| کد مطلب: ۱۰۴۲۵۶۸
لینک کوتاه کپی شد

وزیر ارشاد: مصوبه جدید درباره گشت ارشاد در راه است

«آرمان ملی» حواشی پیرامون عملکرد گشت ارشاد را بررسی می‌کند
وزیر ارشاد: مصوبه جدید درباره گشت ارشاد در راه است
آرمان ملی: شاید اگر همان اواخر سال 84 که نخستین سال روی کار آمدن دولت احمدی نژاد بود طرح گشت ارشاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نمی‌رسید و برای مواجهه و رسیدگی به مقوله بدحجابی و بدپوششی تصمیمات کارشناسی شده‌تری و علمی دیگری گرفته می‌شد. چه اینکه عده‌ای از کارشناسان و صاحب نظران امر نیز معتقدند که اساسا برخورد با این مساله در حیطه وظایف و اختیارات پلیس تعریف نمی‌شود و نهادهای فرهنگی بسیاری هستند که متولی اصلی این مساله هستند و باید راهکارهای خاص خود را برای نوع مواجهه با این مساله ارائه دهند. اخیرا سید علی خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر اینکه با فعالیت گشت‌های ارشاد در سطح شهر، به شکل کنونی مخالف هستیم، گفته «با سازوکار‌های غیرمستقیم باید به صورت قاطع‌تر اما کم هزینه‌تر امر به معروف و نهی از منکر تحقق یابد.»
روند اعتراضات
اعتراضات به روند عملکردی گشت ارشاد و در واکنش به درگذشت مهسا امینی همچنان ادامه دارد و معترضین در شهرهای مختلف به تجمعات مختلفی دست می‌زنند. طی روزهای گذشته برخی دانشگاه‌ها و شهرها متاثر از این اجتماعات و بعضا تحرکاتی بود که با مقابله نیروی انتظامی مواجه شد. تسنیم نوشت؛ این اعتراضات شامگاه سه شنبه در مشهد با تجمع تعدادی از معترضان شروع شد و طی اقدامات آنها نیز شیشه‌های چندین باب مغازه، ایستگاه اتوبوس شکسته و چند دستگاه خودرو و موتور نیروی انتظامی نیز به آتش کشیده شد. همچنین در کرمانشاه و اصفهان نیز عده‌ای با ورود به تجمع مردم در منطقه نوبهار شهر کرمانشاه و میدان انقلاب و بستر زاینده اصفهان شعارهای هنجارشکنانه سردادند. در شیراز نیز که تجمع مردمی در حال برگزاری بود، با تشدید عمل افراد خشونت‌طلب، درگیری با نیروهای انتظامی و تخریب اموال عمومی آغاز شد و در نهایت متأسفانه یک نیروی همیار پلیس توسط این افراد جان باخت و چهار مأمور پلیس زخمی شدند. اوج‌ این‌ اقدامات نیز در مشهد با آتش‌زدن یک نیروی پلیس توسط آشوبگران، شکستن شیشه‌های تعدادی از خودرو‌های عبوری و آتش زدن خودروی پارک شده یکی از شهروندان مشهدی بود. در شهر رشت نیز عده‌ای از معترضاندست به تخریب اموال عمومی و حتی خصوصی زدند؛ از جمله آتش زدن اتوبوس، موتورسیکلت شهروندان، آتش زدن یک مسجد در سبزه‌ میدان و آسیب به چند بانک. تجمع کردند و شعارهای ساختار شکنانه دادند. که پلیس با گاز اشک‌آور جمعیت را متفرق کرد.
مصوبه جدید
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه درباره گشت ارشاد در مرحله ابلاغ دارد. محمدمهدی اسماعیلی درباره لزوم اصلاح روش‌های گشت ارشاد، اظهار کرد: این مساله می‌تواند مورد بحث و نقد قرار بگیرد. در موضوعات روشی، باب گفت‌وگو باز است. هر قانونی تا قانون است، همه باید تبعیت کنند ولی در عین حال می‌توان بررسی کرد، نقد و اصلاح کرد این هیچ ایرادی ندارد در این موضوع هم شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماه‌های اخیر وارد کار شده و مصوبات خوبی دارد و فکر می‌کنم با ابلاغ نهایی این مصوبات، شیوه‌های جدیدی را در این عرصه خواهیم داشت. وی افزود: قانون تا قانون است باید اجرا شود اما امکان جایگزینی دارد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی ماه‌هاست بررسی انجام شده به روش‌های جدیدی دست پیدا کردیم و در حال حاضر تقریبا در مسیر ابلاغ نهایی به نیروی انتظامی است، البته این موضوع ربطی به قضایای اخیر نداشته است و در خرداد و تیر وزارت فرهنگ، وزارت کشور، نیروی انتظامی و سایر نهادهای مرتبط بررسی‌های خود را انجام دادند. اسماعیلی بیان کرد: الان یک مصوبه جدیدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسیر ابلاغ است. فکر می‌کنم با این مصوبه، بسیاری از این انتقادات و اشکالات موجود مرتفع می‌شود و ان شاءا... فضای همدلی بیشتر را در اجرای قانون خواهیم داشت. وی در این خصوص که آیا روش‌های گشت ارشاد اصلاح خواهد شد، تاکید کرد: نگفتم روش گشت ارشاد اصلاح می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی در شیوه‌های نوینی به کار می‌گیرد تا حداکثر رضایت عمومی را به‌همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار