| کد مطلب: ۱۰۱۸۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

بدون اعتماد‌سازی کارها پیش نخواهد رفت

آرمان ملی- سهیل ثابت: کمتر از یک ماه دیگر رئیس‌جمهور منتخب بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه خواهد زد و پس از آن همه نگاه‌ها در حوزه مسائل مختلف به وی و مردانی که در کابینه می‌چیند، خواهد بود. این در حالی است که از زمانی که مشخص شده آیت‌ا... رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شده است، لیست‌های متنوع و رنگارنگی در فضای مجازی به عنوان کابینه آینده مطرح می‌شود که هریک بیش از آنکه مدنظر رئیس‌جمهور منتخب باشند بیشتر مطلوب‌ نظر ارائه‌دهندگان و منتشر‌کنندگان‌ هستند. آیت‌ا... رئیسی گفته بر مبنای شایسته‌سالاری و کارآمدی، کابینه خود را خواهد چید و در این زمینه به احزاب و جریان‌های سیاسی نگاهی ندارد. با این تفاسیر باید دید در انتخاب‌های رئیس‌جمهور منتخب نگاه فراجناحی و کلی لحاظ می‌شود یا وی از جریان حامی خود یارگیری خواهد کرد. برای بررسی کابینه آینده‌ و نوع نگاه رئیس‌جمهور منتخب، سهم‌‌خواهی‌ها و چگونگی بازیابی اعتماد عمومی «آرمان ملی» با امیر‌رضا واعظ‌اشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید.
آیت‌ا... رئیسی بارها بر این نکته تاکید داشته که در انتخاب‌هایم بنا را بر شایسته‌سالاری و کارآمدی خواهم گذاشت‌؛ اساسا این نوع رویکرد فراجناحی خواهد بود یا صرفا درون اصولگرایان محدود خواهد شد؟
مگر دولت‌های گذشته این کاری را که مدنظر آیت‌ا... رئیسی است، انجام داده‌اند که امروز برخی جریانات به دنبال این هستند که در دولت رئیس‌جمهور افراد منتخب قرار گیرند. هر جناح و گروهی که تا‌کنون دولت را به دست گرفته فقط از طیف نزدیک به خود و افرادی که با رئیس دولت سازگاری فکری داشته‌اند نفرات خود را انتخاب کرده‌اند. ما زمانی می‌توانیم این ادعایی را که اکنون مطرح است مبنی‌بر استفاده آقای رئیسی نیروهای جریان‌های دیگر را انتخاب کند را مدنظر قرار دهیم که کشور بر اثر ساختار سیاسی مدل ریاستی اداره شود مثل آمریکا. اگر به نظام سیاسی آمریکا نگاه کنید می‌بینید وقتی دموکرات‌ها روی کار می‌آیند، افرادی ‌را بر مسند کار می‌نشانند که نگاه سیاسی و اجرایی نسبت به جناح مخالف داشته باشند. لذا زمانی می‌توانیم بگوییم که دولتی می‌تواند از نیروهای دولت‌های دیگر یا دیگر جریانات استفاده کند که ساختار سیاسی آنها یا مثل آمریکا ریاستی یا مثل انگلستان پارلمانی باشد. البته در برخی موارد دولت ائتلافی تشکیل می‌دهند. بنابراین وقتی ائتلافی شکل می‌گیرد نیز سایر نیروهای سیاسی از جناح‌های دیگر را در کابینه خود راه می‌دهند. اما در کشور ما که ساختار سیاسی مبتنی‌بر نیمه‌ریاستی و نیمه‌پارلمانی است اینکه گفته شود‌ آیت‌ا... رئیسی از جناح دیگر سیاسی که نگاه و تفکرشان کاملا با اصولگرایی متفاوت است، نیروهایی را در جهت گماردن به مسئولیت انتخاب کند چندان قابل‌توجیه نیست. از این رو به لحاظ تحلیلی می‌گویم هر جریان و گروه سیاسی نیروهای خود را بر اساس دیدگاه‌ها و گفتمانش تربیت کرده است. همانطور که در دولت مرحوم آیت‌ا... هاشمی، دولت آقای خاتمی، احمدی‌‌نژاد و روحانی نیز همین‌طور بوده‌ا‌ند. منتها کاری که آیت‌ا... رئیسی می‌خواهد انجام دهد این است که می‌گوید ما می‌خواهیم‌ از نگاه‌ تخصصی و نه سیاسی، افرادی را در همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مدنظر داشته باشیم. بنابراین حتی اگر هم کسی در مورد مسائل سیاسی اظهار‌نظری داشته باشد آقای رئیسی شنونده است اما این دلیل نمی‌شود حتما افرادی انتخاب شوند که به لحاظ تفکر و نگاه سیاسی متفاوت از رئیس دولت باشند و چنین چیزی اصلا امکان‌پذیر نیست. لذا اینکه آقای رئیسی بخواهد از اصلاح‌طلبان در کابینه خود استفاده کند مبنا این نیست؛ بلکه بیشتر تعامل در جهت نوع گفت‌و‌گوها و نگاه تخصصی به موضوع است و اگر در گروه‌های سیاسی انتقادی به نوع نگاه سیاسی وجود دارد از آنها اظهار‌نظری گرفته شود. از طرفی در این خصوص که آیت‌‌ا... رئیسی مبنای خود را شایسته‌سالاری قرار داده باید بگویم پر‌مسلم است که باید موضوع را از این منظر نگاه کرد که این شایسته‌سالاری با چه شاخصه‌ها و معیارهایی خواهد بود. اتفاقا خوب است که شایسته‌سالاری مورد سوال قرار بگیرد و اینگونه نباشد که عده‌ای یا جریانی فارغ از شایسته‌سالاری بخواهند دنبال سهم‌خواهی باشند. البته آیت‌ا... رئیسی اشاره کرده که مستقل وارد انتخابات شده و مستقل و‌ارد شدن وی حکایت از این واقعیت دارد که رئیس‌جمهور منتخب فردی انقلابی و حافظ ارزش‌های نظام بوده و به دنبال پیشرفت کشور است. لذا آقای رئیسی می‌خواهد از دعواهای سیاسی، که ترمز این حرکت را می‌کشد، فارغ شود و انرژی دولت خود را صرف به بگو‌مگوهای سیاسی نکند.
بسیار مطرح می‌شود که در درون جریان اصولگرایی بعضا شاهد سهم‌خواهی‌هایی از سوی برخی افراد، گروه‌ها و حتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری هستیم؛ تحلیل شما از این نوع مسائل و رویکرد رئیس‌جمهور منتخب چگونه است؟
من بعید می‌دانم دوستانی که در کوران انتخابات جزو کاندیدا‌ها بوده‌اند به دنبال سهم‌خواهی باشند و امیدوارم چنین نباشد و اگر هم بناست انتخابی باشد، از سوی آقای رئیسی صورت بگیرد. حتی اگر از بین کاندیداها نیز افرادی باشند که شایستگی‌های لازم را داشته باشند باز منعی دیده نمی‌شود. نکته مهمتر اینکه بخشی از این اسامی که در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود ناشی از فشارهای سیاسی پشت‌پرده است که عده‌ای با مطرح کردن نام افرادی که کارآمدی آنها در مسئولیت‌های اجرایی‌ای که داشته‌اند برای کسی ثابت نشده درصددند افراد مدنظر خود را وارد کابینه کنند. برخی از افراد در گذشته پست‌ها و مشاغلس را اشغال کرده بودند اما هیچ‌کارآمدی‌ای از آنها دیده نشد و افراد منفعلی بودند که به واسطه بازی‌ها و رابطه‌های سیاسی سعی کرده‌اند جایگاه‌های درجه یک و دو را اشغال کنند. امروز اینها تحت‌عنوان گرو‌ه‌های فشار در فضای مجازی برای خود پست و عناوین تعریف می‌کنند. ولی امیدوارم آقای رئیسی با تدبیر خود افرادی را به مسئولیت بگمارد که شاخصه‌های لازم را برای کارآمدی داشته باشند.
رئیس‌جمهور منتخب روز گذشته به این مساله اشاره داشته که امروز مهمترین مساله اعتماد از دست رفته مردم است؛ چگونه می‌توان این اعتماد از دست رفته را بازیافت؟
من بارها بر این موضوع تاکید داشتم که اعتماد بخش قابل‌توجهی از جامعه نسبت به عملکردها خدشه‌دار شده و اگر بنا است ما کار و فعالیتی داشته باشیم که مبتنی بر حرکت رو به جلو باشد باید برای ایجاد فضای اعتماد‌سازی ابتدا پاسخگویی و شفاف‌سازی را سرلوحه کار دولت قرار دهیم. چر‌اکه مقدمه اعتماد‌سازی، شفاف‌سازی و پاسخگویی است که متاسفانه می‌توانیم به جرأت بگوییم در دولت یازدهم و دوازدهم این موضوع کاملا خدشه‌دار بوده است. لذا صحبت آقای رئیسی کاملا منطقی است و به اعتقاد من بدون‌فضا و بستر اعتماد‌سازی کارها به خوبی پیش نخواهد رفت. همین اعتمادسازی باعث خواهد شد مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف فراهم شود. تجربه نشان داده هر‌گاه قوه مجریه و سایر قوا یک گام به سوی مردم برداشته‌اند مردم آمادگی داشته‌اند که 10 گام در جهت هماهنگی با قوا بر‌دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار