| کد مطلب: ۱۰۴۹۷۶۹
لینک کوتاه کپی شد

اخبارکــــوتاه

مرگ سالانه 20 هزار نفر به دليل «هواي آلوده»

سازمان جهاني بهداشت در سال 2019 تخمين زده بود که آلودگي هواي آزاد و داخل منزل در مناطق شهري و روستايي ساليانه منجر به بروز بيش از 7 ميليون مرگ زودرس در جهان مي‌شود. همچنين بر اساس گزارشي در سال 2019 مشخص شد که در جهان به‌طور ميانگين حدود 54 درصد از مرگ‌هاي زودرس مربوط به آلودگي هوا در فضاي آزاد به دليل بيماري ايسکميک قلبي و سکته‌مغزي است. همچنين هفت درصد از مرگ و مير زودرس ناشي از سرطان ريه و 19 درصد مرگ و مير زودرس ناشي از بيماري مزمن انسداد ريوي مربوط به آلودگي هوا در فضاي آزاد است. همچنين کارشناسان حوزه سلامت اعلام مي‌کنند که بر اساس آخرين گزارش بار بيماري‌ها، آلودگي هوا چهارمين عامل خطر مرگ در جهان است که در کشورهاي توسعه يافته پس از خطرات متابوليک، رژيم غذايي و دود سيگار قرار مي‌گيرد؛ اين در حالي است که در کشورهاي در حال توسعه، آلودگي هوا سومين ريسک فاکتور مرگ است. بر اساس گزارش‌ها، گفته مي‌شود که تعداد مردمي که سالانه در جهان به دليل آلودگي هوا جان مي‌بازند، بيش از شش برابر تعداد مردمي است که به دليل ابتلا به مالاريا و بيش از چهار برابر مردمي است که به دليل ابتلا به ايدز فوت مي‌کنند. در کشور ما نيز آلودگي هوا به عنوان يکي از چالش‌هاي مهم حوزه سلامت و به عنوان مشکلي پيشرو در حوزه بهداشت مطرح شده است؛ بايد توجه کرد که طبق مطالعات وزارت بهداشت که در سال 1400 و در زمينه آلودگي هوا در 27 شهر کشور و بر روي جمعيتي حدود 35 ميليون نفر انجام شد و بر اساس نتايج آن پنج کلان‌شهر کشور در سال 1400، شامل تهران، ‌مشهد، اهواز، اصفهان و کرج تنها 10 روز هواي خوب داشتند.

تداوم وضعيت «قرمز» کيفيت هواي تهران

بر اساس داده‌هاي شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، کيفيت هواي روز چهارشنبه (28 دي‌ماه) پايتخت در اکثر مناطق در شرايط ناسالم براي همه گروه‌ها قرار داشت. همچنين ميانگين غلظت ذرات معلق کمتر از2.5ميکرون که آلاينده اصلي تهران در 24 ساعت گذشته بوده است، هم‌اکنون عدد 160 را نشان مي‌داد. بر اساس شاخص کيفيت هوا (AQI)، زماني که شاخص عددي بين 151 تا 200 را نشان دهد، کيفيت هوا در شرايط ناسالم براي همه گروه‌ها است.

اطلاع ندارم که اکنون سد چمشير آبگيري شده يا نه

علي سلاجقه رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در حاشيه جلسه هيات دولت اظهار داشت: در مورد آبگيري سد چمشير موضع‌مان را در گذشته اعلام کرديم. البته اطلاع نداريم که اکنون آبگيري شده است يا خير، اما از وزارت نيرو توضيحاتي خواستيم. او همچنين گفت: قرار نيست در بودجه 1402 سازمان محيط زيست به وزارتخانه تبديل شود و اين موضوع را تکذيب مي‌کنيم.

چمران: دريافتي من 18 ميليون تومان است

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران درباره موضوع انتشار فيش حقوقي دختر يکي از اعضاي شوراي شهر تهران که به عنوان مسئول دفتر وي فعاليت مي‌کرد، گفت: اين موضوع رسيدگي مي‌شود و گفته‌ايم که فيش حقوقي را بياورند تا جزئيات را بررسي کنيم تا متوجه شويم چگونه به اين مبلغ رسيده و چه ميزان از آن مربوط به معوقات بوده يا مبلغ پاداش و ساير آيتم‌ها دقيقا چقدر بوده است. او ادامه داد: اکنون قرارداد فرد مورد نظر لغو شده که علت اصلي آن، وجود مشکل در نوع استخدام ايشان بوده است، نه مبلغ بالاي دريافتي در فيش حقوقي اين فرد. همچنين دستگاه‌هاي نظارتي بايد درباره بازگرداندن مبالغ پرداختي به ايشان در قالب حقوق‌هاي ماهانه اعلام نظر کنند. رئيس شوراي شهر تهران، گفت: اعضاي شوراي شهر تهران حقوق ماهانه ندارند، بلکه حق جلسه دريافت مي‌کنند، اين حق جلسه بر اساس قانون توسط وزارت کشور به شوراي عالي استان‌ها ارائه مي‌شود و شوراي عالي به همه کشور و تهران اين ميزان را اعلام مي‌کند. البته ميزان حق جلسه اعضاي شوراي شهر تهران با ساير شهرها متفاوت است. چمران درباره ميزان دريافتي ماهانه خود از شوراي شهر تهران توضيح داد: مجموع مبالغي که خود من به عنوان رئيس شوراي شهر بابت حق جلسه دريافت مي‌کنم، در طول يک ماه حدود 18 ميليون تومان مي‌شود. رئيس شوراي شهر تهران با تاکيد بر صرفه‌جويي شديد در بستن بودجه شوراي شهر در سال 1401 گفت: با وجود اينکه امسال حقوق کارکنان قراردادي شورا 57 درصد افزايش يافته و ساير هزينه‌هاي جاري شورا نيز بسيار بيشتر شده است، ولي در سال 1401 ما فقط هفت درصد بودجه شوراي شهر تهران را نسبت به سال گذشته اضافه کرديم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار