| کد مطلب: ۱۰۲۹۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد

«کوچه ششم» روایت دوران کودکی در محله «ستارخان»

آرمان‌ملی- رها معیری: علیرضا غفوری، یکی از جوانان آینده‌دار موسیقی ایرانی است که درآهنگسازی و نوازندگی و تدریس پیانو فعالیت می‌کند، برای اثبات این ادعا می‌توان به اولین آلبوم رسمی او به‌نام «کوچه ششم» اشاره کرد که چندی پیش منتشر و مورد استقبال خوبی قرار گرفت. این آلبوم در سبک پاپ و نیوایج است و شامل هشت قطعه پیانویی است که در پلتفرم‌های آنلاین به مخاطبان عرضه می‌شود. اما وی فعالیت موسیقایی‌اش را از سن 5-6 سالگی با نوازندگی کیبورد آغاز کرد. خودش می‌گوید: «بدون اینکه معلمی داشته باشم، هر آهنگی که می‌شنیدم را می‌توانستم بزنم و همین امر سبب شد که خانواده برای من یک کیبورد یاماها تهیه کنند.» غفوری در سن 21 سالگی موسیقی را به شکل حرفه‌ای آغاز و در سن 23 سالگی و در سال 1391 توانست نوازندگی حرفه‌ای پیانو را نزد استاد انوشیروان روحانی بیاموزد. پیشرفت او در حدی بود که پس از مدتی در نگارش نت‌ها دستیار این آهنگساز و استاد موسیقی ایرانی شد و ثمره آن تدوین چندین کتاب‌ پیانویی بود. وی چندی بعد به آهنگسازی روی آورد و حالا احساسش را در قالب آلبوم «کوچه ششم» به مخاطبان عرضه می‌کند. علیرضا غفوری در رابطه با انتشار این آلبوم به «آرمان‌ملی» می‌گوید: «همیشه علاقه‌مند بودم که یک اثر پیانویی از خود به‌جای بگذارم، آثار پیانویی که همیشه رگه‌هایی از آثار ایرانی در آن مشهود، اما حرف و زبان آن بین‌المللی باشد. بدین معنا که از صفر تا صد آن به اصطلاح کلاسیک ایرانی نباشد و فرم جدیدی داشته باشد. در این راه سعی کردم یک تلفیقی از موسیقی ایرانی و نئوکلاسیکال در آثارم وجود داشته باشد که تا به آلبوم کوچه ششم رسیدیم.»
موسیقی آنلاین مخاطب بیشتری دارد
آلبوم «کوچه ششم»، حـــدود یکماه پیــش توسط انتشارات رهگـــذر هفت اقلیم با مدیریت سپهر سعیدی و به‌صورت آنلاین منتشر شده است، غفوری بیان داشت: «به توصیه آقای سعیدی، این آلبوم در پلتفرم‌های آنلاین منتشر و با وجود اینکه اصلا تبلیغات گسترده‌ای انجام نشد و محدود به شبکه‌های اجتماعی شد، استقبال خوبی از آن صورت گرفته و تقریبا دو هفته جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های سایت بیپ‌تونز بود. عزیزان خارج از کشور مثلا هنرجویانی که در آمریکا یا کانادا، انگلستان و آلمان حضور داشتند، تلاش خود را کردند که این آلبوم را در پلتفرم‌های مختلف بالا نگه دارند و تاکنون فروش خوبی داشته است.» غفوری حضور سایت‌های فروش آنلاین موسیقی را در انگیزه‌دادن با هنرمندان موثر می‌داند و باور دارد: «سی‌دی هم مانند صفحات گرامافون و نوار کاست در حال منسوخ‌شدن است.» وی افزود:‌ «امروزه فضای شنیدن موسیقی، فضای آنلاین است و اکثرا در خودروها و منازل و… دیگر از سی‌دی برای گوش‌کردن موسیقی استفاده نمی‌کنند و دنیای امروز به‌سمت پخش آنلاین می‌رود.»
روایت آلبوم «کوچه ششم»
این نوازنده پیانو و آهنگساز آلبوم «کوچه ششم» درباره آثاری که در این آلبوم می‌توان شنید، گفت: «من در این آلبوم کاری کردم که دو ساز پیانو و درامز باهم همراهی کنند و قطعه فصل نو (قطعه آغازین آلبوم) دارای سبک و تحریر پیانوی ایرانی است، یعنی می‌توان گفت اشاراتی به موسیقی ایرانی و سبک‌های پیشینیان مانند استاد جواد معروفی، انوشیروان روحانی و مرتضی محبوبی دارد که از مایه ایرانی برخوردار است و اندکی نوگرایی مُدال با آن دخیل شده است و می‌توان نیو ایج آن را نامگذاری کرد که سبک و سیاق موسیقی ایرانی در آن زیاد شنیده می‌شود. در ترک‌های آلبوم هر‌چه جلو‌تر می‌رویم، مثلا در ترک دوم و آهنگ «درباره روزها» تم ایرانی با رگه‌هایی از موسیقی غرب به گوش میرسد. به‌طوری‌که هر کس از هر کجای دنیا این قطعه را بشنود، حس صدایی که از دل خاورمیانه بیرون می‌آید را احساس می‌کند. همچنین سعی کردم که فیگور‌هایی برای دست چپ هر چند ساده اما به نسبت نو باشد و کمتر از فیگور‌هایی که همیشه در موسیقی استفاده می‌شد و خیلی کلیشه‌ای شده‌اند، استفاده کنم که همان سبک و سیاق نیو ایج. ترک سوم «باد‌های ساحلی» هم کاملا فضای نیو ایج دارد و رگه‌هایی از موسیقی ایرانی در آن دیده می‌شود. ترک چهارم و قطعه «آفرود» کاملا خارج از برنامه است. یعنی هم رگه‌های سبک راک دارد و هم جز و هم تحریر‌های ایرانی. این دومین و آخرین قطعه در این آلبوم است که ساز درامز، پیانو را همراهی می‌کند. دلیل نامگذاری «آفرود» برای این قطعه موسیقایی، این است که معمولا انتظار می‌رود که آثار پیانویی آثاری آرامش بخش و ملایم باشند اما من در این اثر خلاف این موضوع را پیش گرفتم و با تلفیق درامز و پیانو فضایی هیجان‌انگیز و انرژیک را خلق کردم که نتیجه‌اش بیشتر مثل زدن به جاده خاکی و یا همان به اصطلاح آفرود است. در ترک‌های بعدی مثل «به من اعتماد نکن» فضای عجیب و منحصر به‌فرد و ناشناخته ای وجود دارد که در سبکی بین نیو ایج و نئو کلاسیکال ارائه شده است. خیلی دوست داشتم روایت چیزی که در ذهنم بود را به وسیله این قطعه بیان کنم و شاید در آینده به‌وسیله انیمیشن یا کلیپی بتوانم آن حس را به‌تصویر بکشم. ترک «والتزی برای چشمان تو» اثر ملایم و رمانتیکی است و همانطور که از نامش مشخص است ساختار موسیقی سه ضربی والتز را دارد. ترک آخر«کوچه ششم» نام دارد؛ این نام هم نام کوچه‌ای است پرخاطره که اولین خانه‌ای که من در آن تا ۱۵ سالگی زندگی کردم در منطقه ستارخان تهران و کوچه ششم گذشت و تمام خاطرات کودکی و نوجوانی من در کنار خانواده عزیزم در آنجا شکل گرفت. این اثر نوستالژی دوران کودکی و نوجوانی من است. این نوازنده پیانو در پایان صحبت‌هایش، به برنامه‌های آینده‌اش اشاره دارد و تصریح می‌کند در آینده قصد دارم که تک ترک‌های پیانویی را منتشر کنم و بعد از آن کار‌های ارکسترال را که همین حالا هم در شبکه‌های اجتماعی‌‌اش قرار داده شده به‌شکل رسمی منتشر کنم. علاقه و تمرکز این روزهای وی برروی ساخت موسیقی برای فیلم و انیمیشن و بازی های ویدئویی است و امیدوار است به‌زودی بیشتر از این ها فعالیت کند و کارهایش شنیده شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار