| کد مطلب: ۱۰۲۲۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد

برای واردات فایزر و مدرنا محدودیت نداریم

آرمان ملی: سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به تاجیکستان خبر داد. اهم اظهارات سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در ادامه آمده است.
در ارتباط با موضوع زوار اربعین به خاطر موضوع کرونا محدودیت‌هایی وجود دارد و دوطرف تلاش دارند تا آنجا که ممکن است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت زائران این سهمیه را افزایش دهند. توافق اولیه در مورد اعزام ۳۰ هزار زائر ایرانی به عراق بود. پیش از سفر آقای الکاظمی به تهران سهمیه ۶۰ هزارتایی مطرح شد و در مورد آن توافق شد و در سفر روز گذشته توافق شد که به هر میزانی که امکان دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ سلامت مردم این سهمیه افزایش پیدا کند.
تردد زائران به صورت هوایی خواهد بود. در سفر آقای الکاظمی به تهران برای تردد هوایی توافق درباره روادید انجام شد و ترتیبات اجرائی مربوط به آن در روزهای آتی انجام خواهد شد.
حضور رئیس جمهور در نشست سران اجلاس شانگهای در تاجیکستان اولین سفر خارجی آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور است. ایشان علاوه بر اینکه در اجلاس شانگهای شرکت می‌کنند گفت وگوهای دوجانبه‌ای با تعدادی از مقامات شرکت کننده در این نشست خواهند داشت و برنامه ریزی‌ها در این زمینه توسط دوستان ما و نهاد ریاست جمهوری در سفارت ایران در تاجیکستان در حال انجام است.
باید از محاصـــره پنجشیر، قطع آب در این منطقه و مسائلی که به گرسنگی دادن مردم پنجشیر منتهی می‌شود اجتناب شود. پنجشیر و افغانستان جز گفت وگو راه حل و مسیر دیگری ندارد. ما همه طرف‌ها را دعوت می‌کنیم که گفت وگو انجام دهند و ما از انجام گفت وگوهای اصیل بین الافغانی حمایت می‌کنیم.
بخشی از این مطالبات ایران از عراق پرداخت شده است ولی بخش عمده آن باقی مانده است. پیش از این توافق‌های قبلی در مورد این موضوع شده بود که اجرای بخشی از آنها بر روی زمین مانده بود و در این سفر بر اجرای آنها تأکید شد.
سفر آقای گروسی به تهران پیش از نشست شورای حکام در چارچوب حل و فصل مسائل فی مابین بوده است. در این سفر رایزنی‌های خوبی انجام شد. این موضوعات مسائل جدیدی نبوده و نیست و در بستر همکاری‌های فی مابین در حال انجام است و به خاطر اجلاس شورای حکام به صورت فشرده تر صورت گرفته است و توافق شد در چارچوب فنی بدون اجازه به طرف‌های دیگر که موضوعات سیاسی را وارد روابط ایران و آژانس کند این روابط ادامه پیدا کند. سفر آقای گروسی سفر موفقی بود و قرار است آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی برای حضور در کنفرانس عمومی آژانس به وین سفر کند و توافق شد که آقای گروسی نیز سفرهای خود به تهران را به صورت منظم تری انجام دهد و بعد از نشست شورای حکام بار دیگر به تهران خواهند آمد تا گفت وگوها و رایزنی‌ها ادامه پیدا کند.
بدون اینکه پروتکل الحاقی که به دلیل مصوبه مجلس اجرای آن متوقف شده دوباره اجرا شود و بدون اینکه آژانس دسترسی به محتویات فیلم‌ها و کارت‌های حافظه داشته باشد، کارت‌های حافظه‌ای که به دلیل پر شدن حافظه نیاز به تعویض دارند، در یک مهر و موم مشترک بین ایران و آژانس بدون دسترسی آژانس به آنها تعویض خواهند شد. با دقت و از نزدیک نشست اخیر شورای حکام را پیگیری می‌کنیم.
کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است. در چارچوب پادمان فعالیت‌های ایران و آژانس ادامه دارد و آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازرسی می‌کند ولی بیشتر از آن را متوقف کرده‌ایم. ایران عضو NPT است و مقررات پادمانی را اجرا می‌کند.
ایران میز مذاکره و برجام را ترک نکرده است بلکه این آمریکا بوده که برجام را ترک کرده، به تعهدات خود عمل نکرده است.
ایران اعلام کرده گفت‌وگوهای وین حتما در تاریخ نزدیکی از سر گرفته می‌شود. قطعا انتظار داریم که طرف های دیگر وقتی پای میز مذاکره در وین حضور پیدا می‌کنند با رویکرد واقع بینانه و در نظر گرفتن واقعیات روی زمین به وین بیایند. همان طور که بارها گفته‌ایم ایران هیچ تعهد فرابرجامی را نمی پذیرد و هیچ منفعت کمتر از برجام هم برای مردم ایران متصور نیست.
آمریکا باید بداند که در جایگاه متهم قرار دارد و در عمل باید نشان دهد که در عمل منش و اقداماتش تجدیدنظر جدی کرده است ولی آنچه که ما اکنون می‌بینیم بیانگر این موضوع است که هیچ تغییری نسبت به دولت قبلی در رویکرد آمریکا صورت نگرفته است.
تاکنون چندین دور گفت وگو بین ایران و عربستان در بغداد انجام شده است و دولت عراق نقش مهم و موثری در این گفت وگوها داشته است.
در خصوص واردات واکسن کرونا به کشور هیچ خط قرمزی نداشته و نداریم. البته همان طور که پیش از این نیز گفته ام مرجع صلاحیت دار قطعی و یگانه تأیید اینکه کدام واکسن وارد کشور شود از روز اول بر عهده وزارت بهداشت بوده است و وزارت خارجه از همان روز اول تمام امکانات واردات را برای تحقق این موضوع به کار برده است. در یکی، دو ماه اخیر به صورت حداکثری تمامی درخواست ها تأیید شده‌اند و این ها از مسیرهای مختلف باعث تسریع واردات واکسن به کشور شده‌اند. . برای واردات فایزر و مدرنا محدودیت نداریم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار