| کد مطلب: ۱۰۴۹۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد

اعتبار توسعه حمل و نقل فقط اندازه ساخت یک کیلومتر مترو است!

آرمان ملي: رئيس فراکسيون شوراها و مديريت شهري مجلس گفت: اعتبارات مربوط به مقابله با آلودگي هوا در بودجه سنوات اخير بسيار ناچيز است و سهم اين مهم در لايحه بودجه سال 1402، تنها 0.27 درصد از کل بودجه است. محسن پيرهادي، با بيان اينکه 40 درصد از اعتبارات مقابله با آلودگي هوا در رديف بودجه‌هاي متفرقه سرگردانند، خبر داد که باوجود رشد 400 درصدي عوارض شماره‌گذاري خودروهاي وارداتي، لايحه بودجه فاقد برنامه‌ کاهش آلايندگي صنايع و حفظ محيط زيست که در سنوات گذشته در بودجه وجود داشت است. نماينده تهران و رئيس فراکسيون شوراها و مديريت شهري مجلس معتقد است که سهم کمتر از نيم درصدي مقابله با آلودگي هوا از بودجه ساليانه کل کشور نشان از اين دارد که هنوز اهميت پرداختن به اين مساله براي دولت و قاطبه مجلس در اولويت قرار نگرفته است. وي افزود: عوامل آلودگي هوا در دو دسته کلي عوامل طبيعي همچون گرد و غبار، توفان، آتش‌سوزي و... و عوامل انسان ساخت شامل عوامل ثابت همچون صنايع و کارخانجات و عوامل متحرک يا وسايل نقليه قرار مي‌گيرند. براساس نگاه کارشناسي و مطالعات مختلف انجام شده آلودگي ناشي از وسايل نقليه و گرد و غبار که عمدتا از کشورهاي همسايه وارد مي‌شود، دو منشا اصلي آلودگي هوا در کشور است. نماينده مردم تهران ادامه داد: متأسفانه در سال‌هاي اخير، افزايش انتشار و غلظت آلاينده‌ها و افزايش آلودگي هوا، يکي از معضلات مهم کشور، به‌ويژه در کلانشهرها بوده است. اين مساله، علاوه بر تاثيرات منفي بر کيفيت زندگي و سلامت شهروندان که در درازمدت هزينه‌هاي هنگفتي را بر نظام سلامت وارد مي‌کند و ابعاد و پيامدهاي اقتصادي نيز دارد و با تعطيلي سازمان‌هاي دولتي و واحدهاي توليدي در ايام اوج‌گيري آلودگي، بر رشد اقتصادي و بهره‌وري نيز تاثير مي‌گذارد. وي اظهار کرد: ميزان اعتبارات به ميزاني حداقلي و ناچيز است که عملا مديريت شهري نمي‌تواند با استفاده از اين اعتبارات کار موثري از پيش ببرد به عنوان مثال در رديف بودجه «اجراي طرح ناحيه کاهش آلودگي هوا براي کاهش آلودگي هوا و توسعه حمل و نقل عمومي شهر تهران و ديگر شهرهاي داراي آلودگي» ميزان اعتبار 81 ميليارد تومان در نظر گرفته است. اين اعتبار برابر است با 50 متر متروي شهري و يا خريد 8 دستگاه اتوبوس شهري، خب قضاوت درباره چرايي عدم نوسازي و بهسازي ناوگان حمل و نقل عمومي کار خيلي سختي نيست، اين هزينه براي ساخت 50 متر مترو شهري جوابگوي نياز کدام شهر است؟ يا با خريد 8 دستگاه اتوبوس شهري مي‌توان سيستم حمل و نقل داخلي کدام شهر را نوسازي کرد؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار