جامعهای که از شجاعت خالی شود از همه فضائل انسانی خالی است
یادگار امام اظهار داشت: کسانی که در روزگار مبارزه وارد مبارزات نمیشدند چندین گروه بودند. یک دسته کسانی بودند که اگر نوش نبودند، نیش هم نبودند؛ کسانی که «حب» ارزش را داشتهاند ولی توانش را نداشتهاند. اما وقتی تاریخ مبارزات قبل از انقلاب را مرور میکنیم، گروهی بودهاند که نهتنها مبارزه نمیکردند؛ بلکه مبارزان را مورد طعن قرار میدادند. متأسفانه دستهای از آنها پشت توجیه دیندارانه و خیرخواهانه پنهان میشدند، در حالی که علت اصلی «ترس» بوده است. آیتا... سیدحسن خمینی گفت: شجاعت کسانی از این دست بزرگترین سرمایه ملتها برای عبور از پیچهای تاریخ است. یادگار امام افزود: شجاعت قابلسرایت، تعلیم و تعلم است. جامعهای که از شجاعت خالی شود، از همه فضائل انسانی خالی میشود. البته وارد بحثهای اخلاقی نمیشوم که «تحمل» یکطرف و «جور» یکطرف است؛ اما اصل این است که انسان وقتی به آرمان و هدفی میرسد نترسد؛ این گوهر نایابی است. امروز تجلیل از آقای صلواتی، تجلیل از شجاعت نسلی است که در مرحله اول همدل و همراه شوند و در مرحله دوم این شجاعت را در دل خودشان نهادینه کنند، به غیر خودشان یاد بدهند و پیروز شوند. جامعه ما محتاج این فضیلت است. امام بزرگوار در کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل» شجاعت را یکی از جنود رحمان عنوان میکند. وی یادآور شد: یکی از ویژگیهای مبارزین «مناعتطبع» است. بعضیها رفیق روز بزم هستند و اتفاقا خصلت اولیه مبارزین یعنی شجاعت، با مناعت و بزرگطبعی همراه است و این صفت، ضمن اینکه بسیار خوب است، بعضا ضعف است. من آقای هاشمیرفسنجانی را در یک صفت خیلی میستودم که آرمان را بهگونهای تعریف نمیکرد که وقتی دستنیافتنی شدند بتوان رهایشان کرد و آنها را تشکیکی میدید. فردای پیروزی که خیلیها پیدا شدند، او رها نکرد که برود و درگیر یک مناعتطبع مذموم نشد. سیدحسن خمینی بیان کرد: در دههای هستیم که نماد بزرگترین دزدی تاریخ است. از دید ما بزرگترین اتفاق تاریخ بعثت پیامبر(ص) و بزرگترین انحراف در عاشورا واقع شده است؛ ولی نباید رها کرد. وی تأکید کرد: هیچکسی هیچوقت کارش به پایان نمیرسد. البته دیگران باید همراه شوند ولی رها کردن گوهر نایاب شجاعت و توان تزریق آن به دیگران و عزم راسخی که انسان را از راحتی به دشواری زندان و تبعید میبرد، صحیح نیست. امثال آقای صلواتی، یک شخصیت استانی نیستند و شخصیت ملی هستند و نقشی که برای خودش تعریف میکنند و نقشی که ما از او توقعی داریم نباید یک نقش استانی باشد. یادگار امام اظهار کرد: یکی دیگر از ابعاد زبان گویای این بزرگواران است، که در صداقتشان بهخاطر کارهایی که کردهاند تردید نیست، بنابراین باید نسبت به آرمانهایی که برای آن زحمت کشیدهاند و به زندان رفتهاند برای نسلهای بعدی سخن بگویند. نباید به سبب چند راهزن یا چند لغزش خودمان را بهگونهای زبانبسته قرار بدهیم که نتوانیم از چیزهایی که واقعیات ماست دفاع کنیم. اولا اصلا انقلاب باید از زبان این نسل بیش از هرکس دیگری برای نسلهای بعد تبیین شود. این بزرگداشتها اگر از این زاویه باشد ارزش بهشدت مضاعفی دارد. وی افزود: اینکه امثال آقایان صلواتی و لطفا... میثمی آن روزها تن به یک مبارزه طاقتفرسا دادهاند، اشکالات سنگینی بوده است که این نسل پاک، صادق و شجاع همهچیز را به جان خریدند و وارد مبارزه شدند. وظیفه امثال ایشان و دیگران بازگو کردن این موارد است؛ بنابراین از بیان این موارد نهراسید. سیدحسن خمینی عنوان کرد: باید به همگان گفت انقلابیون مسلمانی که قبل از انقلاب مبارزه کردهاند جریان «متحجر مذهبی»نبودهاند. انقلاب رویه دیگر جریان «روشنفکر مذهبی» بوده است. آنچهدر ادامه واقع شده اگر بعدها لبه تحجر را با خودش همراه داشته، انقلابیون مبارز قبل نبودهاند. جریان متحجر دزدانه بر سر سفره پیروزی نشسته و در بخشهایی پیروز شده است. هیچ یک از مبارزین ریشه در یک جریان تحجر نداشتهاند و به خاطر همین میبینید که یکی از بزرگترین هجمهها بحث «انجمن حجتیه» بوده که امام تا آخر هم ما را به آن توجه میدادهاند. یکی از مشکلات انقلابیون قبل از انقلاب هم با همین جریانات بوده است. وی در پایان تصریح کرد: ما قبل از انقلاب مبارزینی داشتهایم که با قاعدینی مواجه میشدند که شماتت میکردند و این گروه شماتتکننده پشت تحجر و تقدس سنگر گرفتهاند. لذا باید به نسلهای بعد و کسانی که بعدها منشأ اثر میشوند این مساله توجه داده شود که قرائت آنها چیزی نبوده که در انقلاب توسط امام، شاگردان امام و نسلی که انقلاب کردهاند، ترویج و بیان شده است.
ارسال نظر