| کد مطلب: ۱۰۴۹۶۴۶
لینک کوتاه کپی شد

ديپلمات آمريکايي ايران را متهم به دامن زدن به جنگ يمن کرد

اتهام‏‌زني‏‌هاي بي‏‌پايان واشنگتن

ديپلمات آمريکايي ايران را متهم به دامن زدن به جنگ يمن کرد

معاون نماينده آمريکا در سازمان ملل در تداوم اتهام‏‌زني‏‌هاي بي‏‌پايان و بازي مقصرنمايي واشنگتن عليه تهران، اين بار جمهوري اسلامي ايران را متهم به دامن‌زدن به جنگ يمن کرد. ريچارد ميلز، معاون سفير و نماينده آمريکا در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلي در نشست شوراي امنيت سازمان ملل مدعي شد: به‌رغم ادامه دوره آرامش در يمن، ايران همچنان به ارسال سلاح به حوثي‏‌ها (انصارا...) ادامه مي‏‌دهد. تنها 10 روز پيش، آمريکا يک کشتي حامل هزاران سلاح کلاشنيکف که براي حوثي‏‌ها در يمن ارسال شده بود، رهگيري کرد. اين سومين محموله ممنوعه در ماه‏‌هاي اخير است. اين مقام آمريکايي سپس در تداوم بازي مقصرنمايي عليه تهران و بدون اشاره به دخالت‏‌هاي خود و ساير کشورها از جمله عربستان و امارات در امور داخلي يمن و راه‌اندازي اين جنگ چندين ساله ادعا کرد: چنين دخالت‏‌هاي مرگبار و خارجي تنها به جنگ و رنج يمن دامن مي‏‌زند. ميلز بيان داشت: يکسال پيش، در داخل يمن جنگ جريان داشت و حملات حوثي‏‌ها غيرنظاميان امارات و عربستان سعودي را تهديد مي‏‌کرد. امروز، دوره‏‌اي از آرامش نسبي حاکم است، تلفات غيرنظاميان به‌طور چشمگيري کاهش يافته است و عناصر کليدي آتش‌بس ادامه دارد. اين ديپلمات آمريکايي مدعي شد: در حالي‌که ما نگران از بين‌رفتن توافق آتش‌بس هستيم، آمريکا همچنان اميدوار است که طرفين بتوانند به يک توافق جديد و گسترده دست يابند که مسير را براي يک صلح فراگير و پايدار هموار مي‏‌کند. براي انجام اين کار، حوثي‏‌ها بايد فوري مسير خود را تغيير دهند و مذاکره را به‌جاي حملات به زيرساخت‏‌هاي اقتصادي يمن انتخاب کنند. معاون سفير آمريکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهايش بدون اشاره به تجاوز ائتلاف درباره مقاومت مردم يمن و انصارا... اظهارکرد: ما شاهد عواقب قابل توجه حملات مکرر حوثي‏‌ها به بنادر و کشتيراني بين‏‌المللي يمن هستيم. اين حملات تهديد آغاز دوباره جنگ در يمن را به‌دنبال دارد و اين کشور را از منابع مورد نياز آن محروم و بحران انساني را بدتر مي‏‌کند.

فشار حملات حوثي‏‌ها بر اقتصاد يمن

وي درباره مقاومت انصارا... درباره تجاوزات مدعي شد: حملات حوثي‏‌ها فشار فوق‏‌العاده‏‌اي بر اقتصاد يمن وارد کرده و دولت اين کشور را در ايجاد تعادل در بودجه‏‌اش با مشکل مواجه ساخته و اين حملات کاملا در تضاد با اظهارات حوثي‏‌هاست. ميلز در ادامه ادعاها مقاومت انصارا... را حملات تروريستي خواند و گفت: آمريکا اميدوار است که جامعه بين‏‌المللي به اتخاذ موضع قوي در برابر حملات حوثي‏‌ها به زيرساخت‏‌هاي اقتصادي يمن، به‌ويژه در اين لحظه حساس ادامه دهد. نيروي دريايي آمريکا 20 ديماه در بيانيه‏‌اي ادعا کرد که در 6 ژانويه (16 دي ماه جاري) يک کشتي ماهيگيري را در خليج عمان رهگيري کرده که حامل دو هزار و 116 سلاح کلاشنيکف بوده است. نيروي دريايي آمريکا مدعي شده است که اين کشتي مشغول تردد در آب‏‌هاي بين‏‌المللي در مسير دريايي ايران به يمن بوده است. آمريکا مدعي است يک تيم نيروي دريايي اين کشور از کشتي يو اس اس چينوک ابتدا اين سلاح‏‌ها را با پشتيباني کشتي يو اس اس مانسون و ناوشکن يو اس اس ساليوان کشف و توقيف کرد و خدمه کشتي توقيف شده 6 يمني بوده‏‌اند. در اين بيانيه ادعا شده که ارسال يا فروش تسليحات به انصارا... يمن به‌طور مستقيم و غيرمستقيم، ناقض قطعنامه شوراي امنيت و قوانين بين‏‌المللي است. عربستان سعودي از ششم فروردين 94 در قالب ائتلافي از چند کشور عربي از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمريکا، حملات گسترده‏‌اي را عليه يمن - فقيرترين کشور عربي - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدر به منصور هادي، رئيس‏‌جمهور مستعفي و فراري اين کشور به قدرت، به اهداف و زياده‌خواهي‏‌هاي سياسي خود جامه عمل بپوشاند. اما ائتلاف سعودي در سايه مقاومت دلاورانه مردم و نيروهاي مسلح يمن و عمليات موشکي و پهپادي ويژه آنها در رسيدن به اين اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش‌بس شد که اين آتش‏‌بس نيز پس از سه مرحله دو ماهه در نتيجه کارشکني‏‌هاي ائتلاف متجاوز عربي پايان يافت و ديگر تمديد نشد. دولت جو بايدن، رئيس دموکرات آمريکا نيز مدعي تلاش براي برقراري آتش‌بس و پايان اين جنگ است اما تمام موضع‌گيري‏‌ها و اقدامات آن تاکنون به سود ائتلاف ياده شده و عليه مقاومت انصارا... يمن بوده است.

کليات لايحه بودجه 1402 در کميسيون تلفيق تصويب شد

کليات لايحه بودجه سال 1402 در کميسيون تلفيق لايحه بودجه 1402 تصويب شد. اعضاي کميسيون تلفيق لايحه بودجه 1402 از روز شنبه (24 دي) به بررسي کليات لايحه بودجه سال آينده پرداختند و ديروز کليات به راي اعضاي تلفيق گذاشته شد. در جلسه عصر ديروز نمايندگان عضو کميسيون تلفيق ابتدا توضيحات و دفاعيات ميرکاظمي رييس سازمان برنامه و بودجه را استماع کردند. سپس نمايندگان مخالف و موافق نظراتشان را بيان کرده و سپس درباره کليات راي گيري شد. بر اين اساس کليات لايحه بودجه 1402 با 28 راي موافق، 11 راي مخالف و 2 راي ممتنع در کميسيون تلفيق تصويب شد. با تصويب کليات لايحه بودجه 1402 در کميسيون تلفيق، گزارش اين کميسيون به صحن علني ارجاع مي شود تا در دستور کار جلسه يکشنبه (2 بهمن) مجلس قرار گيرد. در صورت تصويب کليات در مجلس، کميسيون تلفيق وارد بررسي جزييات لايحه بودجه مي‌شود؛ در غير اين صورت لايحه براي اعمال اصلاحات به دولت ارجاع خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار