| کد مطلب: ۱۰۵۰۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد

چالش رئیسی در برابر مجلس

آرمان ملي - مطهره شفيعي: سوال از رئيس‏‌جمهور کليد خورد. به‌عبارتي مجلس اصولگرا در برابر رئيس‏‌جمهور اصولگرا قدعلم کرده و اصل 88 قانون اساسي را به‌کار گرفت. براساس اين اصل «در صورتي‌که حداقل يک چهارم کل نمايندگان بخواهند درباره وظايف رئيس‏‌جمهور سوال کنند بايد سوال يا سوالات خود را به طور صريح، روشن و مختصر همگي امضا و به رئيس مجلس تسليم کنند. رئيس مجلس موضوع را در اسرع‌وقت به کميسيون‏‌هاي تخصصي مربوط ارجاع مي‏‌دهد و هر کميسيون موظف است حداکثر ظرف يک هفته با حضور نماينده معرفي شده رئيس‏‌جمهور به آن کميسيون و نماينده منتخب سوال‌کنندگان، تشکيل جلسه دهد. در اين جلسه نماينده رئيس‏‌جمهور، پاسخ مقتضي را از طرف رئيس‏‌جمهور ارائه خواهد کرد تا به نمايندگان سوال‌کننده گزارش شود.»

سوال از رئيسي در 6 محور

براساس شنيده‏‌هاي «ايلنا» طرح سوال از سيدابراهيم رئيسي با 6 محور در مجلس کليد خورده است. طرح سوال از رئيسي 6 محور دارد که از جمله آن مي‏‌توان به «نابساماني‏‌هاي اخير ارزي» و «عدم اجراي قانون تخصيص کالابرگ الکترونيک پس از تغيير شيوه پرداخت ارزترجيحي» که اثرات تورمي جبران‌ناپذيري بر بازار داشته است، اشاره کرد. نماينده طراح سوال که نخواست نامش فاش شود، مي‏‌گويد: «طرح سوال را با تعدادي از همکاران مطرح کرده‏‌ام، گروهي از آن استقبال کردند.» طرح سوال از رئيس‏‌جمهور، در مجلس هفتم از سوي اکبر اعلمي، نماينده تبريز از رئيس‏‌جمهور وقت يعني محمود احمدي‌نژاد مطرح شد و حتي به امضاي تعدادي از نمايندگان هم رسيد، ولي به سرانجام نرسيد. در مجلس هشتم نيز طرح سوال از سوي علي مطهري، نماينده تهران مطرح شد. با پيگيري‏‌هاي مطهري سرانجام سوال از رئيس‏‌جمهور بعد از 32 سال براي اولين‌بار در تاريخ قانونگذاري ايران رسما کليد خورد و احمدي‌نژاد در 24 اسفند سال 1390 در صحن مجلس حاضر شد و به 10 سوال نمايندگان پاسخ داد. احمدي‌نژاد به سوالاتي با محور‏‌هاي اقتصاد، مجلس شوراي اسلامي، حجاب اسلامي، 11 روز خانه‌نشيني و مکتب ايراني پاسخ داد. در نخستين تجربه طرح سؤال از رئيس‏‌جمهور ايران در مجلس، محمود احمدي‏‌نژاد به سؤالات مطرح شده توسط گروهي از نمايندگان منتقد دولت پاسخ داد، اما پاسخ‏‌هاي او با اعتراض شديد گروهي از نمايندگان مواجه شد. نمايندگان اصولگراي مجلس يازدهم بارها براي طرح سوال از روحاني تلاش کردند حتي تير 99 جواد نيک‌بين، نماينده کاشمر گفته بود: «براساس اصل 89 قانون اساسي و ماده 229 قانون آيين‌نامه داخلي ‎مجلس شوراي اسلامي ما نمايندگان ملت شريف ايران به 18 دليل خواستار طرح ‎استيضاح و اعلام عدم کفايت رئيس‏‌جمهور جناب حسن روحاني هستيم» در سال 97 هم اصولگرايان تندرو و عضو جبهه پايداري مجلس تلاش زيادي براي برکناري روحاني داشتند چنانکه نمايندگاني امثال مجتبي ذوالنوري، حسينعلي حاجي دليگاني و جواد کريمي‌قدوسي طرح استيضاح حسن روحاني را امضا کردند که اين اقدام کاملا سياسي بود. محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‏‌جمهور وقت در واکنش به مطرح شدن طرح استيضاح رئيس‏‌جمهور در مجلس با بيان اينکه اين يک کار تبليغاتي است، گفت: اين عده در مجلس با همه چيز مخالفت مي‏‌کنند، ما به‌خاطر احترام به مجلس نمي‏‌خواهيم موضع روبه‏‌روي مجلس بگيريم.

دوستان ديروز، منتقدان امروز

همان‏‌طور که اشاره شد تلاش براي طرح سوال و حتي استيضاح روحاني از سوي مخالفان اصلاحات و اعتدال مطرح شد که به نتيجه نرسيد اما قابل تامل است برخي نمايندگان اصولگرايي که براي پيروزي رئيسي در انتخابات رياست‌جمهوري تلاش زيادي کردند، اکنون بر طبل سوال از او مي‏‌زنند. طي چند هفته اخير بحث استيضاح چند وزير مطرح شده است و آنگونه که اخيرا علي نيکزاد، نايب اول مجلس مطرح کرد استيضاح 9 وزير حداقل با امضاي 10 نفر از نمايندگان روي ميز هيأت‌رئيسه است. انتقادات به عملکرد وزراي دولت رئيسي چند ماه بعد از روي کارآمدن آنها کليد خورد، انتقاداتي که بيشتر از سوي نمايندگاني مطرح مي‏‌شد که خود رأي بالايي به حضور همين افراد در وزارتخانه‏‌ها داده بودند اما گويا به سرعت از دادن رأي اعتماد پشيمان شده بودند. به‌نظر مي‏‌رسد آنچه سبب انتقادات نمايندگان اصولگرا از رئيسي و طرح موضوع سوال از او شده، به انتخابات مجلس 1402 مرتبط است بدين معنا که آنها براي اخذ راي از حوزه‏‌هاي انتخابيه‏‌ خودشان نيازمند طرح انتقاداتي از رئيسي هستند تا چنين وانمود کنند از وضعيت اقتصادي ناراضي هستند و بدين سبب رئيس‏‌جمهور را با چالش مواجه مي‏‌کنند. محمد مهاجري، فعال سياسي اصولگرا درباره چالش اصولگرايان در انتخابات مجلس آينده اظهارکرد: ميزان انتقادهاي نمايندگان مجلس به‌زودي از دولت افزايش خواهد يافت چون رسيدن به فصل انتخابات نياز به شعار و فعاليت سياسي دارد که بخشي از اينها مي‏‌تواند در قالب مخالفت با دولت متجلي شود، بنابراين معتقدم حجم انتقادها به دولت در آستانه انتخابات 1402 تشديد هم خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار