| کد مطلب: ۱۰۱۸۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد

آقاي نمكي! سري به بازار سياه بزنيد

آرمــان ملی- منیره چگینی: «مسئــولان وزارت بهــداشت را دادگاهي كنيد» این عنوان گــزارش روزنامه «آرمان‌ملی» در روز ۲۲ خرداد 1400 بود که در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدحمیدرضــا هــاشمی گلپایگانی، موسس و مدیرعامــل خانه‌ای بی یا همان بیماران پروانه‌ای به سرنوشت نامعلوم 2.8 تن پانسمان بیماران پروانه‌ای از 5.8 تن پانسمان تحویل داده شده به وزارت بهداشت، حکایت داشت. داستان از این قرار است که با مرگ 15 بیمار پروانه‌ای در مدت چندروز (در سال 98) به دلیل نبود پانسمان و تحریم‌هایی که شامل پانسمان‌های تولیدی شرکت داروسازی سوئدی مونلیکه می‌شد،

یونیسف در سال گذشته 5.8 تن پانسمان این شرکت را (در خرداد یا تیر 99) تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داد تا نسبت به توزیع آن در موسسه حمایتی «خانه ‌ای‌ بی» و میان خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به این بیماری پوستی در استان‌های مختلف ایران اقدام گردد، اما از این تعداد فقط 3 تن از پانسمان‌ها در اختیار این خانه و حدود 850 بیمار پروانه‌ای قرار گرفت. در آن گزارش «آرمان ملی» به مخاطبانش قول پیگیری موضوع را داده بود و حالا با پیگیری خبرنگار این روزنامه مشخص شده تعداد زیادی از پانسمان‌های مپیلکس Mepilex متعلق به شرکت مونلیکه Mölnlycke در بازار سیاه به فروش می‌رسند، همچنین تعدادی از بیماران با دفتر نشریه تماس گرفتند و از فروش پانسمان‌های این شرکت در ناصر خسرو به مبلغ سه تا چهارمیلیون تومان خبر می‌دادند. در آن گزارش نیز، موسس و مدیرعامل خانه‌ ای بی گفته بود: « در بازار به قیمت سه تا چهار میلیون‌ تومان به فروش می‌رسد. این دو معنی دارد یا من این پانسمان‌ها را از وزارت بهداشت تحویل می‌گیرم و در بازار آزاد می‌فروشم یا وزارت بهداشت می‌فروشد.»‌ هاشمی از نهادهای نظارتی و قضائی درخواست کرده بود که وارد عمل شوند و این موضوع را بررسی نمایند. اما مسئولان وزارت بهداشت هیچ واکنشی نسبت به این گزارش روزنامه «آرمان ملی» از خود نشان ندادند، حتی دریغ از یک جوابیه. با این حال حجت‌الاسلام سیدحمیدرضا هاشمی گلپایگانی در گفت‌وگوهای متعددی نیز تاکید کرده بود: «امروز شدت بیماری بچه‌ها بیشتر شده است و اگر تا فقط تا چند ماه دیگر پانسمان در اختیار داریم. اگر از این 2.8 تن پانسمان، چیزی به دستمان نرسد، قطعا در آینده با بحران روبه‌رو خواهیم شد، چون پانسمان‌های اهدایی یونیسف تاریخ مصرف دارند و اگر به‌قول خانم زرین کلاه، در انبار وزارت بهداشت نیز باشد، به‌زودی تاریخ مصرف آنها به اتمام خواهد رسید.»
فروش پانسمان‌ها با هولوگرام رسمی
اما این روزها با گشتی در داروخانه‌ها، پانسمان‌های Mepilex برای بیماران EB که حکم آب حیات را دارد، با قیمت یک‌صد هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت این پانسمان‌ها به اندازه آن بستگی دارد و هزینه‌ای که یک بیمار پروانه‌ای برای خــرید پانسمان 10 در 10 سانتی‌متری باید بپردازد، 188 هزار تومان است و اگر بیمــار پــانسمــان 20 در 50 سانتی‌متــر بخواهــد، باید مبلــغ یک میلیــون و 180 هزار تومان پرداخت نماید. اندازه‌های این پانسمان‌ها بستگی به حجم زخم بیمار دارد و هر چه پانسمان به آنها نرسد، به دلیل برخورد زخم‌ها با لباس‌شان، به اندازه زخم افزوده می‌شود. نکته جالب اینکه با وجود تحریم بودن ایران از سوی شرکت Mölnlycke ، پانسمان‌هایی که در داروخانه‌ها و سایت‌های خرید و فروش محصولات پزشکی موجود است، همه هولوگرام وزارت بهداشت دارند. یکی از مسئولان داروخانه‌ها در رابطه با فروش این پانسمان‌ها به«آرمان ملی» می‌گوید: «ما قبلا این پانسمان‌ها را در انبار داشتیم و چون فروش نداشتند! از قبل باقی مانده، یک‌سری هم از سوی شرکتی که با آن کار می‌کنیم به همراه اقلام پزشکی نایاب دیگر به صورت محدود به ما تحویل داده می‌شود. مثلا حدود 10 عدد پانسمان به ما داده‌اند و تا تاریخ دسامبر 2022، مهلت استفاده دارد.» نکته جالب در این رابطه تاریخ تولید این پانسمان‌ها است که روز بسته آن دسامبر 2021 قید شده. این مسئول داروخانه در پاسخ به موضوع هولوگرام وزارت بهداشت نیز می‌گوید: «اگر این پانسمان‌ها قبلا هم وارد شده باشند، بدون هولوگرام اجازه توزیع نخواهند داشت و شرکتی که می‌خواهد آن را توزیع نماید، باید تایید وزارت بهداشت را بگیرد.» هرچند که او به نام شرکت اشاره‌ای کرد، ولی شرکت سوئدی سازنده پانسمان‌های مپیلکس Mepilex از سال 2019 ایران را تحریم کرده است.
هیچ پانسمانی به شرکت‌های ایرانی ندادیم
برای بررسی این موضوع، ایمیلی به مگنوس نوردبرگ (Magnus Nordberg) مدیر ارتباطات جهانی شرکت Mölnlycke ارسال کردیم تا بدانیم این شرکت به شــرکت‌های خصــوصی ایرانی، آیا پانسمان فروخته است، اما او در پاسخ نوشت: «خیر، بنا بر تحریم‌هایی که شامل کشور ایران می‌شود، اجازه فروش محصولات‌مان را به شرکت‌های داروسازی دولتی و خصوصی نداریم. این قانون از سال 2019 در کشور اجرا شده و تا زمان اعلام پایان تحریم‌ها ادامه دارد.» این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که یکی از بیماران پروانه‌ای که عضو خانی ای بی هم هست، گفته «زمانی‌که پانسمان‌هایمان تمام شد و به ناصر خسرو مراجعه کردیم، این پانسمان‌ها را ‌به قیمت‌های میلیونی می‌فروختند» برای بررسی این ادعا، به ناصرخسرو نیز مراجعــه کردیم و داروفروشان نیز بستــه‌هــای 5 و 10 عددی پانسمان Mepilex را به قیمت‌های سه تا چهار میلیون تومان می‌فروختند. وقتی از آنها می‌پرسیدیم که این پانسمان‌ها را از کجا می‌آورید، یکی از آنها به ما گفت: «این پانسمان‌ها که در بازار مثل ریگ بیابان ریخته و آنچه که کمیاب است واکسن کروناست. هر تعداد پانسمان که بخواهید با یک تلفن و پیک موتوری برایتان ارسال می‌کنیم.» با این حال فریبا رحمانی، یکی از بیماران پروانه‌ای به «آرمان ملی»‌ می‌گوید: «خدا آقای هاشمی را خیر بدهد، اگر او نبود و به ما پانسمان نمی‌داد، حالا از دنیا رفته‌ بودم. مادرم برای تهیه این پانسمان‌ها به ناصر خسرو رفته بود و او نیز با قیمت چهار میلیون تومانی مواجه شده بود. اکثر خانواده‌هایی که بیمار مبتلا به ای بی دارند، وضع مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند، برای پانسمان 4 تا 5 میلیون تومان بپردازند، از سوی دیگر پانسمان‌های اهدایی کافی نیست، ولی بازهم برای ما نعمت بزرگی است. اگر خانه ای بی به ما پانسمان نمی‌داد، معلوم نبود چه اتفاقی رخ می‌داد.» او درباره مصرف این پانسمان‌ها می‌گوید: «پانسمان را برای اینکه لباس‌هایمان به زخم نچسبد، استفاده می‌کنیم و اگر این پانسمان‌ها نباشد، زخم بدنمان بیشتر می‌شود و بسیار خطرناک است و عفونت و خونریزی داریم و شب تا صبح درد می‌کشیم. مسئولان وزارت بهداشت تا شرایط ما را نداشته باشند، نمی‌توانند وضعیت و دردهای ما را درک کنند. اصلا آنها به ما توجه‌ای ندارند و حتی یکبار هم به داد ما نمی‌رسند.» وی می‌افزاید:«در چند ماه گذشته خانه ای بی، دوبار برای ما پانسمان فرستاده و استفاده ما زیاد است.» با وجود پیگیری‌های «آرمان ملی» برای رعایت عدالت رسانه‌ای، هیچ کدام از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، پاسخگو نبودند و حق آنها برای توضیح در این رابطه همچنان محفوظ است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار