| کد مطلب: ۱۰۴۹۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» گذشته و آینده علی لاریجانی را بررسی می‌کند

لاریجانی به قدرت باز می‌گردد!

آرمان ملي- احسان اسقايي: چند روزي است که در محافل خبري، اخبار و تحليل‌هايي درباره احتمال بازگشت يک فرد به عرصه قدرت شنيده مي‌شود. علي لاريجاني چهره سياسي ميانه‌رو و منسوب به جريان اعتدالي همان فردي که رسانه‌ها اخبار مختلفي از او را چنان منتشر مي‌کنند که گويا اين چهره سياسي درصدد بازگشت به قدرت است. علي‌لاريجاني کارنامه روشني دارد که آخرينش حضور در رياست مجلس است. لاريجاني اگر چه رئيس سه دوره گذشته مجلس بود و نسل حاضر وي را به عنوان رئيس قوه مقننه مي‌شناسند اما سابقه طولاني‌اي در مناصب مختلف دارد. لاريجاني روزگاري ملبس به لباس پاسداري از انقلاب اسلامي بود. او بعدها که لباس رزم از تن خارج کرد، به حوزه فرهنگ رفت و در دولت سازندگي براي مدتي وزير فرهنگ شد و بعد از سيد محمدخاتمي که در حکم استعفايش آورده بود «عطاي قدرت را به لقايش مي‌بخشد» بر صندلي وي نشست و البته آن سمت را يک جا با کرسي مهم رياست سازمان صدا و سيما عوض کرد و جانشين محمد هاشمي رفسنجاني در اين سازمان شد. برخي آن روزها لاريجاني را سپر تهاجم فرهنگي مي‌دانستند و اينگونه مي‌گفتند که او در رسانه تحت مديريتش با برنامه هويت تا آنجا که توانسته بر انديشمندان جريان اصلاحات تاخته است. آن روزها سريال کيف انگليسي ساخته شد؛ سريالي که مصادف بود با مجلس ششم و برخي اينگونه تحليل کردند که با پخش اين سريال پرخرج و جذاب، نسخه مجلس ششم در افکار عمومي پيچيده شده است. کارنامه لاريجاني در اين بخش بسته نشد چرا که در دولت محمود احمدي‌نژاد بر صندلي رياست شوراي عالي امنيت ملي کشور جلوس کرد و دبيرشوراي عالي امنيت ملي شد و البته پرونده هسته‌اي را در دست گرفت. لاريجاني خوب مذاکره کرد و به راه و مسيري که بعدها سعيد جليلي به فرماندهي احمدي‌نژاد بر عهده گرفت، نرفت و مستقل اين پرونده را پيگيري مي‌کرد. نقل است که احمدي‌نژاد از او خواست که با هزينه‌کرد در نهادهاي بين‌المللي جايگاه ايران و قدرت چانه‌زني تهران را بيفزايد و او پس از توضيح در اين مورد که چرا نمي‌شود و اختلافاتي ديگر، صندلي خود را به سعيد جليلي سپرد. لاريجاني بعد از اين بود که به مجلس رفت، نقشي جدي در تصويب برجام ايفا کرد و زماني که ترامپ از برجام خارج شد و ضد برجامي‌هاي مجلس به صورت نمادين توافق وين را در مجلس آتش زدند، به لفظي کنايي و همراه با خنده از پشت تريبون گفت: «آقايان مجلس را آتش نزنيد.» لاريجاني آنگاه که قصد داشت پرچم اعتدال را بعد از روحاني در دست بگيرد، با رد صلاحيت روبه‌رو شد.

لاريجاني و حوادث اخير کشور

علي لاريجاني اخيرا در ديدار با دانشجويان خارج از کشور دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينکه «درکشور ما انسان‌هاي جهانديده مثل بسياري از نخبگان کم نيستند اما مهم اين است که چقدر به کار گرفته شوند»، گفت: در اين مدت خاکپاشي به صورت انقلاب کم نبوده و فضاي مجازي و رسانه‌ها وضعيت را طوري منعکس مي‌کنند که انگار فضا در ايران خوب نيست. البته نواقصي هم داريم ولي اين خاکپاشي جدي است که در حوادث اخير هم وجود داشت و آن را بزرگ کردند. بودريار (فيلسوف) مي‌گويد: در دنياي امروز حقيقت جابه‌جا شده و منطبق با واقعيت بيروني نيست بلکه آن چيزي است که رسانه‌ها روايت مي‌کنند. وي خطاب به دانشجويان گفت: شما مي‌گوييد فرهنگ کو؟ من دغدغه شما را مي‌پسندم. ما در زمينه فرهنگي علمايي مثل شهيد مطهري و علامه طباطبايي داريم. که بايد آن‌ها را دنبال کنيم. ما خودمان بايد عناصر فرهنگي باشيم و دغدغه داشته باشيم اما آيا به اين اساتيد رجوع کرده‌ايم؟ آيا در موضوع فرهنگ پرسش داشته‌ايم و دنبال پاسخ رفته‌ايم؟

علي لاريجاني چه مي‌گويد

علي لاريجاني مانند هر سياستمدار تراز اولي هر بار به پشت ميز خطابه مي‌رود و سخني در مورد موضوعي مي‌گويد مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرد، يکي مي‌نويسد آماده کوک کردن ساز مجلس آينده است و ديگري مي‌نويسد که او قصد دارد در انتخابات رياست‌جمهوري بار ديگر بخت خود را بيازمايد. ديگري البته با توجه به ديدگاه‌هاي امنيتي وي معتقد است لاريجاني در انديشه نشستن بر کرسي شوراي عالي امنيت ملي و شايد روزگاري در لحظه‌هاي آخر مجدد هدايت پرونده هسته‌اي را در نظر بگيرد. آن ديگري او را شيخ مجلس مي‌داند و معتقد است که اسبي زين کرده تا بر کرسي مجلس بنشيند و ديگري... حال بايد ديد لاريجاني به دنبال چيست و آيا قصد دارد به عرصه عملي قدرت بازگردد يا فعلا قصد دارد که در مناصب انتصابي خود بماند تا اينکه زمان مناسب برسد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار