| کد مطلب: ۱۰۵۰۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد

نسخه جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

رئيس‌کل بانک مرکزي، از راه‌اندازي بازار مبادله طلا و ارز تا دو هفته آينده خبر داد و گفت: در سامانه ناخدا که به زودي رونمايي مي‌شود نيازهاي ارزي مثل نيازهاي درماني و دانشجوياني کاملا تامين خواهد شد. محمدرضا فرزين در تشريح اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزي براي برقراري ثبات ارزي در بازار ارز اظهار داشت: به دنبال ثبات ارزي هستيم و اين موضوع اقدامي نيست که يکباره انجام شود و برهمين اساس نيز مذاکرات سازنده‌اي را با شرکاي تجاري انجام داده‌ايم، با قطر، عراق، چين و دبي مذاکرات سازنده‌اي را انجام داديم که نتايج خوبي را هم داشت و 20 روز پيش (در ابتداي ورود بنده به بانک مرکزي) نرخ ارز 4 هزار تومان ريزش داشت که نشان داد اگر بانک مرکزي بخواهد مي‌تواند دخالت مناسبي انجام دهد. فرزين با بيان اينکه در روزهاي اخير هم افزايش نرخ ارز داشتيم که اين را هم واقعي نمي‌دانم، تصريح کرد: در 20 روز گذشته براي ثبات بخشي به بازار ارز اقداماتي انجام شد. رئيس کل بانک مرکزي ضمن اشاره به اينکه نرخ ارز در 20 روز گذشته در سامانه نيما 28500 بود؛ تصريح کرد: در اين مدت تمام نيازهاي ارزي اساسي کشور را با قيمت دلار 28500 تومان تأمين کرديم.

منابع ارزي ايران قابل دسترس شده است

وي تأکيد کرد: هيچ محدوديت ارزي براي تأمين نيازهاي ارزي کشور نداريم. منابع ارزي قابل دسترس شده است. نتايج مذاکرات منطقه‌اي بسيار مثبت است. منابع ارزي آزاد است ارز را تأمين مي‌کنيم ولي در فضاي مجازي بازار را ملتهب مي‌کنند. رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه عرضه ارز درهم هم در سامانه نيما افزايش يافته است، ادامه داد: از ديروز عرضه 200 ميليون دلار از ارز تي بي‌اي عراق که 10 ميليارد دلار است شروع شده و ادامه خواهد داشت. فروش مجدد ارزهاي چين در نيما را شروع کرده‌ايم که تخصيص آن از 28 روز به 48 ساعت کاهش يافته است.

فروش 5 هزار يورو به مردم در صرافي‌ها از سه‌شنبه

فرزين بار ديگر از راه‌اندازي بازار مبادله طلا و ارز تا دو هفته آينده خبر داد و گفت: در سامانه ناخدا که به زودي رونمايي مي‌شود نيازهاي ارزي مثل نيازهاي درماني و دانشجوياني کاملا تامين خواهد شد. در اين بازار براساس مستندات به متقاضيان ارز خواهيم داد. طي اين مدت صرافي‌ها را آزاد کرديم تا به متقاضيان تا 5 هزار يورو بفروشند. وي با اشاره به بخشنامه ارزي اخير بانک مرکزي خطاب به صرافي‌ها گفت: صرافي‌ها احساس کردند ما آنها را محدود کرديم درحالي که به آنها اجازه داديم تا ارز بخرند و بفروشند؛ سقف 30 هزار دلار به معناي محدوديت نيست، بلکه اعلام کرديم پوزيشن مثبتي که مي‌توانند حفظ کنند 30 هزار دلار است يعني اگر 100 هزار دلار خريد بايد 70 هزار آن را بفروشد. به مردم نيز به جاي 2 هزار دلار مي‌توانند 5 هزار يورو بفروشند. او در ادامه با تأکيد براينکه فضاي رواني ايجاد شده با واقعيت‌ها بسيار متفاوت است، تصريح کرد: آمار بانک مرکزي نشان مي‌دهد ما 20 ميليارد و 500 ميليون دلار بيشتر از وارداتمان صادرات داشته‌ايم. ذخاير ارزي کشور بيش از 20 ميليارد دلار افزايش يافت وي تأکيد کرد: ذخاير ارزي کشور بيش از 20 ميليارد دلار افزايش يافته و در خارج از کشور در دسترس ما قرار دارد پس هيچ مشکلي در تامين ارز نداريم. ضمن اينکه مقايسه تخصيص ارز در سامانه نيما با سال گذشته واقعيت‌ها را نشان مي‌دهد. به گفته رئيس کل بانک مرکزي، مشکلي در اسکناس وجود ندارد و از ابتداي سال تاکنون 2 ميليارد دلار با قيمت‌هاي حدود 39 هزارتومان عرضه شده است.

نگران نباشيد، حواسمان به بازار ارز هست

وي در ادامه گفت: براي استمرار برنامه‌ها اول بايد از ذخاير ارزي اطمينان پيدا مي‌کرديم که سفرهاي من در همين زمينه بود. صادرات غيرنفتي امسال حدود 33 ميليارد دلار بود و الان بسياري از منابع ارزي ما آزاد شده است و در عمل ديده خواهد شد. فرزين با اشاره به نرخ سازي در فضاي مجازي گفت: در يک فضاي محدود و مجازي عددسازي مي‌کنند که دور از واقعيت است. رئيس کل بانک مرکزي درباره بازار آزاد ارز هم اينطور توضيح داد که در بازار آزاد هم ورود خواهيم کرد و نرخ‌سازي مي‌کنيم. ثبات ارزي را حتما گام به گام ايجاد خواهيم کرد و امشب آمدم اينجا تا بگويم نگران نباشيد، حواسمان به بازار ارز هست.

دلار 28500 توماني مانند دلار 4200 توماني نيست

فرزين در خصوص انتقادات به دلار 28500 توماني اظهار داشت: انتقاداتي کردند که نرخ ارز 28500 توماني شبيه همان نرخ ارز 4200 توماني و 1226 توماني است اما اين ارز متفاوت است. اين عدد بر مباني نرخ ارز‌اي تي اس 28500 تعيين شده است و بودجه دولت را به تعادل مي‌رساند، چراکه نرخ ارز در بودجه دولت 23 هزار تومان است.

مصوبه افزايش نرخ سود سپرده بانکي به زودي اجرايي مي‌شود

رئيس کل بانک مرکزي درباره تصميم اين بانک براي تغيير نرخ سود بانکي گفت: شوراي پول و اعتبار براي افزايش نرخ سود سپرده بانکي مصوبه دارد که به زودي اجرايي خواهد شد.

وي درباره عرضه ساير قطعات سکه در بورس هم اينطور توضيح داد: در ابتدا که ربع سکه عرضه کرديم قيمت‌ها کاهش يافت اما انتظارات تورمي اخير دوباره حباب قيمت ربع سکه را افزايش داد. عرضه ربع سکه ادامه خواهد داشت و اگر لازم باشد سکه تمام را هم در بورس عرضه مي‌کنيم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار