| کد مطلب: ۱۰۴۹۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد

هشت سال و دو ماه حبس

آرمان ملي: «در حال کار بوديم که ديديم يک ماشين سر ميدان ايستاد و مردي پياده شد و سر بريده دختري در دستش بود. بعد شنيديم که جنازه دختر را در خيابان ناصرخسرو انداخته و سرش را به ميدان کسايي آورده و گردانده است. سه روز است که ما کسبه اين ميدان نه مي‌توانيم بخوابيم نه حتي غذا بخوريم»؛ اين صحبت‌هاي يکي از کسبه‌اي‌ست که شاهد گرداندن سرِ بريده شده مونا(غزل) حيدري دختر اهوازي توسط همسرش سجاد حيدرنوا بوده است. حتما شما هم چهره مونا(غزل) خاطرتان هست. نه آن چهره که رو به دوربين لبخند مي‌زد. مونا متولد 1383 بود و بهمن 1400 در هفده سالگي توسط همسرش به قتل رسيد؛ قتلي با عنوان ناموسي که حالا بعد از گذشت حدود يک سال، دستگاه قضائي، حکمش را صادر کرده و به گذراندن هشت سال و دو ماه حبس، محکوم شده است. در صدور اين حکم علاوه بر اينکه اولياي دم مي‌توانند رضايت دهند که داده‌اند به قوانيني که در قتل‌هاي ناموسي وجود دارد هم استفاده شده. از سوي ديگر، بحث ايجاد رعب و وحشت در جامعه از طريق چرخاندن يک سر بريده هم مطرح است. فردي که از تعميرکاران شاغل در محله‌اي‌ست که سر بريده خانم حيدري در آن چرخانده شده، گفته آن صحنه از يادش نمي‌رود و هنوز حال خوبي ندارد. به گفته او، مردم اين منطقه پس از ديدن چنين صحنه‌اي از نظر روحي بسيار آشفته شده‌اند. او گفته: «همه ما وقتي شب به خانه مي‌رويم، لرز مي‌کنيم.» بايد گفت مواردي از قتل و ايجاد رعب و وحشت هم وجود داشته که چون بحث ناموسي نبوده با مجازات مواجه شده است.

متهمان در زندانند

سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري روز چهارشنبه خود، درباره محکوميت عوامل قتل مونا حيدري هم صحبت کرد. با اين توضيح که «سجاد حيدرنوا متهم رديف اول پرونده به اتهامات مباشرت در قتل عمدي و ايراد ضرب و جرح عمدي و اخلال در نظم عمومي و آقاي ديگر به نام حيدر حيدرنوا متهم دوم به اتهام معاونت در قتل عمدي محکوم شده‌اند.»مسعود ستايشي، گفته «اولياي دم متوفي يا مقتوله اعلام گذشت کردند و با توجه به قابل گذشت بودن اين قسمت از اتهام در موردي که واجد جنبه خصوصي اين پرونده است، منتهي به صدور قرار موقوفي تعقيب شده است، اما جنبه عمومي جرم باقي است و بر اين اساس از لحاظ جنبه عمومي جرم متهم رديف اول از حيث مباشرت در قتل عمدي به تحمل 7 سال و نيم حبس تعزيري و از حيث جنبه عمومي ايراد ضرب و جرح عمدي به 8 ماه حبس محکوم شده است.» او با بيان اينکه رأي قطعي است و قطعيت يافته است، توضيحاتش راجع به اين پرونده را اينگونه خاتمه داده که «متهم رديف دوم نيز به 45 ماه حبس تعزيري از باب معاونت در قتل عمدي محکوم شده است. متهمان در زندان هستند.»

سقوط اخلاق

اما قتل فجيع مونا حيدري در سال گذشته واکنش‌هاي بسياري را برانگيخت. در آن زمان آيت‌ا... محقق داماد در يادداشتي نوشت: اگر شوهر مونا حيدري ادعا کند همسرم مهدورالدم بود، قاضي مي‌تواند او را مجازات سنگين کند؟او نوشته خودرا اينطور آغاز کرد: زني جوان، حسب گزارش از منزل فرار کرده و به خارج از کشور رفته، پدر و ساير بستگان صرفاً براي کشتن او طراحي مي‌کنند و با تمهيد مقدمات او را به وطن برمي‌گردانند و سرانجام به دست شوهرش سرش بريده مي‌شود. به گفته او «اين داستان، اعمال سرزده از افراد، تقصير ارتکابي مقتوله، حرکات بستگان، قتل فجيع قاتل، در دست گرفتن سر و راه افتادن ميان مردم، تشويق مردم و لااقل تاييد با سکوت و تماشايشان همه و همه بدون شک نشان دهنده سقوط و انحطاط اخلاق انساني است.» او با اظهار تاسف از اينکه برخي با چهره حق به جانب مي‌گويند مجازات آن خانم مقتوله همين بوده است، گفت: «در ماده 303 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1392 بيان شده است که هرگاه مرتکب مدعي باشد که مجني‌عليه «مهدورالدم» است يا او با چنين تصوري مرتکب جنايت بر او شده است، اين ادعا بايد طبق موازين در دادگاه ثابت شود و دادگاه موظف است ابتدا به ادعاي اگر ثابت شود که واقعا مجني‌عليه مهدورالدم است، قصاص و ديه از مجازات قاتل برداشته مي‌شود و فقط به حبس تعزيري محکوم مي‌شود. اگر ثابت نشود که مجني‌عليه مهدورالدم است و نيز ثابت نشود که مرتکب بر اساس چنين اعتقادي مرتکب جنايت شده است مرتکب به قصاص محکوم مي‌شود ولي اگر ثابت شود که مقتول، مهدورالدم نبوده و قاتل به اشتباه و با چنين اعتقادي دست به جنايت زده علاوه بر پرداخت ديه، به حبس نيز محکوم مي‌شود. »

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار