| کد مطلب: ۱۰۳۰۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد

از جــام‌جـم تا پـاستـــور

به گفته غلامحسین‌نژاد تهیه‌کننده برنامه «بدون توقف»، «بخشی از معیارهای ما برای انتخاب مهمانان این است که جوان باشند و کمتر در قاب تلویزیون دیده شده باشند.» بارها، سریال‌ها و فیلم‌هایی سینمایی در سراسر جهان مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند که یک رویداد سیاسی یا تحول و اتفاق مهم را پیش از وقوع پیش‌بینی و تصویرسازی کرده‌اند. پیش‌بینی‌هایی که در نوع خود بسیار عجیب هستند و هنوز این سوال پابرجاست که آنچه در فیلم‌ها و سریال‌ها گفته می‌شود، بر اساس اتفاق بوده یا تهیه‌کنندگانش از آینده خبر داشته‌اند؟ برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما از سال ۹۸ استارت دعوت از مهمانانی را زد که پس از پیروزی انتخاباتی رئیسی در قامت وزیر و مدیر ارشد دولت، راهی پاستور شدند. نکته جالب اینجاست که این مدعوین، نام آشنا نبودند و حتی گمنام هم محسوب می‌شدند زیرا به گفته غلامحسین‌نژاد تهیه‌کننده برنامه «بدون‌توقف»، «بخشی از معیارهای ما برای انتخاب مهمان این است که مهمانان جوان باشند و کمتر در قاب تلویزیون دیده شده باشند.»
جهت‌گیری سیاسی عریان
این برنامه توسط خانــه تولیدات جوان سازمان صداوسیما تهیه می‌شود، سازمانی که سیدمحمدحسین میری، رئیس فعلی آن یکی از همراهان علی فروغی رئیس فعلی شبکه سه در دوران ریاست وی بر بسیج سازمان صداوسیما نیز بوده است. بنابراین، گرایش سیاسی عوامل تولید و طیف فکری مورد علاقه آنان کاملا آشکار و عریان است. سنگینی وزنه اصولگرایان مدعو برنامه چنان در ذوق می‌زند که رضا غلامحسین‌نژاد، تهیه‌کننده برنامه در توجیه آن گفت: «ما از همه طیف‌ها مهمان داشتیم، شاید از جریان اصلاح‌طلب کم‌تر مهمان داشتیم که آن هم دلیلش نیامدن خودشان بوده است.»
مجری پایدارچی در ویترین برنامه
اگر نوع گرایش مجری هر برنامـــه سیاسی را «ویترین» تفکر حاکم بر آن برنامه بدانیم، کارنامه کاملا جناحی و تعلق خاطر پر رنگ مجری «بدون‌توقف» نیز معنادار می‌شود. اولین اجرای برنامه تلویزیونی «بدون توقف» را مهدی خانعلی‌زاده بر عهده داشت. او پیش‌تر، مدیر گروه روابط بین‌الملل و ترجمه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی زیر نظر روح‌ا... حسینیان بود. حسینیان از اعضای سرشناس و شاخص جبهه پایداری بود. خانعلی‌زاده سابقه پنج سال دبیری گروه بین‌الملل خبرگزاری اصولگرای نسیم را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. او درباره «بدون‌توقف» در مصاحبه‌ای گفته بود: «بدون توقف، تغییر روندی در برنامه‌سازی شبکه سوم سیما بود و ما خط قرمزهایی را که در صدا و سیما وجود داشت، در قالب این برنامه شکستیم!» او تاکید کرده بود: «هدف این برنامه بیان شدن صحبت‌های مردم است. حرف‌هایی که مردم در تاکسی، دانشگاه و کافه با هم می‌زنند.»
تصادفی یا برنامه‌ریزی شده؟
آیا این رخداد عجیــب را باید به حساب تصادفی بودن گذاشت یا استفاده از رسانه‌ملی برای جا انداختن فعالان سیاسی جوان و ناشناخته‌ای که برای ارتقای جایگاه سیاسی/ مقامی هدف‌گذاری شده اند؟ هرچند، تجارب پر شمار موجود و موارد مشابه متعدد در سپهر سیاسی ایران، نیاز به خسته کردن فکر و فسفرسوزی برای انتخاب پاسخ درست از میان این دو گزینه را منتفی می‌کند و نقش «اتاق فکر»ها در برجسته سازی رسانه‌ای نامشهورانی که برای فردای پیروزی انتخاباتی در آب نمک خوابانده شده‌اند را یادآور می‌شود. عبدالملکی وزیرکار کنونی، از جمله مدعوین نامشهور «بدون توقف» بود که یک شبه، ره صد ساله پیمودند سوای این مهمانان نامشهور و اغلب گمنام برنامه که در دولت رئیسی، پست‌های دولتی و کلیدی را عهده‌دار شدند، از دیگر مدعوین برنامه به مریم اردبیلی که مشاور امور بانوان شهردار تهران و سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیر کنونی ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز می‌توان اشاره کرد.
عبدالملکی چطور وزیر شد؟
عبدالملکی وقتی هنوز وزیـــر نشده و فقط داور برنامه تلویزیونی میدون بود، در این برنامه گفت: انقلاب اقتصادی دقیقا در همین نقطه است که مطرح می‌شود. ما در سال 57 انقلاب سیاسی کردیم اما در حوزه اقتصاد انقلاب نکردیم فلذا تمام سه بعد نظام اقتصاد ما کماکان همان چیزی است که آمریکایی‌ها برایمان ترسیم کرده بودند. به عقیده من تازمانی که در نظام اقتصادی‌مان همچون نظام سیاسی‌مان انقلاب نکنیم، شرایط همین است که هست؛ با رفت و آمد این دولت و آن دولت و آن وزیر و این وزیر هم چیزی تغییر نخواهد کرد. وی در رابطه با عدم تحقق شعارهای اقتصادی انقلاب اسلامی نیز افزود: بعضا افرادی می‌گویند 42 سال از انقلاب گذشته اما چرا شعارهای اقتصادی تحقق پیدا نکرده؛ رفع فقر، بیکاری و... به هرحال مردم گله‌مندند و تحقق شعارهای اقتصاد انقلاب را مطالبه می‌کنند. پاسخ من به این افراد این است 400 سال هم که بگذرد، اگر ما ساختارها را متحول نکنیم، ضوابط و فرهنگ اقتصادی را متحول نکنیم و... شرایط به همین منوال خواهد بود. آنچه او در آن روز بیان کرد به نوعی چراغ سبز و اعلام آمادگی برای جلوس بر کرسی وزارت اقتصاد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار