| کد مطلب: ۱۰۱۵۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد

مدعيانِ دولت سايه بانیان وضع موجودند؛ نه وزراي اقتصاددان

عکس: فرج صمدی

آرمان ملی- حمید شجاعی: بسیاری بر این باورند که از هم‌اکنون حتی پیش از برگزاری مناظرات و انتخابات، رئیس‌جمهور بعدی مشخص است اما برخی نیز بر این عقیده‌اند که با وجود حمایت‌های همه‌جانبه از سید‌ابراهیم رئیسی در انتخابات برخی کاندیداها می‌توانند مثل خرداد 76 در این انتخابات شگفتی‌ساز شوند. عبدالناصر همتی از این دست افراد است. اقتصاددان زبده و کاربلدی که با توجه به اشراف کامل بر شرایط اقتصادی کشور، دانستن راه‌حل‌های مشکلات کشور، اطلاع از گلوگاه‌های اقتصادی و برنامه‌محوری برای عزیمت از شرایط موجود به وضع مطلوب می‌تواند افکار عمومی را اقناع کند، تغییر را رقم بزند و در یک شگفتی پیروز انتخابات شده و سیزدهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران باشد. این مهم در گرو این نکته است که همتی مردم، اصلاح‌طلبان و قشر خاکستری را با خود همراه کند؛ کاری که هر چند سخت ولی دور از دسترس نیست.
رئیس‌جمهور اقتصاددان
هر چند انتخابات به واسطه عدم‌‌حضور چهره‌های تاثیر‌گذار در رقابت‌های انتخاباتی یک‌سویه و به‌جد از طرف اصولگرایان دنبال می‌شود اما این مساله باعث نمی‌شود جامعه و سایر جریانات سیاسی نگاهی به انتخابات و تحولات پیرامون آن نداشته باشند. البته این مطلوب جریان رقیب است که فضا همین‌طور بماند و در مشارکتی کنترل شده و حداقلی نامزد مطلوب خود را راهی پاستور کنند؛ اما به نظر می‌رسد شاید اصولگرایان نیز با وجود همه محدودیت‌ها برای جریان رقیب در مناظرات انتخاباتی و رقابت‌ها چندان راحت نباشند و با برخی تحرکات از سمت نامزدهایی چون محسن مهرعلیزاده و به خصوص عبدالناصر همتی به زحمت بیفتند و حتی شاید به واسطه برخی اظهار‌نظرها، واکنش‌ها، برنامه‌ها و در نهایت حمایت‌ها آرا در میان کاندیدا دست به دست شده و سبد رای برخی نیز با تغییراتی مواجه شود. چنانکه محمد مهاجری، فعال رسانه‌‌ای اصولگرا می‌گوید: «در 19 روز آینده سبد آرای کاندیداها تغییر خواهد کرد اما این تغییر در جهت افزایش میزان مشارکت نخواهد بود؛ بلکه آرا بین کاندیداها جا‌به‌جا می‌شود. در این میان تنها نامزدهایی که امکان دارد قدری میزان آرای آنها افزایش پیدا کند، آقایان رئیسی، همتی و محسن رضایی هستند.» لذا اگر با دقت و تیز‌بینی به صحنه انتخابات نگاه کنیم خواهیم دید که به نظر عبدالناصر همتی بهتر و واقع‌بینانه‌تر از سایر کاندیداها در انتخابات عمل می‌کند و ترجیح می‌دهد با توجه به واقعیت‌ها موجود در جامعه از ظرفیت‌های قابل‌استفاده سخن بگوید. به همین جهت مثل سایر کاندیداها وعده‌های ماورایی یارانه 450 هزار تومانی یا وام ازدواج 500 میلیونی نمی‌دهد. از طرفی تفاوت آشکاری که همتی را نسبت به سایر کاندیداها متمایز می‌‌کند این است که همتی اقتصاد‌دان است و در شرایط فعلی کشور که مساله اصلی و اولویت جامعه اقتصاد است، می‌تواند با توجه به اشرافی که نسبت به شرایط اقتصادی کشور و مطالبات جامعه دارد شرایط را از حال موجود به وضعی نسبتا مطلوب تغییر دهد. در نتیجه به نظر می‌رسد در حال فعلی کشور به رئیس‌جمهور اقتصاددان نیاز دارد. مهم این است که وی بتواند مردم و قشر خاموشی را که قصد شرکت در انتخابات ندارند برای مشارکت در انتخابات اقناع کند و شرایط را به سمت و سویی ببرد تا اصلاح‌طلبان نیز از وی حمایت کنن؛د ماموریتی بسیار سخت که غیر‌ممکن به نظر نمی‌رسد.
رقیب من قهر مردم است
شامگاه شنبه بود که عبد‌الناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس حاضر شد و به برخی پرسش‌ها پاسخ داد. وی با تاکید بر اینکه جایگاه اقتصادی‌ای که داریم در شأن این مردم عزیز نیست، اظهار کرد: من به این دلیل وارد شدم چون فکر می‌کنم طی سه دهه گذشته که مشکلات‌مان زیاد شده سیاست بر اقتصاد سوار بوده اما تلاش من بر‌عکس این است. من فکر می‌کنم یک رئیس‌جمهور اقتصاددان می‌تواند راهگشا باشد و با بینش اقتصادی‌اش قدم‌های جدی بردارد. وی درخصوص FATF گفت: FATF از ملزومات اداره کشور است؛ اما متاسفانه در ایران در گردنه سیاسی قرار گرفته است. مگر FATFچیست که نمی‌گذارند تصویب شود، دو سال معطل کرده‌اند؛ دیگر دارم خفه می‌شوم از دست اینها؛ همین آقایانند که بانی وضع موجودند. وی ابراز داشت: بانی وضع موجود کسانی هستند که مدعی دولت سایه هستند، اینها و نهادهای دیگر در وضعیت امروز کشور شریک هستند، معطل کردن FATF اگر آسیب به کشور نیست، پس چیست؟ وی بیان کرد: من فقط متمرکز بر اقتصاد نیستم. برنامه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی خودم را هم می‌گویم. همتی بیان کرد: اولویت دولت باید به‌طور جدی اقتصاد باشد. مردم در تنگنا هستند. باید این مشکلات را حل کنیم. حتما دولت سیاسی است اما اولویت کارش اقتصادی است. وی در خصوص رد‌صلاحیت‌ها و مشارکت مردم عنوان کرد: من قبلا و الان تاسف خودم را از عدم‌صلاحیت برخی از دوستان‌مان اعلام می‌کنم. من گفتم رقیب من کاندیداهای دیگر نیست؛ قهر مردم است. امیدوارم قهر مردم با انتخابات شکسته شود.
میدان و دیپلماسی باید در خدمت توسعه کشور باشد
همتی به مسائل مختلف دیگری ازجمله وعده‌‌های سایر کاندیداها، حضور زنان در کابینه، فضای مجازی، فشارها بر دولت، رفع حصر و... نیز پرداخت. وی درخصوص برخی وعده‌ها گفت: برخی کاندیداها می‌گویند می‌خواهیم 450 هزار تومان یارانه بدهیم یا می‌گویند می‌خواهیم به هر زوج 500 میلیون وام بدهیم. از کجا می‌خواهید این پول‌ها را بیاورید؟ بارهای تورمی آن را روی دوش مردم خواهید گذاشت. این اقتصاد‌دان بیان کرد: من اعلام کرده‌ام 50 درصد کابینه من جوانان و زنان خواهند بود و حداقل 30 درصد مناصب و کارکنان دولت باید زنان باشند. همتی افزود: فضای مجازی فضای کسب و کار مردم است؛ مگر می‌توان این را بست؟ این فضا را باید حفظ کنیم و آن را تقویت کنیم، بازی با فضای مجازی، بازی با کسب و کار و زندگی و تجارت مردم است. رئیس بانک مرکزی از مردم خواست به صحنه بیایند و رای بدهند و قول می‌دهد محکم خواهد ایستاد و از حقوق مردم دفاع خواهد کرد. همتی درباره فشارهای مخالفان و دولت سایه و مشکلاتی که می‌توانند برای دولت او به وجود بیاورند گفت: من اگر ترس داشتم وارد میدان نمی‌شدم. وی تاکید کرد: آمده‌ام که از جمهوریت حفاظت کنم؛ من آمده‌ام که روحانی آخرین رئیس‌جمهور ایران نباشد. ‏بنده در صحنه آمدم، ‎اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند و كمكم كنند. همتی تصریح کرد: من در انتخابات تنها مقابل یک مجموعه‌ هستم. من حتما با بزرگان اصلاح‌طلب صحبت خواهم کرد تا مردم را دعوت به مشارکت در انتخابات کنند و جمهوریت حفظ شود. وی تاکید کرد: هم میدان و هم دیپلماسی باید در خدمت توسعه اقتصادی کشور و رفاه مردم باشد. همتی گفت: فکر می‌کنم رفع حصر محصورین با تعامل قابل‌حل است و مانعی در این زمینه نمی‌بینم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار