| کد مطلب: ۱۰۳۵۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد

دنیا دست کیست؟

نشر هونار تازه‌ترين عنوان خود را به کتابي با عنوان «دنيا دست کيست؟» اختصاص داده است، کتابي که دربردارنده برخي سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي نوام چامسکي؛ زبانشناس، فيلسوف و دانشمند شناخته شده حوزه علوم شناختي است و با ترجمه‌ ضياء‌الدين خسروشاهي و مسعود حسن‌پور، روانه بازار کتاب شده.

بي‌شک نوام چامسکي يکي از چهره‌هاي آکادميک عرصه‌ فعاليت سياسي و کنشگري خستگي‌ناپذير است. او در نودسالگي هنوز پر انرژي و در جست‌وجوي جواب پرسش‌هاي خويش و ديگران در پهناي جهان است. چامسکي اصالتا زبانشناس است، ولي چندسالي است که به حوزه‌ سياسي- اجتماعي روي آورده و بسيار موفق و اثرگذار بوده است. تا به امروز از او چندين کتاب و مقاله چاپ و پخش شده که به زبان‌هاي مختلف نيز برگردانده شده است. او در ايران نويسنده و محققي نام‌آشناست و آثارش به‌طور وسيع ترجمه و چاپ شده است.

آرتور نايمن، گردآورنده و ويراستار اين کتاب درباره چامسکي نوشته است: «نوام چامسکي نويسنده‌ معاصري است که آثارش مورد بيشترين استناد قرار گرفته است؛ در طول تار يخ او مقام هشتم را در اين حوزه به دست آورد که پس از کارل مارکس، لنين، شکسپير، ارسطو، انجيل، افلاطون و فرو يد قرار مي‌گيرد. او در خارج از آمريکا بسيار مورد توجه قرار گرفته، و به عبارت ساده در سطح جهاني مهم‌ترين منتقد اجتماعي-سياسي معاصر است. ولي عقايد سياسي‌اش در درون خاک آمريکا به حاشيه رانده شده است. بي‌اغراق او به‌همثابه‌ راوي کتب عهد عتيق مذهبي عصر مدرن، پيام‌آوري است بدون پذيرش در خا ک خود، يعني آمريکا!» «آمريکا واقعا چه مي‌خواهد؟»، «ويرانگر برون‌مرز»، «شست‌وشوي مغزي در داخل آمريکا»، «مرفهان اندک و فرودستان بي‌شمار»، «اقتصاد نوين جهاني»، «دروغ‌ها و دموکراسي» و «آمريکا يک کشور جهان سومي مي‌شود»، سرفصل برخي از بخش‌هاي اين کتاب به شمار مي‌آيد. اين انديشمند منتقد به نظام سلطه‌طلبانه آمريکا و نقشش در برخي تحرکات اين کشور در خاورميانه، نقدهاي بسياري نوشته است، ازجمله ارتباط و مواجهه‌ آن با کشورهايي چون عراق و کويت و... او در اين کتاب با اشاره به جنگ خليج فارس نوشته است: «صدام حسين گانگستر جاني بود. از پيش از جنگ خليج فارس هم همين بود، زماني‌که دوست ما و شريک تجاري مورد توجه ما بود. تعرضش به کويت مطمئنا در گستره‌ بسياري جنايات مشابه که آمريکا و همپيمانانش انجام مي‌دادند، به‌هيچ‌وجه به وحشتناک بودن برخي هم نمي‌رسيد. مثلا تجاوز به اندونزي و الحاق تيمور شرقي، به‌لطف حمايت قاطع آمريکا و هم‌پيمانانش، به‌طور نسبي به نسل‌کشي پهلو مي‌زد. شايد يک‌چهارم جمعيت هفتصدهزار نفري آن کشته شدند، قتل‌عامي بزرگ‌تر از قتل عام پول پوت نسبت به جمعيت، در همان سال‌ها.» اگرچه تمامي مصاحبه‌ها و سخنراني‌هاي تکميل شده در اين کتاب اساسا در دهه‌ 1990 انجام گرفته و بعضي از آنها در اواخر دهه‌ 1980، اما آنچه در اين اثر مي‌خوانيد از مطالب شنيداري راديوها و رسانه‌هاي امروزي فراتر است و ذهنيات چامسکي را به‌درستي شرح مي‌دهد. تحليل‌هاي چامسکي چنان عميق و دورانديشانه است که همواره روزآمد به نظر مي‌رسد و با گذر زمان بيشتر مي‌درخشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار