| کد مطلب: ۱۰۵۰۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد

کوشکی مُرد؛ گوزن زرد هم همین‌طور

آرمان ملي: «کوشکي»، يوزپلنگ معروف ايراني در توران تلف شد. اين خبر را بهرام‌علي ظاهري، مديرکل محيط زيست استان سمنان اعلام کرد و گفت اين يوزپلنگ آسيايي نر در اسارت پارک ملي توران با ثب0ت رکورد نزديک به 17 سال عمر، تلف شد. ظاهري، علت درگذشت اين يوزپلنگ را کهولت سن عنوان کرد. محمد نبي حسنوند، مدير روابط عمومي حفاظت محيط زيست لرستان گفت: يک گوزن در مرکز احيا و پرورش گوزن زرد ايراني در مجتمع کشت و صنعت اين استان تلف شد. حسنوند افزود: دليل تلف شدن اين گوزن در دست بررسي است. گوزن‌هاي سايت لرستان شامل 2 جفت نر و ماده بودند که از دشت ناز ساري براي پرورش مجدد در خاستگاه اوليه خود به استان انتقال داده شده بودند. سايت نگهداري آنها 10 آذرماه امسال با حضور علي سلاجقه، رئيس سازمان محيط زيست کشور افتتاح شد.

کوشکي که بود

در سال 1386 يکي از دوستداران محيط زيست به‌ نامِ «کوشکي» اين يوزپلنگ را که در آن زمان يک توله يوز حدود 7 ماهه بود از سه چوپان که آن را شکار کرده و قصدِ کشتنش را داشتند خريداري کرده و به سازمان محيط زيست تحويل داد. کوشکي به سازمان محيط زيست منتقل و در پارک پرديسان نگهداري مي‌شد. کوشکي بعد از راه‌اندازي مرکز تحقيقات پارک ملي توران، به اين ذخيره‌گاه زيستکره منتقل و در آنجا در کنار يوز‌هاي ماده دلبر و ايران نگهداري مي‌شد که روز شنبه هشتم بهمن ماه پس از صرف وعده غذايي صبح و در شرايطي که به لحاظ باليني مشکل خاصي را نشان نمي‌داد، به علت کهولت سن تلف شد. گفتني است طول مدت عمر يوزپلنگ در طبيعت به‌طور ميانگين حدود 12 سال بوده که اين مقدار براي گونه‌هايي که در اسارت و باغ وحش نگهداري مي‌شوند حدود 14 سال است و تا قبل از تلف شدن کوشکي، بيش‌ترين طول عمر يک يوز در باغ‌وحش 15 سال و 7 ماه ثبت شده بود. مديرکل محيط زيست استان سمنان همزمان با اعلام خبر مرگ کوشکي، از مشاهده 17يوزپلنگ از ابتداي سال تاکنون در زيستگاه‌هاي اين استان و از جمله در توران، مهم‌ترين زيستگاه يوزپلنگ آسيايي در جهان خبر داده. او در پاسخ به پرسشي در ارتباط با نگراني‌ها در خصوص جمعيت کم يوزها و از جمله يوزهاي ماده گفته: 6 يوزپلنگ از 17يوزپلنگ ماده و 2 يوزپلنگ نر به‌طور قطعي بوده‌اند.

گوزن ها

روز گذشته و همزمان با مرگ گوزن زرد لرستان، محيط زيست، اعلام کرده که : 250 رأس «گوزن زرد» در کشور باقي مانده که همگي آن‌ها در سايت‌ها نگهداري مي‌شوند نه در طبيعت. همچنين گفته شده تعداد زياد جمعيت نر‌ها از مشکلات تکثير آنهاست و 50 درصد جمعيت اين گوزن‌ها نر هستند در حالي که بايد 15 درصد نر و 85 درصد ماده باشند. در رابطه با آخرين وضعيت گوزن زرد ايراني در کشور، تسنيم به سراغ غلامرضا ابدالي مديرکل دفتر حفاظت و حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست و محمد نصرتي مدير بخش پستانداران دفتر حيات وحش سازمان حفاظت محيط زيست رفته و شرايط گوزن‌هاي زرد در اسارت را جويا شده. ابدالي در پاسخ به اين سوال که آيا اين گوزن‌ها توانايي بازگشت به طبيعت را دارند يا خير، گفته «ما براي نخستين‌بار در سازمان حفاظت محيط زيست رهاسازي را براي 4 گونه انجام داديم و آن‌ها را به طبيعت معرفي کرديم؛ يکي از اين گونه‌ها گوزن زرد ايراني بود که اخيراً 22 رأس را از سايت ايلام رهاسازي کرديم و در حاشيه رودخانه دز به طبيعت معرفي شدند. در طول اين يک سال بررسي مي‌کنيم که اين رهاسازي‌ها چند درصد موفقيت‌آميز بوده است و اميدواريم که نتايج پايش‌هاي ما درصد بالايي از موفقيت را نشان دهد. وظيفه اصلي ما در سازمان حفظ گونه در زيستگاه اصلي آن است و بايد رسالت خود را انجام دهيم. درخصوص گوزن زرد ايراني نيز زيستگاه‌هاي امن را پيدا کرديم و به طبيعت معرفي کرديم. پس از رهاسازي تا يک سال بايد حيوان رديابي و رصد شود؛ در جلسه‌اي هم که با مرکز تحقيقات و پژوهش‌هاي سازمان فضايي ايران داشتيم قرار شد که از طريق نرم‌افزاري و با استفاده از پهپاد در روند سرشماري به ما کمک کنند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار