| کد مطلب: ۱۰۳۵۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد

صندوق توسعه ملی به خزانه دوم دولت‌ها تبدیل شده است

رئــيس کل ديوان محاسبات کشور و رئيس هيات نظارت بر صندوق توسعه ملي در دومين همايش علمي صندوق ثروت ملي و عدالت بين نسلي، گفت: نظامنامه وصول مطالبات صندوق توسعه ملي بايد تغيير کند. مهرداد بذرپاش در دومين همايش علمي صندوق ثروت ملي و عدالت بين نسلي با بيان اينکه ماموريت اصلي اين صندوق، حفظ ثروت ملي براي آيندگان است، افزود: حسابرسي عملکرد پروژه‌هاي صندوق توسعه ملي در دستور کار ديوان محاسبات قرار گرفته است و ساير انفال به ويژه زمين هم به عنوان منابع صندوق بايد مورد توجه قرار گيرد. اهميت اينها کمتر از نفت نيست. رئيس کل ديوان محاسبات اظهار داشت: برخلاف آنچه که شعار «عدالت بين نسلي»مطرح مي‌شود، اما در واقع، روزمرگي‌ها باعث شده از اهداف فاصله بگيريم. وي هشدار داد: صندوق توسعه ملي عملا به خزانه دوم دولت‌ها تبديل شده که اين اتفاق، اشتباهي راهبردي است. وي تصريح کرد: هيات عامل به عنوان اصلي‌ترين بازيگر ماموريت بزرگ صندوق توسعه ملي، نقش موثر و چنداني در تکاليف و اقدامات آن ندارند.

وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار کرد: با آغاز حذف ارز 4200 توماني در برخي کالاها، شرايط ارزيابي شده و براي گام‌هاي بعدي اصلاح اقتصادي برنامه‌ريزي مي‌شود. سيـــد احسان خاندوزي گفت: يکي از اصلــي‌ترين خواسته‌هاي بخـــش خصوصي در سال‌هاي گذشته همواره اصلاح برخي سياست‌ها و از بيـــن بردن اخلال‌ها و انحراف‌هاي قيمتي بوده است و ارز ترجيحي نيز يکي از اين موضوعات است. وي افزود: آنچه که در رابطه با حذف ارز ترجيحي رخ داده، مقدمه اصلاح اقتصادي کشور است و پس از ارزيابي تغييرات، در ماه‌هاي آينده نسبت به ديگر موضوعات نيز برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام خواهد شد. وزير اقتصاد با بيان اين‌که ارز ترجيحي نان و دارو حذف نشده است، بيان کرد: آنچه که اتفاق افتاده، بخشي از خواسته دولت، مجلس و بخش خصوصي است. قطعا چنين طرح‌هايي بدون نقص نخواهد بود اما تلاش مي‌شود که با ترميم سياست‌ها از مسير اصلي خارج نشويم.

يک فعال سياسي اصولگرا در اين خصوص که عملکرد دولت و مجلس تا چه حد فضا را براي اصلاح‌طلبان فراهم مي‌کند که بخواهند دوباره وارد ميدان شوند اظهار داشت: يقيناً عملکرد دولت سيزدهم و مجلس يازدهم روي موفقيت اصولگرايان و يا عدم موفقيت آنها و تهييج و تحريک اصلاح‌طلبان و اعتداليون براي حضور در انتخابات، به صورت مستقيم تأثير مي‌گذارد. سيدحسين نقوي‌حسيني گفت: اگر دولت سيزدهم موفق شود فضاي مناسب اقتصادي ايجاد کند، مشکل معيشت را حل کند ؛ چون پاشنه آشيل دولت آقاي رئيسي، مسائل اقتصادي است که به‌نظر مي‌رسد درحال‌حاضر اقدامات اساسي و خوبي را نيز انجام داده، روي گرايش مردم و سياسيون تأثيرگذار خواهد بود اما اگر دولت موفق نشود يا مجلس نشان دهد نمي‌تواند در جهت حل مشکلات مردم گام بردارد طبيعي است که روي گرايش انتخاباتي مردم تأثير مستقيم برجاي مي‌گذارد همان‌طور که عدم موفقيت دولت روحاني باعث گرايش شديد مردم به اصول‌گرايان در انتخابات شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار