| کد مطلب: ۱۰۳۰۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

مدیران ورزشی به‌دنبال تعویق انتخابات کمیته ملی المپیک

آرمان‌ملی: در حالی‌که قرار بود انتخابات کمیته ملی المپیک روز 17 اسفندماه برگزار شود، اما به‌نظر می‌رسد برخی از مدیران ورزشی که تعداد آنها نیز کم نیست به‌دنبال تعویق این انتخابات هستند.
قطعی‌شدن انتخابات
26 آذرماه گذشته سیدرضا صالحی‌امیری درباره دلیل به تعویق‌افتادن انتخابات کمیته ملی المپیک گفت: قبلا اعلام کرده بودیم انتخابات هفته اول بهمن برگزار می‌شود ولی چون انتخابات ۱۰ فدراسیون برگزار نشد و هر ۱۰ فدراسیون عضو مجمع هستند، مجبور شدیم انتخابات کمیته را یکماه به تعویق بیندازیم. رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات این کمیته در تاریخ ۱۷ اسفند قطعی است، افزود: براساس اساسنامه، موظف هستیم ۵۰ به‌علاوه یک عضو مجمع فدراسیون‌های المپیکی باشند.
صحبت اول
دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره لغو برخی مجامع انتخاباتی فدراسیون و تاثیر آن در زمان برگزاری مجمع انتخاباتی کمیته المپیک بیان داشت: مجمع کمیته در زمان مقرر (۱۷ اسفندماه سالجاری) برگزار می‌شود. کیکاوس سعیدی روز 12 دیماه در پاسخ به سوالی مبنی بر تعویق مجمع فدراسیون نابینایان، شایعه احتمال تعویق برخی دیگر از مجامع فدراسیون‌ها و تاثیر آن بر تغییر زمان مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک، اظهارداشت: با تصمیم اعضای هیات اجرایی کمیته المپیک، مجمع انتخاباتی این نهاد روز ۱۷ اسفند برگزار می‌شود و ما پایبند به زمان اعلامی هستیم. وی درباره تشکیل ستاد انتخابات کمیته المپیک گفت: این ستاد هفته اول بهمن‌ماه تشکیل می‌شود و سپس زمان نام‌نویسی نامزدها اعلام خواهد شد.
حضور سجادی؟
در ماه‌های گذشته شابعـــه حضور وزیر ورزش‌وجوانان در انتخابات کمیته ملی المپیک مطرح شد اما حمید سجادی 14 دیماه در مورد شرکتش در انتخابات کمیته ملی المپیک اظهارداشت: اینها شایعه است اما علاقه‌مندیم که انتخابات به بهترین شکل برگزار شود.
دلیل تعویق؟
با اینکه رئــیس کمیته المپیک بارها گفته است انتخابات باید به‌موقع ۱۷ اسفند برگزار می‌شود اما به‌نظر می‌رسد برخی اعضای هیات اجرایی به‌دنبال تعویق انتخابات هستند. گفته می‌شود برخی از اعضا که فدراسیون ندارند و امکان حضور در انتخابات هم برایشان فراهم نیست، برای تعویق انتخابات از تبصره ۲ ماده ۶ اساسنامه استفاده می‌کنند که در آن عنوان شده آیین نحوه برگزاری انتخابات باید به تصویب کمیته بین‌المللی المپیک و مجمع برسد. این نقد به هیات اجرایی وارد است که وقتی خودشان اساسنامه را تصویب کرده‌اند چرا زودتر به این بند نپرداخته‌اند و اکنون رسیدگی به آن را برای دقیقه ۹۰ گذاشته‌اند؟ البته رئیس کمیته ملی المپیک در مصاحبه اخیر خود عنوان کرد: اگر امکانش باشد آیین‌نامه سال ۹۲ را اصلاحات کوچکی می‌دهند و همان را استفاده می‌کنند که اگر هیات اجرایی موافقت کند می‌توان آن را مبنای کار قرار داد. اما نکته این است که اگر قرار است نفراتی که امکان حضور در مجمع را ندارند و تعدادشان هم کم نیست. (مجید شایسته، مجید کیهانی، عبدی افتخاری، علی دادگر، علیرضا رحیمی، هادی ساعی که او هم فعلا بلاتکلیف است) رای دهند که آیین‌نامه جدید باید تدوین و آن را به کمیته بین‌المللی ارسال کنند که در این شرایط قطعا انتخابات به تعویق می‌افتد چرا که طبق اساسنامه ثبت‌نام از کاندیداها باید از ۱۷ بهمن آغاز شود و در این مدت زمان کم، چگونه می‌توانند پس از گرفتن تاییده IOC، آن را به تایید مجمع هم برسانند. یکی از ایرادات به کمیته ملی المپیک همیشه این بوده که چرا اعضای هیات اجرایی که دیگر ریاست فدراسیون را برعهده نداشتند در هیات اجرایی ماندگار شده‌اند که حالا همین افراد به‌دنبال تعویق انتخابات باشند.
نظر غیرقطعی
کیـــکاووس سعیـــدی دبیرکل کمیتــــه ملی المپیک کمتر از یکماه پس از آخرین مصاحبه‌اش در مورد انتخابات این کمیته گفت: بحث تعویق انتخابات مطرح نشد. بحث‌های سازنده‌ای مطرح شد و یکایک اعضا با حضور کارشناسان نظرات خود را بیان کردند. تبصره 2 ماده 6 اساسنامه ابهام داشت و به بحث گذاشته شد. ایرادی مطرح شد که چرا زودتر به این موضوع نپرداختیم. فرآیند تصویب اساسنامه جدید از ابتدا تا پایان دو تا سه سال طول کشید و مدت کوتاهی است که در هیات دولت تصویب و فیزیک آن به‌دست ما رسیده است. مکلف بودیم فرآیند انتخابات را انجام دهیم. وی تاکیدکرد: طبق اساسنامه جدید، نیازمند تدوین آیین‌نامه جدید در انطباق با اساسنامه هستیم. اساسنامه تغییرات شکلی و محتوایی داشته است لذا در این راستا باید آیین‌نامه جامعی که در برگیرنده همه نکات فرآیند انتخابات است، باشد. تلاش ما بر این است انتخابات در اولین فرصت انجام شود اما هر نوع تغییری که صورت بگیرد قطعا به اطلاع افکارعمومی می‌رسد. قرار شد هیات اجرایی یکشنبه هفته بعد جلسه فوق‌العاده برگزار کند و فرآیند تصویب دستور العمل انتخابات را انجام دهد. بعداز آن، دستور العمل انتخابات را برای IOC ارسال و بعد از آن به مجمع عمومی کمیته ارائه می‌شود تا پس از تصویب زمینه برگزاری انتخابات فراهم شود. سعیدی در پاسخ به این سوال که صراحتا بگویید آیا همچنان تاریخ انتخابات 17 اسفند است یا نه گفت: تلاش ما بر این است که در اولین فرصت ممکن انتخابات برگزار شود. تاریخی تغییر نکرده فعلا فرآیند را آغاز می‌کنیم. متعهد هستیم تمام فرآیند برگزاری انتخابات را فراهم کنیم. در مسیر شفافیت و قانون حرکت می‌کنیم و طبق مفاد مسیر را طی می‌کنیم. دبیرکل کمیته ملی المپیک افزود: برخی معتقدند اساسنامه جدید تغییرات نبوده ولی ارکان کمیته کاملا تغییر کرد. مرکز نظارت ارکان بود که حذف شد و رکن بازرس قانونی اضافه شد. در اساسنامه قبلی اختیاراتی برای رئیس نبود و کلیه امور اجرایی در حیطه دبیرکل بود اما الان اختیارات رئیس مشخص و از دبیرکل تفکیک شده است. تغییرات دیگری هم ایجاد شده است از جمله تفکیک خزانه‌دار و ذی‌حساب. وی در پاسخ به این سوال که جلسه‌ای با وزیرورزش در مورد انتخابات کمیته داشتید، افزود: این موضوع را تکذیب می‌کنم و هیچ دیدار و گفت‌وگویی با دکتر سجادی و این را صادقانه می‌گویم.
ادامه وضعیت!
اعضای هیات‌رئیسه و اجرایی کمیته ملی المپیک دیروز سه‌شنبـــه یکصدمین نشسـت خود را به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری برگـزار کردند. بحث و بررسی در خصوص برگــزاری مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک اولین و مهم‌ترین دستورالعمل مصوب برای این نشست بود. بر همین اساس اعضای هیات اجرایی که به‌صورت حضوری یا آنلاین در نشست حضور داشتند این موضوع را مورد بحث قرار دادند اما با توجه به وضعیت بلاتکلیف آیین‌نامه اجرایی، تصمیم‌گیری قطعـــی در مورد انتخابات به نشست فوق‌العاده موکول شد. قرار است این نشست یکشنبه هفته آینده برگزار شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار