| کد مطلب: ۱۰۴۹۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد

تهران جنگنده سوخو35 می‌خرد

آرمان ملي- احسان اسقايي : تهران و مسکو به عنوان دو کشور مستقل از غرب در طول سال‌هاي متمادي تلاش کرده‌اند به يکديگر نزديک شوند. هرچند به صورت ذاتي موانعي در نزديکي ايران و روسيه وجود دارد اما امکان همکاري‌هاي اين دو کشور در برخي حوزه‌ها همچون بخش‌هاي اقتصادي و نظامي وجود دارد و تلاش‌هايي هم صورت گرفته تا اين دوکشور همکاري‌هاي نظامي و اقتصادي با يکديگر را گسترش دهند. البته با ديدي کلان‌تر تهران و مسکو در کنار چين خود را با نگاهي واحد به جهان معرفي مي‌کنند تا به نوعي جبهه شرق را در برابر آمريکا و اروپا به تصوير بکشند. چنين نگاهي موجب شده روس‌ها به بهانه جنگ اوکراين گرفتار تحريم‌هاي غرب و اروپا شوند و ايران نيز براي تثبيت جايگاه خود به چانه زني در پرونده هسته‌اي پرداخته و گرفتار تحريم‌ گرديد. البته غرب، چين را هم رها نکرده است و چين در آستانه يک محاصره ژئوپليتيکي است اما پکن به چانه‌زني عميق با آمريکا پرداخته و تلاش دارد از هر مانعي که موجب تبديل شدن چين به قدرت اول جهان مي‌شود، جلوگيري کند. به طوري که اخيرا وزير امورخارجه آمريکا اعلام کرده چين و آمريکا بسياري از مشکلات خود را حل کرده‌اند که مي‌تواند براي ساير کشورها يک نمونه باشد. در اين بين تهران و مسکو البته به صورت صريح‌تر در کنار هم قرار گرفته‌اند. همکاري‌هاي تهران و مسکو در سوريه و سرکوب داعش در عراق و حتي ارسال تجهيزاتي مانند پهپاد به مسکو نشانه‌هاي بارز نزديک شدن تهران و مسکو به يکديگر است. البته تهران علاقه‌مند است که با روس‌ها وارد سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک در حوزه انرژي و... شود اما بيش از اينکه همکاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه بارز باشد، همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه چشم نوازي مي‌کند.

سامانه اس 300 خريد خوب تهران

تهران سال‌ها قبل سامانه پدافندي اس 300 را از روسيه خريداري کرد اما روس‌ها به علت اينکه تهران در تحريم تسحلياتي از سوي سازمان ملل قرار دارد، از تحويل اين سيستم پيشرفته به ايران خودداري مي‌کرد اما به محض اينکه تحريم‌هاي بين‌المللي ايران با اتکا به مذاکرات هسته‌اي رفع شد، روس‌ها به يک‌باره سامانه خريداري شده اس 300 را به تهران تحويل دادند. خبرتحويل اين سامانه موجب شد بسياري از کشورها از آمريکا تا اروپا به روس‌ها واکنش نشان دهند. به باورکارشناسان فعال بودن سامانه اس 300 در ايران موجب مي‌شود که آسمان ايران امن‌تر شود چرا که سامانه اس 300 توان رد گيري و انهدام چندين هواپيما و موشک را به صورت همزمان دارد. با اين وجود برخي در آن زمان اعلام کردند که تهران بايد سامانه اس 400 را هم خريداري مي‌کرد که مقامات ايران اعلام کردند فعلا چنين قصدي ندارند و در صورت نياز اس 400 هم خواهند خريد. بعد‌ها تهران از سامانه‌هاي موشکي مختلفي از جمله سامانه باور 373 رونمايي کرده است. سامانه‌اي که يکي از پيشرفته‌ترين پهپادهاي جاسوسي بدون سرنشين آمريکا را در خليج‌فارس زمين‌گير کرد و برخي معتقدند اکنون ايران در زمينه سامانه‌هاي تدافعي حرف‌هاي جدي براي گفتن دارد.

عصر جديد همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه

به نظر مي‌رسد همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه در چند وقت اخيرافزايش يافته است. از چند روز قبل به اين سو اخبار متعددي از خريدهاي نظامي ايران از روسيه منتشر شده است که نشان مي‌دهد همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه درحال افزايش است. چندي پيش البته محمد باقري، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران به روسيه سفر کرد و با عالي‌ترين مقامات نظامي روس ديدار داشت. اگر اين سفر را در کنار سفر برخي ديگر از مقامات ايران به روسيه و بلعکس قرار دهيم، تنها نتيجه گيري‌اي که مي‌توان از اين سفر داشت تعميق همکاري‌هاي نظامي ايران و روسيه است.

ايران سوخو- 35 مي‌خرد، برتري نظامي تهران در خاورميانه

ميدل ايست‌اي در ارتباط با خريد نظامي ايران از روس‌ها نوشت: انتظار مي‌رود ايران تا اوايل بهار جنگنده‌هاي سوخو- 35 روسيه را دريافت کند. شهريار حيدري، يکي از اعضاي کميسيون امنيت ملي گفت که تهران علاوه بر هواپيماهاي جنگي سوخو- 35، تجهيزات نظامي ديگري از جمله سامانه‌هاي پدافند هوايي، سامانه‌هاي موشکي و بالگردها را به روسيه سفارش داده است. خبرگزاري فارس در اين رابطه نوشت: نشريه فوربس رابطه در اين رابطه در گزارشي آورده است: «در صورت تحقق اين مساله، بزرگ‌ترين خريد جنگنده از سوي ايران طي بيش از 30 سال گذشته خواهد بود.» «جان کربي» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردي در شوراي امنيت ملي آمريکادر اين رابطه گفت: روسيه سطح بي‌سابقه‌اي از حمايت نظامي و فني را به ايران ارائه مي‌کند که روابط دو کشور را به يک مشارکت دفاعي تمام‌عيار مبدل خواهد کرد. شبکه NBC آمريکا به نقل از يک مقام دولت بايدن نوشت: «درحال حاضر، روسيه سطح بي‌سابقه‌اي از پشتيباني نظامي و فني را به ايران ارائه کرده است.» اين موضوع مضاف بر جنگنده سوخو - 35 است و احتمالاً شامل هلي‌کوپتر و سامانه‌هاي پدافند موشکي نظير S- 400 نيز هست. «ويليام برنز» هم مي‌گويد: «آنچه در حال ظهور است، آغاز يک مشارکت دفاعي تمام‌عيار بين روسيه و ايران است. جان کربي معتقد است: «اين جنگنده‌ [سوخو - 35]، نيروي هوايي ايران را نسبت به همسايگان منطقه‌اي آن به‌طرز قابل توجهي تقويت خواهند کرد. يک خلبان بازنشسته نيروي هوايي آمريکا نيز در مصاحبه با نشريه‌ «19FortyFive» گفت: «سوخو - 35 مي‌تواند معادلات را براي ايران تغيير دهد. »

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار