| کد مطلب: ۱۰۴۹۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

پيشگيري از سرماخوردگي با «کدوحلوايي»

با اينکه کدوحلوايي در همه فصول سال در بازار ميوه و تره بار ديده مي‌شود، اما در فصول سرد بيشتر به چشم مي‌آيد، چون يکي از گزينه‌هاي موثر براي پيشگيري از سرماخوردگي است. به‌خصوص براي خانم‌هايي که مي‌توانند از آن انواع غذا، سوپ، سالاد و دسر تهيه کنند.

مفيد براي پوست و مو

کدوحلوايي يا همان کدوتنبل، منبع خوبي از ويتامين C و يک آنتي‌اکسيدان قوي و حاوي بتا کاروتن است که از آسيب اشعه UV محافظت مي‌کند. کدوتنبل منبع غني از موادمعدني از جمله پتاسيم و روي است. پتاسيم به حفظ سلامت پوست و مو کمک مي‌کند و رشد مجدد مو را بهبود مي‌بخشد.

کاهش وزن

کدوتنبل يک سبزي بسيار کم‌کالري است. 100 گرم کدوتنبل فقط 26 کالري دارد. متخصصان تغذيه کدوتنبل را در برنامه‌هاي کاهش‌وزن توصيه مي‌کنند.

تامين پتاسيم

پتاسيم يک ماده معدني مهم براي عملکرد درست قلب و ماهيچه‌هاست. يک وعده کدوتنبل حدود 550 گرم پتاسيم دارد. شما مي‌توانيد کدوتنبل را به وعده غذايي يا ميان وعده خود اضافه کنيد.

تقويت سيستم ايمني

کدوحلوايي سرشار از ويتامين، موادمعدني و آنتي‌اکسيدان براي تقويت سيستم ايمني است. کدوتنبل براي حفظ عملکرد ماهيچه ها و تقويت سيستم ايمني کاربرد دارد. با افزايش توليد گلبول‌هاي سفيد خون در بدن،سيستم ايمني را تقويت مي‌کند که باعث ايجاد مقاومت در برابر انواع مختلفي از عفونت‌ها مانند سرماخوردگي، آنفلوآنزا و تب مي‌شود.

کاهش استرس

کمبود تريپتوفان در بدن اغلب منجر به افسردگي مي‌شود. کدوتنبل سرشار از تريپتوفان است که افسردگي و استرس را کاهش مي‌دهد. خواص مسکن کدوتنبل در درمان بي‌خوابي بسيار موثر است.

تنظيم فشارخون

مصرف منظم کدوحلوايي فشارخون بالا را کاهش مي‌دهد. اين فوايد کدوتنبل به‌دليل حضور پتاسيم در آن است. پتاسيم ماده معدني حياتي است که گردش خون در بدن را بهبود مي‌بخشد. اگر داروي فشارخون مصرف مي‌کنيد بهتر است با پزشک درباره مصرف کدوتنبل مشورت کنيد تا هيچگونه تداخلي با داروهايتان نداشته باشد .

کاهش عوارض نشستن طولاني‌مدت با پياده‌روي

نشستن به مدت‌‌طولاني با افزايش موارد نگران‌کننده‌اي از شرايط نامطلوب سلامتي مانند سلامت ضعيف قلب، ديابت، افزايش وزن، زوال‌ عقل و سرطان‌هاي متعدد مرتبط است. حتي اگر به‌ طور منظم ورزش کنيد، نشستن طولاني‌مدت و ساير رفتارهاي بي‌تحرکي مي‌تواند سلامت شما را تضعيف کند. کارشناسان گزارش کردند که تنها پنج دقيقه پياده‌روي در هر نيم‌ساعت نشستن مي‌تواند برخي از مضرترين اثرات نشستن طولاني‌مدت را جبران کند. اين بررسي اولين مطالعه‌اي است که بيش از 2 يا سه فعاليت مهم براي کاهش نشستن طولاني‌مدت را مورد بررسي قرار مي‌دهد. محققان پنج سناريوي مختلف از جمله يک دقيقه پياده‌روي بعد از هر 30 دقيقه نشستن، يک دقيقه بعد از 60 دقيقه، پنج دقيقه بعد از 30 دقيقه، پنج دقيقه بعد از 60 دقيقه و عدم پياده‌روي را آزمايش کردند. در نهايت اين مطالعه نشان داد موثرترين راه‌ حل پنج دقيقه پياده‌روي به ازاي هر 30 دقيقه نشستن است. محققان خاطرنشان کردند: اين تنها حرکتي بود که به‌ طور قابل‌ توجهي قند و فشارخون را کاهش داد. براي مثال پنج دقيقه پياده‌روي به ازاي هر 30 دقيقه نشستن به تنظيم واکنش شرکت‌کنندگان به وعده‌هاي غذايي بزرگ کمک مي‌کند و افزايش قند خون را تا 58 درصد در مقايسه با نشستن طولاني‌مدت کاهش مي‌دهد. هر مقدار پياده‌روي در مقايسه با نشستن در تمام روز و بدون حرکت، با فشار خون پايين‌تر و پياده‌روي و همچنين بهبود قابل‌ توجه خلق‌ و خوي و خستگي کمتر همراه بود. آنچه که اکنون مي‌دانيم اين است که براي سلامتي مطلوب علاوه بر ورزش روزانه، بايد به‌ طور منظم در محل کار حرکت کرد. اگرچه ممکن است غيرعملي به‌نظر برسد اما يافته‌هاي دانشمندان نشان مي‌دهد حتي مقدار اندکي پياده‌روي در طول روز کاري مي‌تواند به‌ طور قابل توجهي خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و ساير بيماري‌هاي مزمن را کاهش دهد.

خوراکي‌هاي مضر براي قلب

خوردن غذاهاي خوب براي قلب به همان اندازه مهم است که بايد از خوردن غذاهاي مضر خودداري کنيد. اولويت‌دادن به غذاهاي کامل، ميوه‌ها و سبزيجات آسان است؛ اما بايد پيتزا، سيب‌زميني سرخ کرده و آبنبات را هم کنار بگذاريد. گوشت‌هاي فرآوري شده، به‌دليل ميزان بالاي چربي‌هاي اشباع شده، از بدترين غذاها براي قلب شما هستند.

فرآوري‌شده‌ها

بدترين غذاها براي قلب شما غذاهاي فرآوري شده هستند. اين غذاها باعث افزايش شديد سطح قند و انسولين مي‌شوند. غذاهاي فرآوري شده اغلب حاوي غلات تصفيه شده از جمله آرد سفيد يا برنج سفيد هستند.

سرخ‌شده‌ها

غذاهاي سرخ شده يکي از بدترين غذاهايي هستند که وجود دارند. خوردن غذاهاي سرخ شده به عوامل خطر بيماري قلبي از جمله فشار خون بالا و چاقي کمک مي‌کند.

نوشابه

شيريني‌هاي غليظ مانند نوشابه و ساير نوشيدني‌هاي شيرين مي‌توانند سطح تري گليسيريد خون را به سرعت افزايش دهند.

آبنبات

آبنبات درست مانند نوشيدني‌هاي شيرين براي قلب شما خوب نيست. قند غليظ به چاقي، ديابت و فشار خون بالا کمک مي‌کند که همه عوامل خطر بيماري قلبي و سکته هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار