انیمیشن همزاد سینماست
مریم کشکولینیا:
انیمیشن همزاد سینماست
عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران گفت: انیمیشن و سینما همزاد یکدیگر هستند و وقتی از انیمیشن صحبت میکنیم، درواقع درباره همان سینما صحبت میکنیم که در آن از تکنیکهای دیگری استفاده میشود. مریم کشکولینیا در گفتوگو با «ایرنا» اظهارداشت: انیمیشن و سینما همزاد یکدیگر هستند و وقتی از انیمیشن صحبت میکنیم. این عضو هیات انتخاب و داوری آثار پویانمایی راهیافته به سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران، درباره ملاکهای ارزیابی آثار توضیح داد: مسلما برای هر جشنوارهای کیفیت آثار در اولویت قرار دارد. از آنجا که ما در جریان اکثر آثار تولیدشده در سالهای اخیر هستیم، تلاش کردیم از نظر تکنیکی و محتوایی آثار را بهطور دقیق ارزیابی کنیم تا آثار راهیافته به جشنواره کیفیت قابلقبولی داشته باشند. کشکولینیا درباره تاکید جشنواره امسال بر مقوله ژانر و تأثیر آن بر انتخابها هم توضیح داد: از نظر محتوایی شاهد آثار متنوعی بودیم اما از نظر تکنیکی خیلی کارهای متنوعی را ندیدیم. آثار از نظر تکنیکی، بهجز سه یا چهار اثر، دارای تنوعی که در دورههای گذشته شاهد بودیم، نبود، اما تلاش کردیم در انتخاب
آثار تنوع ژانر هم از نظر تکنیکی و هم از نظر محتوایی مدنظر داشته باشیم. حتی در باکسهای نمایش هم این تنوع را مدنظر قرار دادیم تا در هر باکس، مخاطبان آثاری با تکنیکهای متنوع را شاهد باشند. وی درباره ظرفیت ورود انیمیشن به حوزه ژانرهای مختلف بیان داشت: انیمیشن هم مانند سینما قصهگویی میکند و اجزای فنی آن هم بسیار شبیه به سینماست. به همین دلیل حتما میتوان درباره استفاده از ژانرهای مختلف در حوزه انیمیشن هم صحبت کرد. البته در قیاس با سینما، خیلی کمتر به مبحث ژانر در حوزه انیمیشنسازی پرداخته شده است. این عضو هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی درباره سطح کلی آثار متقاضی حضور در این بخش از جشنواره گفت: معدل کیفی این آثار متوسط رو به بالا بود. چند کار فوقالعاده خوب داشتیم که هم از نظر تکنیکی و هم از نظر محتوایی آثار قابلتوجهی بودند، اما باقی آثار را میتوان متوسط رو به بالا دانست. براساس رصدی که داشتهام، بهنظر میرسد سال گذشته تعداد آثار خوب شاید بیشتر بود. علت آن هم این است که ساخت انیمیشن زمانبر است و ساخت هر کار یک تا دو سال وقت میخواهد. به همین دلیل بهطور اتفاقی آثار باکیفیت به یک دوره از جشنواره
میرسند و بعد از آن برای یک دوره یا دو دوره کمتر شاهد آثار باکیفیت هستیم. کشکولینیا افزود: حتما از انتخابهای نهایی دفاع خواهیم کرد. کار خوبی که در این دوره انجام گرفت این بود که سه عضو هیات انتخاب و داوری پویانمایی بهصورت جداگانه آثار را دیدند و هرکدام جداگانه به آثار امتیاز دادیم و بعد از آن جلسه گذاشتیم و درباره آثار گفتوگو کردیم. مشخص بود که آثار را مبتنیبر تجربهای که داشتهایم انتخاب کردهایم.
ارسال نظر