| کد مطلب: ۱۰۳۷۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد

کــوتـاه

استفاد‌ه 41 د‌رصد‌ي از ماسک

آرمان ملي: درصد رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در يک شيب کاهشي قرار گرفته است؛ به طوري که طبق آخرين گزارش‌ها، استفاده 41 درصدي از ماسک، به عنوان يکي از مهم‌ترين پروتکل‌هاي ضدکرونايي گزارش شده است. در حال حاضر بر اساس آخرين نقشه رنگ‌بندي کرونايي که از سوي وزارت بهداشت منتشر شده است، صفر شهر در وضعيت قرمز، صفر شهر در وضعيت نارنجي، 106 شهر در وضعيت زرد و 342 شهر در وضعيت آبي قرار دارند. همچنين بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، ميزان رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در کشور در هفته منتهي به 28 خرداد ماه 1401 (از 21 تا 28 خرداد ماه)، همچنان پايين و بالغ بر 48. 07 درصد بوده است.

واکنش به «معجزه د‌رمان سرطان»

ايسنا: رئيس اداره مديريت سرطان وزارت بهداشت در واکنش به برخي اخبار محققان و رسانه‌هاي غربي مبني بر «درمان بيماران مبتلا به سرطان راست روده براي اولين بار در تاريخ در آزمايش باليني يک دارو»، گفت: بسياري از درمان‌ها و داروهاي ديگري نيز بودند که با اين واژه‌ها مطرح شدند و بعدا مشخص شد که يا کلا غلط است يا اينکه آن دارو تنها براي بخشي از درمان موثر است. بنابراين هنوز نظر دادن در مورد اين داروي خاص خيلي زود است. علي قنبري مطلق افزود: در واقع بايد ماه‌ها و سال‌ها و معمولا 5 سال از مصرف يک دارو و پيگيري يک اقدام بگذرد تا بتوان گفت چه ميزان اثربخشي طولاني مدت دارد.

مجازات‌ متقلبان کنکور

آرمان ملي: رئيس شوراي حفاظت آزمون سراسري تاکيد کرد: استفاده داوطلبان از هرگونه وسايل ارتباطي الکترونيکي، محروميت يک تا 10 ساله و عضويت در يک گروه يا شبکه به تناسب نوع جرم نيز محروميت يک تا 5 ساله داوطلبان را به‌همراه دارد. محمدحسين حاجيلو افزود: ضرورت دارد داوطلباني که وارد شبکه‌هاي مجازي مدعي تقلب و تضمين قبولي شده‌اند، هر چه سريعتر از اين شبکه‌ها خارج شوند تا مشمول مجازات‌هاي قانوني نشوند. نه تنها استفاده از وسايل ارتباط الکترونيکي و دستگاه‌هاي حافظه‌دار در آزمون سراسري جرم است، بلکه حتي همراه داشتن اينگونه وسايل بدون استفاده از آنها نيز منجر به محروميت در آزمون سراسري مي‌شود.

کاروانسرايي که پلمب شد!

مديرعامل صندوق توسعه صنايع‌دستي، فرش دستبافت و احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي کشور گفت: پلمب کاروانسراي شاه‌عباسي کاري غير حرفه‌اي است و بايد با متخلف برخورد شود. هادي ميرزايي افزود: در واقع اين اقدام سوءاستفاده از قانون ماده 100 شهرداري‌ها در پلمب مجموعه کاروانسراي شاه‌عباسي بوده است. به گفته ميرزايي، شهرداري کرج در سال‌هاي اخير در رفتاري غيرحرفه‌اي و سوداگرايانه مبلغ 20 ميليارد تومان هزينه تغيير کاربري براي اين بنا تعريف کرده است. حدود سه سال پيش به‌خاطر شکايت يکي از همسايه‌ها، کاروانسراي شاه عباسي به‌خاطر پخت و پز و و بوي غذاي رستوران فعال درآن و همچنين ساخت اضافه بنا به دستور قضائي پلمب شد.

منشأ طغيان اسهال ويروسي

همشهري آنلاين: رئيس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت گفت: برداشت بسياري از همکاران ما درباره اسهالي که الان شايع شده اين است که اين ويروس جديد است در حالي که چنين نيست. مريم مسعودي‌فر افزود: عامل اسهال مي‌تواند ويروس، باکتري يا حتي انگل باشد. بعضي مواقع هم اسهال تابلوي باليني ساير بيماري‌ها يا مسموميت است. اسهالي که الان شايع شده است عامل ويروسي دارد و به ايران هم منحصر نيست و به‌طور معمول در همه کشورها و جوامع در گردش است. امسال آمار ابتلا به اسهال ويروسي در مقايسه با سال قبل بيشتر شده است. البته قبل از پاندمي کرونا نيز سال‌هايي بوده‌اند که در زمينه اسهال ويروسي آمار مشابه امسال داشته‌ايم.

بستري 15 نفر با مسموميت الکلي

آرمان ملي: طي دو روز گذشته چندين نفر در شهر اراک با علائم شديد مسموميت به بيمارستان مراجعه کردند که به گفته مسئولان مربوط، تعداد آنها افزايش يافته است. رئيس دانشگاه علوم پزشکي اراک از افزايش شمار افراد مبتلا به مسموميت الکلي در اين شهر خبر داد. سيدمحمد جماليان اظهار کرد: در هفته گذشته 15 نفر با علائم مسموميت شديد الکلي به بيمارستان وليعصر (عج) اراک مراجعه کردند که متأسفانه يک نفر از آنان جان خود را از دست داد. به جوانان توصيه مي‌شود که از مصرف هرگونه مشروبات الکلي خودداري کنند تا سلامت آنها به مخاطره نيفتد.

لغو ويزاي عراق

آرمان ملي: ويزاي سفر زميني به عراق از امروز (29 خرداد) به‌صورت رسمي برداشته شد و زائران مي‌توانند در قالب کاروان‌هاي زيارتي از طريق مرز زميني به اين سفر معنوي مشرف شوند. برخي از نيروهاي امنيت عراق با حضور در مرزهاي زميني، موقعيت را براي تشرف زائران عتبات از طريق مرزهاي زميني فراهم کردند. البته با توجه به اينکه قرار است سفرهاي زميني به عتبات فقط در قالب کاروان زيارتي از سوي سازمان حج و زيارت باشد، هنوز سازمان حج و زيارت به عنوان متولي اعزام‌ها ثبت‌نام از متقاضيان را آغاز نکرده است.

آخرين وضعيت «پيروز»

ايسنا: معاون محيط‌ زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به بهبود وضعيت توله‌يوز سوم در چند روز اخير از رسمي نشدن نام «پيروز» براي اين توله خبر داد. حسن اکبري افزود: تقريبا در سه روز گذشته وضعيت توله يوز به نسبت بهتر شده‌است و اميدواريم کم‌کم بتواند کمبود وزن نسبت به حالت استاندارد را جبران کند و به شرايط پايدارتري برسد. در دنيا هيچ شير خشک مناسب و ويژه‌اي براي يوزپلنگ وجود ندارد و تمام شير خشک‌هاي ساخته شده مي‌توانند مشکلاتي را براي يوزپلنگ ايجاد کنند. وي درباره محل اقامتگاه توله‌يوز سوم توضيح داد: درحال‌حاضر بالاجبار به علت دسترسي به امکانات، درمان و دارو توله‌يوز سوم را تا حدود چهار ماهگي در «پرديسان» نگهداري خواهيم‌ کرد، چراکه امکان نظارت سازمان نيز خيلي بهتر فراهم است و در صورت سالم و زنده ماندن توله‌يوز، برنامه انتقال توله را به سايت تکثير يوزپلنگ آسيايي خواهيم داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار