| کد مطلب: ۱۰۴۹۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد

باز هم سوال‌ها لو رفت؟!

آرمان ملي: روز بيست و نهم و سي‌ام دي ماه، به دليل برگزاري آزمون سراسري ورود به دانشگاه(کنکور) قرار بر اين شد که به منظور جلوگيري از تقلب، اينترنت سراسري در محل‌هاي نزديک به حوزه‌هاي برگزاري آزمون قطع شود و از روز پيش به برخي شهروندان پيامک‌هايي از سوي سازمان سنجش آموزش کشور مبني بر اطلاع‌رساني ارسال شد. هرچند به نظر مي‌رسد که قطع سراسري و نه مربوط به برخي محلات نزديک به حوزه بود، پيامک هم براي خيلي از افرادي که اينترنت‌شان قطع شد ارسال نشد. موضوع اما اين مساله قطع اينترنت، ضعف دستگاه‌هاي اجرايي کنکور در ارائه راهکارهاي منطقي براي جلوگيري از تقلب و حاشيه‌هاي آن نيست. موضوع اين است که علي رغم قطع اينترنت باز هم آنچه مي‌تواند منجر به تقلب شود، رخ داد؛ سوال‌ها لو رفت و برخي کانال‌هاي تلگرامي با انتشار تصوير سوال‌ها و جواب‌هايشان سياست قطع اينترنت براي جلوگيري از تقلب را به سخره گرفتند. برخي کاربران به اين موضوع اشاره کردند که حالا عصر جديد است، به سن کم هکرهاي معروف دنيا اشاره کرده و گفتند سيستم‌هاي اجرايي و نظارت(اينجا در حوزه آموزش) همچنان در دهه‌ها پيش جامانده‌.

پاي مساله امنيتي در ميان است

به نظر مي‌رسد که مخاطبان اطلاعيه‌هاي سازمان سنجش و صحبت‌هاي معاونت اين سازمان در ناکارآمدي طرح قطع اينترنت به منظور جلوگيري از تقلب، پيش از اين آگاه بودند چرا که انتقاداتي به اين راهکار وارد شد؛ راهکاري که دسترسي همه شهروندان در سراسر کشور را به اينترنت نه تنها محدود که قطع مي‌کرد. با اين حال اين طرح اجرا شد و آنطور که از شواهد برمي‌آيد، شکست خورد اما واکنش مسئولين در نوع خود قابل توجه بود. عليرضا پاک فطرت، عضو کميسيون آموزش مجلس گفت که «اينکه باوجود قطع اينترنت، سوالات و جواب‌هاي کنکور باز هم لو مي‌رود، خودش اغتشاش است.» او از عده‌اي ياد کرد که «به دنبال تحريک جوانان شاداب و پر انرژي هستند تا جامعه را به‌هم بريزند.» و تاکيد کرد که «لو رفتن سوالات ممکن است کار ضد انقلاب باشد.» به گفته پاک فطرت، «درخصوص لو رفتن سوالات کنکور ديگر بحث پول درميان نيست بلکه مسائل امنيتي مطرح است.» او در خصوص اينکه چگونه مي‌تواند اين اتفاق، اغتشاش باشد، توضيح داد که «اگر با اين همه تمهيدات باز چنين اتفاقاتي رخ داده باشد اين هم خودش اغتشاش است و مي‌خواهند با احساسات و روح و روان جوانان و نوجوانان بازي و آن‌ها را تحريک کنند.» عضو کميسيون آموزش مجلس در روز دوم برگزاري کنکور يعني 29 دي ماه، گفت: «من امروز دسترسي به اينترنت و رسانه‌ها نداشته‌ام که از اخبار مطلع شوم ولي اگر اين خبر صحت داشته باشد، فکر مي‌کنم ديگر بحث پول در ميان نيست بلکه بحث‌هاي امنيتي مطرح است. به باور من به عمد اين کار را مي‌کنند تا جامعه را به‌هم بريزند.» او ضمن بيان اين جمله که «من نمي‌دانم چه کساني هستند»، ادامه داد که «اين بحث ديگر بيشتر از آنچه است که طرف پول گرفته باشد تا سوالات را لو دهد. با اين اوضاع و احوالي که من مي‌بينم انگيزه بيشتر از بحث مالي است و دستگاه‌هاي نظارتي بايد دقت بيشتري کنند چراکه شايد يک عده ضد انقلاب دنبال تحريک جوانان شاداب و پر انرژي هستند و مي‌خواهند آن‌ها را تحريک کنند و گرنه چه دليلي دارد اين اتفاق بيفتد؟ مگر بار اولي است که آزمون گرفته‌ايم؟» به گفته اين نماينده مجلس «سازمان سنجش همين امسال پنج شش آزمون، از نظام مهندسي تا همين کنکور را برگزار کرده است؛ چرا سوالات آزمون نظام مهندسي لو نمي‌رود؟ اگر واقعا چنين چيزي باشد نبايد به اين راحتي از کنارش گذشت. از هر مجموعه‌اي که اين اتفاق رخ داده باشد، فراتر از بحث مالي است.»

رئيس سازمان سنجش: در سلامت کامل برگزار شد

رئيس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بر اساس بررسي‌ها و گزارش‌هاي دريافتي با همراهي داوطلبان و عموم مردم اين آزمون در سلامت کامل برگزار شد. اما با وجود تاييد ضمني تقلب با توجه به گفته‌هاي نماينده مجلس که در بالا ذکر شد، رئيس سازمان سنجش آموزش کشور، اذعان کرد که «بر اساس بررسي‌ها و گزارش‌هاي دريافتي با همراهي داوطلبان و عموم مردم اين آزمون در سلامت کامل برگزار شد.» عبدالرسول پورعباس در روز اول برگزاري کنکور با بيان اينکه آزمون گروه آزمايشي علوم تجربي نوبت اول آزمون سراسري سال 1402 با موفقيت کامل به پايان رسيد، از «همراهي و صبوري عموم مردم به ويژه ساکنان اطراف حوزه‌هاي برگزاري آزمون» تشکر و قدرداني کرد. معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اينکه سؤالات اين آزمون بلافاصله پس از برگزاري آزمون در سايت سازمان سنجش منتشر شده است، توضيح داد که «در برگزاري اين آزمون نهادها و دستگاه‌هاي زيادي از جمله شوراي امنيت کشور، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت کشور، استانداري‌ها، فرمانداري‌ها، وزارت نيرو، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت اطلاعات و ساير دستگاه‌هاي اجرايي، امنيتي، انتظامي و قضائي مشارکت داشته و سازمان سنجش آموزش کشور را ياري کردند که لازم است مراتب قدرداني خود را از مسئولان و کارکنان اين دستگاه‌ها ابراز کنيم.»او با بيان اينکه «ادعاهاي برخي کانال‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي درباره عکس دفترچه سوال قابل اعتنا نيست» در مورد تخلفات صورت گرفته در اين آزمون، گفت: «9 نفر در استان گلستان قصد داشتند اقداماتي در جهت ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحاني صورت دهند که با توجه به رصد قبلي ناکام ماندند و يک نفر نيز در يکي از شهرستان‌هاي استان آذربايجان شرقي اقدام به عکس‌برداري از سه صفحه دفترچه‌هاي خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاري آزمون و ارسال براي پشتيبان خود کرد که اين فرد نيز دستگير شد که با توجه به زمان کوتاه اين اقدام و جمع‌آوري پاسخنامه‌ها و همچنين مراقبت‌هاي انجام شده با دستگاه‌هاي آشکار ساز هيچ خدشه و مشکلي در اين زمينه به وجود نيامد و ادعاهايي که در برخي کانال‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي در اين باره مطرح مي‌شود به هيچ عنوان صحت ندارد و قابل اعتنا نيست.»

چه لزومي دارد که همه دانش‌آموزان وارد دانشگاه شوند؟

اما نماينده همدان و عضو کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس هم نظر خود را در خصوص تقلب در کنکور و لورفتن سوال‌ها با بيان اين جمله که «برخي افراد مي‌خواهند به هر قيمتي کرسي‌هاي بالاتر را به دست آورند»، بيان کرد و گفت: «بايد در نظام آموزش کشور بازنگري کنيم؛ اولا چه لزومي دارد که همه دانش‌آموزان وارد دانشگاه شوند؟ خيلي از آن‌ها مي‌توانند به کسب مهارت‌هاي مختلف بپردازند.» احمد حسين فلاحي، درخصوص انتشار سوالات از جلسه نوبت اول کنکور 1402 با وجود محدوديت اينترنت و تلاش دولت براي جلوگيري از هر نوع تقلب، اظهار کرد: کميسيون از قبل پيگير اين موضوع بود و همچنان به پيگيري خود ادامه خواهد داد. بايد ببينيم در خصوص انتشار سوالات از جلسه آزمون سراسري، نظر سازمان سنجش آموزش کشور چيست؟ دفعات قبل هم گزارش‌هايي پيرامون انتشار سوالات کنکور ارائه شد که سازمان سنجش آن را رد کرد. اين نماينده با بيان اينکه «بايد بخواهيم سازمان سنجش آموزش کشور حتما طي هفته‌هاي آينده که جلسه کميسيون هست اين موضوع را مطرح کند و به بررسي آن بپردازيم»، در مورد راهکار جلوگيري از چنين چالشي در برگزاري آزمون سراسري، گفت: «اگر موضوع را ريشه‌اي بررسي کنيم مي‌بينيم به نظر مي‌رسد برخي افراد در 12 سال تحصيل در مدرسه آنچنان متعهد بار نيامده‌اند و مي‌خواهند به هرقيمتي که شده کرسي‌هاي بالاتر را به دست آورند. اينکه چرا مساله کنکور و ورود به دانشگاه بايد تا اين حد حياتي شود که افراد دست به چنين کارهايي بزنند و سختي براي خودشان ايجاد کنند و بعضا هم مثل آزمون قبلي لو بروند که همين‌طور هم شد و شناسايي و متحمل هزينه‌هايي شدند، قائل تامل است.» عضو کميسيون آموزش مجلس توضيح داد که «در برنامه شش توسعه بحث مهارت آموزي مطرح بود و بايد 50 درصد آموزش‌ها به سمت مهارتي شدن مي‌رفت. براساس اين الگو افراد مي‌توانند بعد از فارع التحصيلي وارد بازار کار شوند. آن‌هايي هم که به دنبال تخصص بالاتري هستند که مورد نياز کشور است، وارد دانشگاه مي‌شوند و در اين حالت مشکلات متعددي که در زمينه هزينه‌هاي دانشگاه‌ها، تخصيص خوابگاه، سلف و غذا و… داريم کمتر پيش مي‌آيد و زماني که کرسي‌هاي دانشگاه بازتر باشد و فضاي بيشتري داشته باشيم، نيازي به مسير کنکور نيست.» فلاحي البته حذف کنکور را مسيري ندانست که شوراي عالي انقلاب فرهنگي رفته است. او گفت: «مسير حذف کنکور و ساماندهي آن اقدامي است که کارشناسي دقيقي مي‌خواهد و بايد در قالب کميسيون آموزش مجلس، کميته آموزش عالي و آموزش و پرورش به آن پرداخت و در نهايت تصميمي جدي در مورد آن گرفت.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار