ویتامین‌هایی برای غلبه بر افسردگی

مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نقش زیادی در کاهش علائم افسردگی دارد. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵ درصد از جمعیت کره‌زمین از افسردگی رنج می‌برند؛ اما نوع رژیم غذایی و شیوه زندگی که فرد رعایت می‌کند در مورد سلامت کلی، چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی، نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. مصرف بیش‌ازحد غذا‌های ناسالم مانند فست‌فود، غذا‌های سرخ‌شده، شیرینی‌ها و... برای چند روز متوالی می‌تواند باعث بیماری شود و به‌طور مشابه، وقتی رژیم غذایی سالم و متعادل است، فرد متوجه می‌شود که توانایی‌های روانی و جسمی آن افزایش یافته است. غذا‌ها می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند، به این معنی که ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، پروتئین و چربی‌های امگا۳ در برخی از غذا‌ها می‌توانند به تسکین و کنترل علائم افسردگی کمک کنند. افسردگی یک وضعیت سلامت روانی است که در آن مجموعه‌ای از علائم به‌دلیل تعادل‌نداشتن برخی موادشیمیایی و هورمون‌ها در مغز رخ می‌دهد. این علائم شامل احساس مداوم غم، کمبود انرژی، عدم علاقه به فعالیت‌ها، عدم تمرکز، گریه زیاد، تحریک‌پذیری بالا، تغییرات اشتها، تفکر بیش‌ازحد، استرس و در موارد حاد تمایل به خودکشی است. به‌طورکلی، عادات و مواد مغذی که در رژیم غذایی روزانه خود وارد می‌کنید می‌تواند به جلوگیری یا درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی کمک کند یا حداقل علائم را تسکین داده یا از بدترشدن آنها جلوگیری کند. البته این مرحله پس از مشورت با پزشک برای تعیین مناسب‌ترین مکمل غذایی برای هر فرد انجام می‌شود. لیستی از ویتامین‌هایی که می‌توانند به جلوگیری یا درمان طبیعی برخی از علائم افسردگی کمک کنند؛ عبارتنداز:
  ویتامین  D
منبع اصلی ویتامین D نورخورشید بوده که یک ماده مغذی بسیار ضروری است و می‌تواند افسردگی را در کنار بسیاری از بیماری‌های دیگر درمان کند. ویتامین D باعث تقویت گیرنده‌های خاصی در مغز شده و در نتیجه سطح سروتونین را افزایش می‌دهد. هنگامی‌که سطح سروتونین به میزان مناسب در مغز برسد و علائم افسردگی کاهش می‌یابد. این ویتامین همچنین در زرده تخم‌مرغ، پنیر، گوشت گاو، پرتقال، ماهی و شیر سویا یافت می‌شود.
  ویتامین B ۶
غذا‌های حاوی ویتامین B ۶ یکی دیگر از موادمغذی است که می‌تواند علائم افسردگی را تسکین دهد، زیرا عملکرد عصبی را در مغز افزایش می‌دهد؛ همچنین به حل تعادل نداشتن هورمون در مغز کمک می‌کند که می‌تواند علت افسردگی باشد. افزودن غذا‌های غنی از ویتامین B ۶ مانند مرغ، ماهی، نان گندم کامل، لوبیا، تخم‌مرغ، سبزیجات و... به رژیم غذایی می‌تواند به میزان مطلوبی از ویتامین B ۶ برسد.
  ویتامین B ۳
سطح پایین سروتونین در مغز عامل اصلی افسردگی است. ویتامین B ۳ می‌تواند به افزایش تولید سروتونین در مغز کمک کند، بنابراین به درمان افسردگی کمک می‌کند. برخی از بهترین منابع غذایی غنی از ویتامین ۳B قارچ، بادام‌زمینی، نخودسبز، ماهی، بوقلمون و گوشت گاو تغذیه شده با علف است.
  ویتامین  B ۱۲
چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که خوردن رژیم غذایی سرشار از ویتامین B ۱۲ می‌تواند به تثبیت خلق و خو، بهبود انرژی روانی و کاهش افسردگی کمک کند، زیرا این ویتامین می‌تواند انتقال دهنده‌های عصبی را در مغز سالم نگه دارد. لیست غذا‌های غنی از ویتامین B ۱۲ شامل: گوشت و جگر طیور، صدف، ماهی، شیر و محصولات لبنی است.
  ویتامین  C
ویتامین C یکی از همه‌کاره‌ترین موادمغذی با مزایای سلامتی خود است که شامل درمان افسردگی می‌شود. مطالعات تحقیقی انجام شده در طول سال‌ها نشان داده است که ویتامین C در بهبود خلق‌وخو و کاهش برخی علائم افسردگی مانند عدم تمرکز تاثیر قابل‌توجهی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند سلول‌های مغزی را بازسازی کند. بهترین منابع غذایی ویتامین C : پرتقال، توت، کیوی، گل‌کلم، کلم‌بروکلی، گوجه‌فرنگی، اسفناج و سبزیجات برگدار است.
  ویتامین  E
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E از طریق رژیم غذایی یا مصرف روزانه مکمل‌ها می‌تواند افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهد، زیرا ویتامین E می‌تواند انتقال دهنده‌های عصبی را در مغز سالم نگه دارد؛ این ویتامین همچنین با خوردن بادام زمینی، فندق، ماهی، روغن ماهی، تخمه آفتابگردان، سبزیجات برگدار، بادام و روغن نارگیل به‌دست می‌آید. 

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه