| کد مطلب: ۱۰۴۲۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد

محدودیت پلتفرم ها ادامه می‌یابد

آرمان ملی: تجربه فیلترینگ در ایران می‌گویند که پلتفرم‌های فیلترشده، رفع فیلتر نمی‌شود. اما وزیر ارتباطات امیدهایی به مردم می‌دهد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با اشاره به اینکه این وزارتخانه مرجع تصمیم‌گیری فیلترینگ پلتفرم‌ها نیست، گفت: تلاش می‌کنیم تا مردم برای ارتباط و کارهای عادی خود کمترین مشکل را داشته باشند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همان‌طور که قبلا هم مراجع ذیصلاح گفتند، برخی پلتفرم‌های بعضا آمریکایی بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شده است. عیسی زارع‌پور اظهار کرد: تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند و در صورت صلاحدید مراجع ذیصلاح، مجددا محدودیت آن‌ها برداشته می‌شود و مرجع رسیدگی به این مطلب وزارت ارتباطات نیست. وی افزود: ما در این ایام تلاش می‌کنیم تا مردم برای کارهای عادی خود کمترین مشکل را داشته باشند. وزیر ارتباطات گفت: در ایام اخیر محتوایی که در تمام جهان انتشار آن‌ ممنوع است، در این پلتفرم‌ها منتشر شد که طبیعتا محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شد. وی بیان کرد: من به عنوان یک کارشناس توصیه می‌کنم که مردم کسب و کار خودشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی ایران نیست، قرار ندهند. زارع پور خبر داد: از امروز همکاران ما در وزارت ارتباطات درحال تلاش هستند تا ان‌شاءا... زیرساخت پلتفرم‌های داخلی تقویت شود و مردم در استفاده از این پلتفرم‌ها کمترین مشکل را داشته باشند.
دستگاه‌های امنیتی تصمیم‌گیرند
پهنای باند کاهش پیدا نکرده است. ما این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کنیم. به‌خاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها که این روزهاست، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به صورت روتین تامین می‌کنیم. قرن نوشت: این جملاتی است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات در جلسه هیأت دولت بیان کرد. حال از ۳۰ شهریور ماه تا به امروز علاوه بر محدود شدن اینترنت و قطع شدن کامل آن در ساعات خاصی از شبانه روز، برخی برنامه‌ها مانند واتس اپ، گوگل پلی، اینستاگرام و... با فیلتر روبه‌رو شده‌اند. بنابر گزارش‌های منتشر شده اینستاگرام بستر کاری ۹ میلیون ایرانی است که بازاری بین ۱۸ تا ۳۲ هزارمیلیارد تومان در کشور دارد. واتس‌اپ نیز پیام رسان اول ایرانیان است که سهم آن از کل کاربران اینترنت ایران به بیش از ۷۱ درصد می‌رسد. روز گذشته برخی سایت‌های خبری نوشتند: «وایبر که اوایل دهه نود از محبوب‌ترین پیام رسان‌ها میان کاربران ایرانی بود، اکنون فیلتر شده است. چند سال پیش به دلیل اختلال‌های بسیاری که روی وایبر به وجود آمد کاربران ایرانی این پیام‌رسان را به مقصد تلگرام ترک کردند. با این حال در روزهای اخیر این پیام رسان با سرعت مطلوبی در حال فعالیت بود و حالا با فیلتر شدن مجدد آن، از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است.»
صیانت اجرا شد؟
ماه‌ها از تلاش برای تصویب طرح صیانت از فضای مجازی می‌گذرد؛ طرحی که بارها با مخالفت مردم و برخی طیف‌های سیاسی مواجه شد. هرچند که مسئولان فیلترینگ اپلیکیشن‌هایی مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و... را بارها تکذیب کردند، اما اظهارنظرهای آنان رنگ و بوی فیلترینگ می‌دهد. مانند سید محمد حسینی، معاون پارلمانی دولت که گفت: «هیچ مانعی ندارد که اگر پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداری و یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند. اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است.»
ارتزاق 11 میلیون نفر از اینستاگرام
در نهایت باید توجه داشت به گفته عضو اصلی هیات‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی با بیان اینکه حدود ۱۱ میلیون نفر از اینستاگرام ارتزاق می‌کنند، نسبت به ادامه فیلترینگ این شبکه اجتماعی هشدار داد. رضا الفت‌نسب ادامه داد: هر چند گفته می‌شود شبکه‌های اجتماعی داخلی هم برای این تبلیغات هستند اما باید گفت واقعیت این است که تجمعی که در اینستاگرام وجود دارد در هیچ کدام از این شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار