| کد مطلب: ۱۰۵۰۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد

اخذ عوارض به قبور رسید

آرمان ملي: در لوايح عوارضي جديدي که از سوي شهرداري تهران براي تصويب، به شوراي شهر ارسال شده، پيشنهاد گرفتن عوارض از قبور مطرح شده. بر اساس اين لوايح عوارضي، در بخش خدمات آرامستان‌ها در سال 1402، هزينه‌اي جداگانه براي نگهداشت ساليانه براي هر پلاک قبر در نظر گرفته شده است. بر اساس آنچه در لايحه بهاي خدمات آرامستان‌ها در سال 1402 آمده، هزينه‌ نگهداشت ساليانه قبور براي هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پيشنهادي 164 هزار تومان است. براي آرامگاه‌هاي خانوادگي اين مبلغ به يک ميليون و 900 هزار تومان مي‌رسد. انتشار اين خبر، انتقادات بسياري را در فضاي مجازي به دنبال داشته خصوصا که گرفتن پول از مردم به‌خاطر هزينه نگهداشت سالانه قبرهاي اقوامشان در کنار اوضاع دشوار اقتصادي و البته صحبت‌هاي پيشين عليرضا زاکاني شهردار تهران قرار گرفت. شهرداري که بارها گفته با گران شدن شهر مخالف است و براي ارزان کردن تهران برنامه دارد. معاون محاسبات و پايش عملکرد شوراي پنجم هم گفته: «شهردار تهران مديريت دوره پنجم شهرداري را متهم به گران کردن شهر تهران مي‌کنند و مي‌گويند ادبيات قبلي‌ها گران کردن تهران براي فراري دادن مردم به بيرون از پايتخت بود، اما در دوره مديريت خودشان گران کردن و گرفتن بهاي خدمات جديد را از بهشت زهرا(س) و بازماندگان متوفيان شروع مي‌کنند تا زمينه دفن متوفيان تهراني را در آرامستان‌هاي شهرهاي حاشيه‌اي تهران فراهم کنند.» بهروز شيخ رودي که در خصوص اخذ عوارض از قبر، نظرات خود را رسانه‌اي کرده، ادامه داده: «اينکه تورم زمين و مسکن که خارج از اراده شورا و شهرداري بود زمينه جريان مهاجرت معکوس بخشي از مستاجران را از تهران به حاشيه تهران فراهم کرده غير قابل انکار است و اين جريان تا الان هم ادامه دارد، اما اينکه شهرداري با گران کردن بهاي خدمات بهشت زهرا‌(س) و اخذ هزينه جديد براي نگهداري قبور که کاملا تحت اراده و مديريت شهرداري است زمينه دفن بخشي از متوفيان را در آرامستان‌هاي حاشيه تهران فراهم کند موضوعي نيست که قابل انکار باشد و بتوان آن را گردن شوراي پنجم انداخت.»

بي سابقه در تاريخ بلديه

هفته گذشته لوايح عوارضي از سوي شهرداري تهران به شوراي شهر ارسال شد. شوراي شهر بايد تا پايان بهمن ماه اين لوايح را تعيين تکليف کند. در لايحه ارسال شده برخي از موارد براي سال 1402 پيشنهاد شده است. پيشنهاداتي که نياز به تصويب در صحن شوراي شهر و تاييد فرمانداري دارد. يکي از اين آن‌ها، لايحه بهاي خدمات آرامستان‌ها در سال 1402 است که اگر تصويب شود قرار است هزينه‌اي نيز براي نگهداشت ساليانه قبور براي هر پلاک قبر از مردم گرفته شود. بهروز شيخ رودي، کارشناس ماليه و اقتصاد شهري، گفته «در لايحه بهاي خدمات آرامستان‌ها براي سال 1402 ما شاهد آن هستيم که شهرداري تهران واگذاري حق انتفاع از قبور يا به عبارتي پيش فروش قبور را رسما وارد چرخه خدمات بهشت زهرا(س) کرده است، البته پيش از اين لايحه نيز سازمان مذکور خبر از اينکه به هر کد ملي صرفا يک پلاک قبر واگذار مي‌شود و شرايط انتقال سند قبر به ديگران نيز برداشته شده داده بود که اين موضوعات در مصوبه بهاي خدمات سال 1401 سازمان بهشت زهرا(س) به تصويب شوراي ششم نرسيده بود، اما اراده مديران شهرداري بر اجرايي شدن آن‌ها بود و حالا بعد از پيش فروش قبر و برداشتن شرايط انتقال سند قبر به ديگران در لايحه بهاي خدمات آرامستان‌ها براي سال 1402 ما شاهد آن هستيم که در رديف 13 جدول ماده 2 شهرداري تهران مي‌خواهد پس از تصويب شوراي ششم براي نگهداشت ساليانه هر پلاک قبر يعني خدماتي که بر اساس وظايف ذاتي شهرداري در بهشت زهرا(س) براي نگهداشت فضاي سبز، نظافت و رفت و روب انجام مي‌شود رقمي بالغ بر 164 هزار تومان دريافت کند، البته اين رقم براي آرامگاه‌هاي خانوادگي به 1ميليون و 900 هزار تومان مي‌رسد، اين هزينه تا پيش از سال 1402 در طول تاريخ بلديه اخذ نمي‌شده و در شهرداري که شهردارش نمي‌خواهد شهر را گران کند مي‌خواهند با استناد به قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها همان‌طور که بهاي خدمات و نگهداشت شهر را از شهروندان مي‌گيرند، اين بار هزينه نگهداشت قبرها را براي هر سال بگيرند! آقايان با گران کردن شهر مخالف هستند و آن را کار دوره پنجم مي‌دانند، اما مي‌خواهند از سال آينده براي هر پلاک قبر فيش هزينه نگهداشت صادر کنند!»

در دستورالعمل دولت، ردي از هزينه نگهداشت ساليانه قبور نمي‌بينيم

شيخ رودي که معاون محاسبات و پايش عملکرد شوراي پنجم بوده، با اشاره به دستورالعمل اجرايي ابلاغ شده از سوي وزير کشور دولت رئيسي، ادامه داده: «در اجراي قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها دستورالعمل اجرايي عناوين عوارض، بهاي خدمات و ترتيبات وصول آن‌ها در تاريخ 30 آذرماه سالجاري براي اجرا به شهرداري‌ها ابلاغ شده که وقتي به اين دستورالعمل مراجعه مي‌کنيم درجدول شماره 3 پيوست اين دستورالعمل در بخش بهاي خدمات آرامستان‌ها ردي از هزينه نگهداشت ساليانه قبور نمي‌بينيم و تنها بر اساس دستورالعمل بهاي خدمات ارائه شده در حمل، تغسيل و تدفين پيش بيني شده و حرفي از دريافت هزينه بابت انجام وظايف ذاتي شهرداري مثل نگهداري فضاي سبز، نظافت، رفت و روب و... در آرامستان ذيل عنوان هزينه نگهداشت ساليانه هر پلاک قبر مشاهده نمي‌شود. بر اساس بند ب ذيل تبصره 1 ماده 2 قانون درآمد پايدار و هزينه شهرداري‌ها و دهياري‌ها، بهاي خدمات عبارت از کارمزدي است که شهرداري، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌هاي وابسته به شهرداري‌ها و يا دهياري‌ها در چارچوب قوانين و مقررات در ازاي ارائه خدمات مستقيم، وصول مي‌کنند که در مورد آرامستان خدمات مستقيم مربوط به زمان حمل، تغسيل و دفن متوفي است و هزينه نگهداشت زيرساخت‌ها در زمره خدمات مستقيم به شمار نمي‌روند، زيرا زيرساخت‌هاي بهشت زهرا(س) به عنوان يک مکان يادمان در خدمت عموم قرار دارد و فقط بازماندگان متوفيان از آن بهره‌مند نيستند که بخواهند هزينه‌هاي خدمات غير مستقيم و عمومي نگهداشت شهر مثل نظافت، رفت و روب، فضاي سبز و... را پرداخت کنند و اخذ اين هزينه دريافت دوباره بخشي از بهاي فروش قبر به شمار مي‌رود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار