| کد مطلب: ۱۰۴۲۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد

پایان تبادل نظر درباره پرونده ایران

آرمان ملي- نشست فصلي شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي طي چند روز گذشته فعاليت خود را آغاز کرده و با محوريت برنامه هسته‌اي و پرونده ايران پيش مي‌رود. اين در حالي است که پس از پاسخ ايران به آمريکا غربي‌ها رويکرد خود را نسبت به ايران تغيير داده و موضع ايران را غيرسازنده خواندند و پس از آن بود که برخي تحريم‌هاي جديدي را عليه برخي شرکت‌ها و اشخاص وضع کردند در همين راستا برخي معتقد بودند که غربي‌ها براي فشار بر ايران در جهت دستيابي به اهداف خود با تحرکات منفي عليه ايران و تحت تاثير قرار دادن آژانس موجبات صدور قطعنامه ديگري عليه کشورمان را فراهم خواهند آورد. اما به قرائت بسياري از کارشناسان و تحليلگران اين دور از نشست شوراي حکام مانند دور گذشته نيست که همه چيز براي تصويب قطعنامه عليه ايران فراهم باشد و با توجه به اميدواري‌هاي احتمالي نسبت به احياي برجام و اعلام توافق احتمال صدور قطعنامه ضد ايراني از سوي آژانس تا حدودي بعيد به نظر مي‌رسد. حال بايد ديد که شوراي حکام چه تصميمي در خصوص ايران اتخاذ خواهد کرد و طرفين برجام چه راهکارهاي عملي براي رسيدن به توافق در دست دارند.

صدور بيانيه غير سازنده تاثيري ندارد

در تماس تلفني وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و عمان آخرين تحولات مذاکره براي رفع تحريم‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. حسين اميرعبداللهيان در اين گفت‌وگوي تلفني با تاکيد بر پايبندي جمهوري اسلامي ايران به روند گفت‌وگو و تبادل پيام براي رفع تحريم‌ها و با اشاره به تلاش همه طرف‌ها طي چند ماه گذشته، رمز رسيدن به نقطه مطلوب توافق در شرايط حاضر را تمرکز ايالات متحده بر واقع بيني و نشان دادن داشتن اراده لازم دانست. رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان با اشاره به نشست جاري آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين افزود: صدور بيانيه غيرسازنده در نشست وين هيچ ثمري ندارد.

مواضع برجامي

روز گذشته بود که در جريان سومين روز نشست شوراي حکام با دستور کار بررسي پرونده ايران نمايندگان کشورهاي مختلف و به ويژه قدرت‌‌هاي بزرگ به اظهار نظر پرداختند. در همين راستا سفير ايالات متحده آمريکا در نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه تاکتيک مقصر نمايي ايران تکرار کرد که اين کشور آماده بازگشت متقابل به برجام است اما ايران براي از سرگيري اجراي اين توافق مشتاق نيستانرژي اتما. لورا هول‌گيت سفير ايالات متحده نزد سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين مدعي شد که به‌رغم گام‌هاي جبراني ايران در برجام، «ما در تلاش‌هاي خود براي بازگشت به اين توافق، که ابزاري حياتي براي رسيدگي به نگراني‌هاي ديرينه جامعه بين‌المللي در مورد برنامه هسته‌اي ايران است، ثابت قدم مانده‌ايم ما آماده اجراي سريع توافق در مورد بازگشت متقابل به اجراي کامل برجام هستيم. اما چيزي که کم داريم شريکي مشتاق در ايران است. نماينده اتحاديه اروپا در نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه تاکتيک مقصر نمايي طرف‌هاي غربي، ايران عامل تعلل در حصول توافق نهايي وين و از سرگيري اجراي توافق هسته‌اي دانست. در همين راستا ميخائيل اوليانوف، نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين نيز در خصوص آخرين تحولات شوراي حکام در صفحه توييترش نوشت: «بحث درباره راستي‌آزمايي و نظارت در ايران در اين جلسه شوراي حکام به پايان رسيد. هيچ قطعنامه‌اي صادر و تصميمي از سوي شورا در اين باره اتخاذ نشد. فقط تبادل نظر شد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار