عادات اشتباه برای «کاهش‌ وزن »

 
کاهش‌وزن  بزرگترین آرزوی افرادی است که از افزایش وزن رنج می‌برند پس برای رسیدن به این آرزو باید عادت‌های اشتباه را کنار گذاشت. برنامه‌های کاهش‌وزن بسیار متنوع و گسترده هستند و هر پزشک برای افرادی که از افزایش وزن رنج می‌برند، راهکارهای متفاوتی دارد، اما در این بین برخی عادت‌های اشتباه هستند که نه تنها درمانی برای لاغری نیستند بلکه تاحدودی باعث بروز بیماری‌های جبران‌ناپذیر نیز می‌شوند. در ادامه این گزارش به چند مورد از این قبیل اشاره شده است: 
  آبمیوه همیشه کارساز نیست
در بسیاری از برنامه‌های کاهش‌وزن  دیده می‌شود که انواع آبمیوه جایگزین میوه‌ها شده‌اند که این موضوع یک انتخاب اشتباه است، زیرا حجم بسیار زیادی از پروتئین‌های موجود در میوه هنگام تبدیل‌شدن به مایع از بین می‌روند. با این روش ممکن است بتوانید چربی زیادی را از دست بدهید، اما موقت است و با شروع مجدد خوردن میوه، تمام چربی‌ها به بدن باز می‌گردند. 
  وعده غذایی را حذف نکنید
برنامه رژیم‌های لاغری به معنای غذانخوردن نیست بلکه به معنای درست غذاخوردن است. بسیاری از افراد در برنامه‌های رژیمی خود، وعده‌های غذایی و اکثرا وعده شام را حذف می‌کنند، اما این یک عادت بسیار اشتباه است. این نوع از برنامه غذایی در کوتاه‌مدت باعث لاغری شما می‌شود، اما در بلندمدت باعث بروز مشکلات و بیماری‌های بسیار بزرگ‌تری خواهد شد. در این مواقع باید از وعده‌های غذایی استفاده کرد که باعث چاقی نمی‌شوند و از کالری کمتری برخوردار هستند و حذف وعده بسیار اشتباه است. 
  سرکه را فقط با سالاد بخورید
بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که خوردن سرکه قبل و بعداز غذا می‌تواند به کاهش کالری‌های غذا و هضم زودتر آن کمک کند، اما اینطور نیست بلکه این عادت به معده و سیستم گوارش آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر وارد می‌کند. گنجاندن سرکه در رژیم غذایی اقدام موثری است، اما زمان مشخصی هم دارد که بهترین زمان برای آن همراه با سالاد و دسر است. 
  چربی را قطع نکنید
چربی برای بدن لازم و مفید است و آن چیزی که باعث چاق‌شدن می‌شود، چربی بیش از اندازه است. پس در رژیم‌های غذایی خود رعایت کنید که چربی‌های مورد نیاز بدن را تامین کنید چرا که نرسیدن چربی به بدن باعث گرسنگی، خشکی پوست و خستگی شدید ذهنی می‌شود. بر اساس مطالعاتی که بر روی بیش از ۷ هزار رژیم غذایی انجام گرفته، رژیم‌های غذایی کم چرب برای کاهش‌وزن  کاملا بی‌تاثیر هستند. 
  حذف کربوهیدرات اشتباه است
همان‌طور که در مورد قبلی به حذف چربی اشاره شد، کربوهیدرات هم به همین شکل است و حذف آن از وعده‌های غذایی باعث بروز مشکل در بخش‌هایی می‌شود که از این منبع غذایی تغذیه می‌کنند. متخصصان تغذیه معتقدند که در رژیم‌های کاهش‌وزن  هر چیزی به اندازه لازم است. 
  آب یخ بلای جان رژیم غذایی
به‌راحتی می‌توان گفت تمام تلاش‌هایی که برای رژیم غذایی خود کرده‌اید، با یک لیوان آب‌یخ از بین خواهد رفت. یک باور اشتباهی در بین افراد وجود دارد که، آب یخ باعث سوخت‌وساز بدن و مصرف بیش از حد کالری می‌شود، اما این موضوع تنها ۸ کالری از بدن می‌سوزاند که در برابر حجم کالری‌های جذب شده به هیچ عنوان قابل قیاس نیست. 
  تنوع غذایی فراموش نشود
در بسیاری از رژیم‌های غذایی هیچ تنوعی دیده نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود بدن به هیچیک از انرژی‌هایی که لازم دارد، نرسد و بیماری‌هایی بروز پیدا کند که فرد را تا پایان عمر گریبانگیر خود کند. حذف تنوع از وعده‌های غذایی ممکن است منجر به کاهش‌وزن  کوتاه مدت شوند، اما در طولانی‌مدت، تضمینی برای ثبات وزن نیست. 
  ورزش بیش‌ازحد تاثیر ندارد
ورزش برای کاهش‌وزن  سالم خوب است، اما ورزش بیش از حد می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. یک مطالعه نشان می‌دهد که افزایش سطح فعالیت شما را گرسنه‌تر می‌کند و شما را به خوردن بیشتر سوق می‌دهد و انباشتن غذای اضافی در بشقاب خود - حتی چیزهای سالم - می‌تواند به راحتی زحمتی را که در باشگاه کشیده‌اید، پاک کند. 
  با شکم خالی ورزش نکنید
برخی افراد معتقدند که ورزش‌کردن اول صبح با شکم خالی باعث سوزاندن بیش از حد کالری و چربی می‌شود که اینطور هم است، اما برای سلامت خطرناک است. وقتی بدون سوخت‌رسانی به باشگاه می‌روید، احتمال اینکه عضله خود را از دست بدهید بیشتر است؛ و این خبر بدی است، زیرا بافت ماهیچه‌ای در زمان استراحت کالری بیشتری نسبت به بافت چربی می‌سوزاند. 
  قرص لاغری مضر است
هیچ رژیم و برنامه کاهش‌وزن ی راحت نیست و به زمان زیادی لازم دارند، حتی در برخی موارد افراد برای اینکه بتوانند از چاق شدن پرهیز کنند، تا پایان عمر باید رژیم‌های غذایی را همراه خود داشته باشند. قرص‌های لاغری مضرترین راه برای لاغرشدن هستند؛ یک متخصص تغذیه معروف آمریکایی می‌گوید اگر کاهش‌وزن  به آسانی خوردن یک قرص یا حذف یک گروه غذایی بود، هیچ‌کس اضافه‌وزن نداشت. 

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه