| کد مطلب: ۱۰۳۷۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

برجام با يك تصميم بزرگ سياسي احيا مي شود

سيدجلال ساداتيان در گفت‌وگو با «آرمان ملي»:

برجام با يك تصميم بزرگ سياسي احيا مي شود

آرمان ملي- عليرضا پورحسين: شنيدن برخي شائبه‌ها در خصوص تغيير دوباره در تيم مذاکره کننده ايران در وين حرف و حديث‌هاي زيادي در اين خصوص ايجاد کرد اما فارغ از اين مسائل و تکذيب‌هاي صورت گرفته اين مساله به ذهن خطور مي‌کند که آيا اساسا در اين برهه زماني تغيير در تيم مذاکره کننده ايران مي‌تواند کمکي به روند ديپلماتيک کند يا خير. اين شائبه‌ها در حالي مطرح مي‌شود که منطقه خاورميانه شاهد يکي از مهم‌ترين سفرهاي چند سال اخير خود است. اگرچه دستور کارهاي زيادي براي سفر بايدن به رياض تعريف‌ شده است اما تنها يک دليل براي اين سفر وجود دارد و آن اقدامي نااميدانه از سوي بايدن براي متقاعد کردن رياض به افزايش توليد نفت خود براي کاهش قيمت‌هاي بي‌سابقه بنزين در آمريکاست، در حالي ‌که تنها چند ماه به انتخابات ميان دوره‌اي کنگره باقي مانده است در اين ميان بسياري از متخصصان بر اين باور هستند که اين يک اشتباه وحشتناک است، به‌ ويژه زماني که مقادير برابر نفت، با حصول يک توافق هسته‌اي جديد با ايران آزاد خواهد شد. تعميق روابط با عربستان و امتناع از پرداختن به عوامل اصلي وابستگي آمريکا به نفت، تنها هزينه‌هاي دنبال کردن سياست‌‌هاي معقول‌تر را افزايش خواهد داد. در راستاي بررسي اين مسائل «آرمان‌ملي» گفت‌وگويي با سيدجلال ساداتيان، سفير پيشين ايران در بريتانيا داشته است که در ادامه مي‌خوانيد:

اساسا تغيير در تيم مذاکره کننده هسته‌اي مي‌تواند نتايج مثبتي براي کشور درپي داشته باشد؟

امروز در برهه‌اي از مذاکرات ميان ايران و طرف‌هاي برجام قرار گرفته‌ايم که نياز است تا يک تصميم گيري سياسي صورت گيرد. امروز به علت اينکه تصميم سياسي از سوي هيچ طرفي گرفته نمي‌شود، مذاکرات وارد بن‌بست شده است. پيش از اين در خصوص مسائل فني و حقوقي صحبت مي‌شد و پس از پايان اين مباحث وارد عرصه سياسي جهت تصميم گيري شديم. بايد توجه داشت که نه ايران و نه آمريکا علاقه ندارند که پايان و شکست مذاکرات برجام را اعلام کنند. اين خواسته هيچ يک از طرفين نيست و تقريبا همگي خواستار رسيدن به توافق هستند. وزيرخارجه ايران نيز به صراحت اعلام کرده که آماده است تا به ميز مذاکرات بازگردند. در چنين شرايطي مشخصا تغيير نمي‌تواند نتيجه خاصي درپي داشته باشد.

غربي‌ها در مقابل عدم عدول ايران در خصوص خطوط قرمز دست به چه اقدامي خواهند زد؟

امروز با توجه به اينکه ايران از خطوط قرمز خود عدول نکرده است، تلاش‌ها براي اينکه پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع داده شود، بيشتر شده است. تلاش‌ها براي امنيتي شدن پرونده ايران بيشتر شده است و کاري که ترامپ نتوانست آن را انجام دهد شايد بايدن بتواند انجام دهد و با کمک شرکاي اروپايي خود مکانيزم ماشه را فعال سازد. اروپا سعي مي‌کند تا ميانجي گري کند اما به نظر مي‌رسد در اين عرصه ناموفق بوده است زيرا در عمل شاهد هيچ اقدام جديدي نبوده‌ايم و از سفر مورا به تهران نيز زمان زيادي مي‌گذرد. هرچند قطعنامه شوراي حکام قصد ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را نداشته باشد و حتي در صورت ارجاع، قطعنامه در آن نهاد مورد وتوي چين و روسيه قرار بگيرد اما اين شرايط برخورد با ايران و اسنپ بک و افزايش تنش را نسبت به تهران فراهم مي‌کند به اين معنا که با صدور قطعنامه در شوراي حکام، شرايط بين‌المللي و افکار عمومي عليه کشور داغ خواهد شد.

صحبت‌هاي وزيرخارجه در خصوص آمادگي ايران براي بازگشت به ميز مذاکره حامل پيام خاصي است؟

مشخصا ايران تمايل دارد تا مذاکرات به نتيجه برسد و وزيرخارجه نيز عنوان کرده است که تلاش‌ها براي رسيدن به توافق در سطح غير رسمي ادامه دارد که اين به معناي تداوم ميانجيگري طرف‌هاي ديگر نظير اروپا، ‌قطر و عمان است که تلاش مي‌کنند نظرات ايران و آمريکا را به يکديگر نزديک کنند تا توافق نهايي صورت گيرد. سفر مورا به تهران، عزيمت مقامات ايران به عمان و سفرهاي پي در پي مقامات قطري نيز حاکي از اين امر است. هنوز فاصله تا رسيدن به توافق زياد است و به همين علت نمي‌توان به رسيدن به توافق خوش بين بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار