، فاطمه رهبر، بي‌بي‌پروين بختياري، زهره کودايي و تعدادي ديگر از بانوان ورزشکار و سياستمدار به چشم مي‌خورد. اما بامداد روز جمعه به علت اعتراض برخي زنان هنرمند حذف شد و در نهايت حوالي سحر جمعه شکل ديگري به خود گرفت.

عکس ما را حذف کنيد

سازمان اوج متولي به نمايش گذاشتن تصوير زنان درضلع شمال غربي ميدان ولي عصر شد. سازماني که در اختيار اصولگرايان است و با نظر آنها اداره مي‌شود بنابراين نقش بستن تصوير برخي زنان در اين ديوارنگاره عجيب بود. زناني به استفاده از عکسشان بدون اجازه در اين بيلبورد اعتراض مي‌کردند، مساله زناني که درگذشته و سال‌هاست حتي نامي از آنان در فضاي رسمي کشور نبوده است، موجب موجي از پرسش در ميان کاربران فضاي مجازي و مردم شد، ازجمله آنان فروغ فرخزاد، شاعر که هيچ‌گاه نامي از او نبود و به‌يک‌باره عکسي نادر از او در اين بيلبورد ديده شد، عکسي که روسري به سر دارد. مريم ميرزاخاني رياضيدان برجسته ايراني که عکس رتوش شده‌اش موجب اعتراض قرار گرفت. پس از نقش بستن تصاوير زنان در ميدان ولي عصر برخي که تصويرشان در اين ديوارنگاره بود از اين اقدام موسسه اوج انتقاد کردند. ژاله علو بازيگر قديمي با نوشتن نامه‌اي که گويا توسط پرويز پرستويي براي مسئولان سازمان اوج ارسال شد، نوشته است: «من در فضاي مجازي نيستم و از طريق دوستان در جريان قرار گرفتم. تاکنون در هيچ تبليغي حضور نداشته‌ام و اجازه‌اي هم از من گرفته نشده. من خواستار حذف تصويرم از پلاکارد ميدان هستم....» مرضيه برومند، از بازيگران و کارگردانان شناخته‌شده سينما و تئاتر در ايران، از مقامات خواست عکس وي را از ديوارنگاره ميدان ولي‌عصر تهران بردارند. وي در اينستاگرام خود نوشته: «آقايان، عکس مرا از آن ديوار برداريد.» فاطمه معتمدآريا هم با انتشار ويدئويي اعتراض خود را به اقدام سازمان فرهنگي و هنري اوج مطرح کرد. کاوه سمندريان فرزند هما روستا نسبت به استفاده از عکس مادرش آن هم بدون کسب اجازه از او واکنش نشان داد. همچنان که بازماندگان بي‌بي مريم بختياري که از زنان مشروطه‌خواه ايران بود نسبت به استفاده عکس مادربزرگشان واکنش نشان دادند.

بي‌حجاب بودند؛ حذف شد!

خبرگزاري فارس پيش از تصميم به حذف ديوارنگاره نوشته بود: « گنجاندن تصوير سوال‌برانگيز برخي افراد مانند فاطمه معتمدآريا که رفتارهاي حاشيه‌ساز او اخيراً به کشف حجاب هم رسيده بود، مورد اعتراض برخي کاربران قرار گرفته و مشخص نيست اين اقدام با چه معياري انجام يافته است.» اين خبرگزاري پس از حدف ديوار نوشته چنين آورد که « منتقدان معتقدند درج تصاوير برخي افراد که کشف حجاب کرده‌اند، کار اشتباهي بوده است. برخي کاربران نيز بيان کردند که موضوع کشف حجاب با توجه به سن و سال اين افراد، داراي وجوب و حرمت شرعي نبوده و قابل اغماض است. از سوي ديگر تعدادي از اين افراد نيز نسبت درج عکس‌شان در اين ديوارنگاره معترض شده بودند و گفته بودند که با آنها هماهنگي انجام نشده است.» نورنيوز هم نوشت : «به دنبال اعتراض مردم و برخي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي، ديوارنگاره ميدان وليعصر تغيير کرد. منتقدان معتقدند درج تصاوير برخي افراد که کشف حجاب کرده‌اند، کار اشتباهي بوده است. طراحان اين پوستر اما توضيح داده‌اند که برخي هدف از ديوارنگاره‌ وليعصر را اشتباه متوجه شده‌اند. قرار نبوده ما لزوما زنان همراه با جمهوري اسلامي را به تصوير بکشيم بلکه زناني که در اين مملکت و با استفاده از آزادي و امنيت و امکانات موجود در آن، در زمينه کاري خود موفق شده‌اند را به‌صورت محدود ليست کرده‌ايم. با اين حال به دنبال انتقادات مختلف ديشب اين ديوارنگاره تغيير کرد.»

سعه صدر داشته باشيد

مهرداد معظمي، مدير روابط عمومي سازمان اوج در توييتي درباره ديوارنگاره ميدان وليعصر نوشت: «ما به عنوان سازمان هنري رسانه‌اي اوج همواره يکپارچگي ايران عزيز را مدنظر قرار داده‌ايم. تصوير ديوارنگاره تلاش کرده براي پاسداشت مقام زن، تعداد اندکي از زنان موفق سرزمين‌مان ايران را معرفي کند. براي اين روزها که همه جا حرف از زنان است. همه بايد سعه‌صدر خود را براي ايران بالا ببريم. ما در يک کشتي هستيم. چه بخواهيم چه نخواهيم. نظر به اصلاح طرح فعلي ديوارنگاره تا بازگشت مجدد اين طرح، امشب طرح جديد رونمايي مي‌شود.»

اصلاح‌طلبان مشوق حمايت از زنان

اصلاح‌طلبان در احترام و گراميداشت جايگاه زنان پيشقدم هستند و از هر حرکتي دراين راستا حتي اگر از سوي اصولگرايان باشد، استقبال مي‌کنند البته دراين ميان نقدهايي دارند. عباس عبدي فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره ماجراي ديواره ‌نگاره اخير سازمان اوج در ميدان ولي‌عصر تهران نوشت: « کاري ندارم کدام متفکري! اين تابلو را طراحي و به اين نام منتشر کرده و لحظه‌اي هم فکر اين را هم نکرده که بعضا انصراف مي‌دهند. ولي اگر به همين زنان فرهيخته احترام مي‌گذاشتند گشت ارشاد از ابتدا تاسيس نمي‌شد.» يا در سال 97 که شهيندخت مولاوردي درباره ديواره نگار جديد ميدان وليعصر اظهار کرد: اين ديواره نگار جديد ترکيبي از زنان و مردان در قوميت‌هاي مختلف و نمود شعار «باهم قهرمانيم، يک ملت، يک ضربان» است. ورزش اين قدرت را دارد که مرزها را درنوردد و ما را متحد کند. وي نوشت: تاکنون دوبار اين ديوارنگاره به علت اعتراضات به عدم حضور زنان در ميان تماشاچيان به تصوير کشيده تعويض شده است و با توجه به اظهارات کاربران فضاي مجازي به نظر مي‌‌رسد سومين نگاره مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار