| کد مطلب: ۱۰۱۸۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد

آمار فوتي‌هاي كرونا هم «سياه نمايي»است؟

آرمان ملی: مــوج پنجــم کرونا کشور را فرا گرفته و در این بین وزیر بهداشت منتقدان را به «سیاه نمایی» متهم می‌کند. پس از اینکه بسیاری از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس، وضعیت این اســتان را به دلیل نبود امکــانات پزشــکی و تخت بیمارســتانی د‌ر شرف فاجعه انسانی قلمداد کردند، وزیر بهداشت بار دیگر اعلام کرد: «سیاه‌نمایی می‌کنند که «آی مُردند!» و با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است، همین الان در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد.» البته پیش‌تر معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار،کنارک، دشتیاری، نیکشهر و قصرقند در واکنش به ادعای سیاه نمایی و بلوا در این استان گفته بود: «من حرف وزیر بهداشت درباره تخت های خالی در حوزه انتخابیه خودم را به هیچ وجه تایید نمی‌کنم، من از زحمات جهادگران سلامت و رسانه‌ها ممنونم، اما صحبت‌های آقای وزیر قطعا به‌دلیل اطلاعات غلطی است که به ایشان داده شده است.» اما در شرایطی که سعید نمکی معتقد است که زحمات او در دوران شیوع کرونا نادیده گرفته شده و گفته است: «همکارانم مرتب به من می‌گویند تو سردار این عرصه (کرونا) هستی» تعداد شهرهای قرمز کشور (به استناد کانال خبری وزارت بهداشت) به 143 شهر رسید؛ ۱۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۱۹ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.
هــمه تنــاقضــات یــک پروژه مشترک
البته وزیر بهداشت فقط از منتقدان شیوع کرونا، انتقاد نکرد و وعده داد که از امروز (شنبه) روزی ۱۰۰ هزار دُز واکسن را شروع به تزریق خواهیم کرد و روند واکسیناسیون تندتر خواهد شد. از سوی دیگر روز پنجشنبه دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از ورود پنجمین‌محموله واکســن کــرونا به میزان یک‌میلیون دُز به کشور خبر داد، اما کمبود واکسن و روند کُند واکسیناسیون عمومی در زیر سایه قول‌ها و وعده‌های ماهانه مسئولان (از اردیبهشت تا شهریور 1400) متهم اصلی ابتلای روزانه 20 هزار نفر به کرونا و فوت 150 نفر است. در این بین واکسن‌های رنگارنگ ایرانی که توسط نیروهای مسلح، بنیاد برکت، انستیتوپاستور و... تولید می‌شود، یا واکسن‌های مشترک با کشورهای کوبا و روسیه، به عدد 10 رسیده است. با این حال شش ماه بعد هنوز این واکسن‌ها به چرخه واکسیناسیون وارد نشده‌اند و واکسن‌های وارداتی نیز بنا بر آنچه که مسئولان بدقولی طرف مقابل می‌نامند، وارد کشور نشده‌اند. مینو محرز، عضو ستاد علمی مقابله با کرونا به نقل از سفیر کوبا گفته است: «مرحله سوم واکسن کوبایی را به برخی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام کرده بود ما چنین پروژه‌ای نداریم و خودمان به این واکسن‌ها نیاز داریم، بنابر این اولویت را به آنها داد و سفیر این برنامه را اعلام کرد و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تاخیر افتاده و نمی‌تواند خیلی کمک کند.» پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز این صحبت‌ها به نوعی تایید کرد، اما با واکنش تند وزارت بهداشت و رئیس انستیتو پاستور روبه‌رو شدند. حتی کیانوش جهانپور، روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد: «خانم محرز هیچ سمتی در ستاد کرونا و کمیته‌های وابسته به این ستاد ندارد! و مسئولیت اظهاراتش با خود اوست.» رئیس انستیتو پاستور ایران نیز با «ابراز شگفتی» از سخنان خانم محرز، ادعای او را تکذیب و تاکید کرد که اولین بسته این تولید مشترک موسوم به واکسن «پاستوکووک» در روزهای آینده آماده تحویل می‌شود. حالا اینکه هزاران خبر در رسانه‌های رسمی و صداو سیما به نقل از مینو محرز به عنوان عضو ستاد ملی و علمی مقابله با کرونا منتشر شده، تاکنون چرا سمت او تکذیب نشده بود، جای سوال دارد. جهانپور همچنین انصراف کوبا از تولید مشترک واکسن با انستیتو پاستور تکذیب کرد. مینو محرز نیز در پاسخ به این صحبت‌ها اعلام کرد: «من واقعا متاسفم که در شرایطی که ۸۰ میلیون نفر باید واکسینه شوند و این در حالی است که میزان پوشش واکسیناسیون در کشور پایین است و ما باید با تولید هر چه بیشتر واکسن این موضوع را جبران کنیم، عده‌ای برای هم زیر پا می‌گیرند و من نمی‌دانم این بد اخلاقی‌ها تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟! همه باید دست در دست هم دهیم و هرچه زودتر واکسن‌های داخلی را تولید نماییم تا همه مردم کشور واکسینه شوند.» در این بین کیانوش جهانپور اسفند ۹۹ اعلام کرده بود محموله صد هزار دوزی از واکسن کرونای «سوبرانا» تولید شده در کوبا وارد کشور می‌شود. او گفته بود که مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کوبایی روی ۵۰ هزار نفر در ایران در روزهای ابتدایی سال جاری انجام خواهد شد و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز می‌شود.
در این رقابت مردم می‌میرند
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۴۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۲۸ هزار و ۸۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۹۵ دُز رسید. همچنین از پنج شنبه تا جمعه 18 تیرماه، ۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی وزارت بهداشت، ۱۶ هزار و ۵۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۵۹ نفر از آنها بستری شدند. در این مدت ۱۴۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۵ هزار و ۵۴۳ نفر رسید.سه هزار و ۵۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار