| کد مطلب: ۱۰۵۰۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد

آخرین خبرها از زلزله ترکیه و سوریه

زلزله ويرانگر ترکيه و سوريه تاکنون بيش از هزاران کشته و ده‌ها هزار مصدوم برجاي گذاشته است و به‌رغم برودت هوا و بارش‏‌ها و پس‏‌لرزه‏‌ها، تلاش امدادگران براي نجات مصدومان احتمالي و اسکان زلزله‏‌زدگان همچنان ادامه دارد. در پي وقوع زلزله مقامات ترکيه، هشدار سطح 4 را اعلام کردند که به معناي درخواست کمک بين‏‌المللي است. براساس اعلام فؤاد اوکتاي، معاون رئيس‏‌جمهوري ترکيه 3294 امدادگر از ساير کشورها آمده و 70 کشور نيز پيشنهاد کمک داده و هم‌اکنون تيم‏‌هاي 14 کشور فعاليت‏‌هاي ميداني را آغاز کرده‏‌اند. فعاليت و تلاش تيم‏‌هاي امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد و اين در حاليست که بسياري از ساکنان در پي تخريب خانه‏‌هاي خود در سرماي هوا آواره شده‏‌اند و افراد بسياري زيرآوار هستند. براين اساس سازمان جهاني بهداشت اعلام کرده است که احتمال دارد تعداد تلفات تا 8 برابر رقم فعلي برسد.

امدادرساني در هواي باراني

وقوع‏‌ پس‏‌لرزه‏‌ فعاليت امدادگران را در مناطق زلزله‏‌زده با مشکلاتي مواجه کرده است، ديروز 2 پس‏‌لرزه با بزرگي 5.4 در شرق ترکيه و 5.6 در مرکز ترکيه ثبت شده است. از سوي ديگر بارش باران و برودت هوا نيز مشکلاتي را براي عمليات امداد و نجات زلزله‌زدگان ايجاد کرده است و شرايط به نحوي است که امدادگران با باران و سرماي زمستاني و کوهي از بتون و آجر روبه‏‌رو هستند. به‌گفته يونس سزر، رئيس سازمان مديريت حوادث غيرمترقبه ترکيه (آفاد)، انتقال پرسنل، موادغذايي و وسايل موردنياز به مناطق محل حادثه ادامه دارد، بخشي از محوله‏‌ها از طريق هوايي به منطقه ارسال مي‏‌شوند. هم‌اکنون 16 هزار و 400 نيروي جست‏‌وجو و نجات و نزديک به 5 هزار خودرو و تجهيزات ساختماني در منطقه مستقر شده‏‌اند. 65 هزار چادر و بيش از 300 هزار تخته پتو به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است. به گزارش «ايسنا» به نقل از شبکه خبري «بي‏‌بي سي»، بامداد دوشنبه ،6 فوريه، 2 زلزله قوي محدوده بزرگي از جنوب ترکيه و در نزديکي مرز اين کشور با شمال‏‌غرب سوريه را لرزاند و بنابر گزارش‏‌ها تاکنون منجر به کشته‌شدن هزاران نفر در اين دو کشور شده است. آمار کشته‏‌ها و مصدومان زلزله براساس گزارش منتشره به شرح زير است: در ترکيه تا ظهر سه‌شنبه 3419 نفر کشته و 20 هزار و 534 تن مصدوم شدند. همچنين براساس گزارش شبکه خبري «سي‌ان‌ان» مجموع قربانيان زلزله در سوريه نيز تاکنون به 1602 تن رسيده است. براساس اعلام اوکتاي، معاون رئيس‏‌جمهوري ترکيه تاکنون بيش از 8000 زلزله‏‌زده از زيرآوار نجات يافتند. تاکنون 380 هزار و 500 زلزله‏‌زده نيز در خوابگاه‏‌هاي آموزش‌وپرورش و وزارت ورزش و جوانان اسکان داده شدند. 45 نفر از مصدومان زلزله مهيب قهرمان‏‌ماراش با هواپيماي نظامي متعلق به نيروهاي مسلح ترکيه از آدي‏‌يامان به استانبول منتقل شدند و روند درمان آنها در بيمارستان‏‌هاي مختلف اين شهر ادامه دارد. به گزارش گلف تودي، تاکنون از 385 هزار مدرسه و دانشگاه براي پناه‌دادن به زلزله‌زدگان استفاده شده است. يونس سزر، رئيس سازمان مديريت حوادث غيرمترقبه ترکيه (آفاد) در گفت‏‌وگو با رسانه‏‌ها در مرکز اين سازمان در آنکارا با بيان اينکه 65 کشور جهان براي اعزام تيم‏‌هاي امداد و نجات به منطقه اعلام آمادگي کرده‏‌اند، تصريح کرد: بر اثر زلزله 15 هزار و 834 نفر نيز در اين کشور مصدوم شده‏‌اند. سزر با اشاره به ادامه پس‏‌لرزه‏‌ها، گفت: پس از زلزله‏‌هاي اصلي 243 پس‌لرزه در منطقه به وقوع پيوسته است. شمار زيادي از وزراي هيات دولت، 30 استاندار و 47 فرماندار درحال مديريت عمليات‏‌هاي امداد و نجات و اسکان مردم منطقه هستند.

يک‌دقيقه سکوت در سازمان‌ملل

همچنين سازمان ملل‌متحد (UN) اعلام کرد که زمين‏‌لرزه ترکيه قوي‏‌ترين زلزله در اين کشور در طول 80 سال گذشته بوده است. سازمان ملل‌متحد اعلام کرد زمين‏‌لرزه 7.8 ريشتري که بامداد دوشنبه جنوب ترکيه را لرزاند، قوي‏‌ترين زمين‏‌لرزه ثبت‏‌شده در اين کشور از سال 1939 ميلادي بدين سو بوده است. به گزارش يورونيوز، اين سازمان همچنين اظهارکرده که به‌دنبال تصويب بودجه اضطراري براي کمک‏‌رساني به مردم اين ناحيه است. «چابا کوروسي»، رئيس هفتادوهفتمين مجمع عمومي سازمان ملل‌متحد با خانواده‏‌هاي قربانيان زلزله در ترکيه و سوريه ابراز همدردي کرد و به گزارش آناتولي، کوروسي قبل از آغاز نشست از کشورهاي عضو خواست تا به ياد جانباختگان زلزله يک دقيقه سکوت کنند. گفته مي‌شود 16 هزار و 400 نيروي جست‏‌وجو و نجات و نزديک به 5000 خودرو و تجهيزات ساختماني در منطقه مستقر شده‏‌اند. همچنين گزارش‏‌ها حاکيست دو نفر پس از 26 ساعت از زلزله ترکيه، زنده از زيرآوار خارج شدند. شبکه الجزيره هم گزارش کرد: شمار قربانيان زمين‌لرزه در سراسر مناطق زلزله‌زده سوريه به 1504 کشته و 3548 زخمي رسيده است. فؤاد اوکتاي، معاون رئيس‏‌جمهوري ترکيه نيز بامداد (سه‏‌شنبه) در گزارشي اعلام کرد که تاکنون 7 هزار و 840 نفر از زيرآوارهاي زلزله جنوب اين کشور نجات يافته‏‌اند.

عزاي عمومي در ترکيه

امدادرساني در ميان ويرانه‏‌هاي مناطق زلزله‏‌زده در حالي ادامه دارد که به گفته يکي از مديران ارشد شرايط اضطرار در دفتر اروپايي سازمان جهاني بهداشت با توجه به برودت هوا بيماري‏‌هاي تنفسي و عفوني زلزله‏‌زدگان را تهديد مي‏‌کند. افرادي که نمي‏‌توانند به خانه‏‌هاي خود بازگردند در مکان‏‌هاي عمومي دورهم جمع مي‏‌شوند و اين امر خطراتي را به‌همراه خواهد داشت، به‌ويژه اگر وسايل گرمايشي براي آنها فراهم نشود و ازدحام جمعيت اتفاق بيفتد احتمال انتشار ويروس‏‌هاي تنفسي نيز وجود دارد. در پي وقوع اين زلزله، اردوغان يک هفته عزاي عمومي اعلام کرد و گفت: پرچم کشورمان تا يکشنبه، 12 فوريه در داخل و تمامي نمايندگي‏‌هاي سياسي‏‌مان در خارج از کشور به حالت نيمه افراشته درخواهد آمد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار