| کد مطلب: ۱۰۴۹۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» عملکرد دولت در راستای حل مشکلات کشور را بررسی می‏‌کند:

توانایی، کارآمدی و تخصص؛ رمز حل مشکلات

آرمان ملي- حميد شجاعي: «کارآمدي و شايسته‌سالاري»؛ مفاهيمي بودند که با روي کارآمدن دولت سيزدهم بسيار بيشتر از گذشته از سوي مقامات و مسئولان دولت به‌ويژه رئيس‏‌جمهور مورد استفاده قرار گرفتند. چنانکه سيدابراهيم رئيسي بارها در ابتداي دولتش در خصوص انتخاب نيروها اين دو شاخصه مهم را به‌عنوان فاکتورهاي انتخاب افراد براي حضور در مناصب مختلف دولتي مطرح کرد. اما با انتخاب وزرا و مديران دولتي که با انتقادهايي نيز در اين خصوص مواجه شدند مشخص شد که نبايد منتظر معجزه بود و حداقل در کوتاه‌مدت خبري از حل مشکلات نخواهد بود. گذشت زمان نيز نشان داد که برخي مردان منتخب رئيسي چندان کارآمدي مدنظر رئيس‏‌جمهور را براي حضور در مناصب مدنظر ندارند. چه اينکه به 9 ماه نرسيده وزير تعاون و کار از دولت کنار رفت و انتقادها و فشارها بر روي برخي ديگر از وزرا از همان زمان نيز ادامه داشته و دارد. چنانکه طي چند وقت اخير مراجع تقليد نيز به اين مساله و نحوه عملکردها و اقدامات واکنش نشان داده‏‌اند.اين در حالي است که امروز ديگر نه مخالفان يا منتقدان دولت بلکه مجلس همراه يازدهم و حاميان دولت در زمره منتقدان عملکرد دولت قرار گرفته‏‌اند. چنانکه حجت‏‌الاسلام نيک‏‌بين، عضو کميسيون فرهنگي مجلس اخيرا گفته «صحبت‏‌هاي مراجع تقليد به درستي بيان شد. کار را بايد به کاردان سپرد. شايد يک فرد باتقوا بوده اما بي‏‌عرضه بوده و جربزه و توان اجرا و مديريت نداشته باشد در حالي‌که کار بايد به دست افراد کاردان، شايسته و اجرايي قوي داده شود.» چندي پيش نيز نيکزاد، نايب‏‌رئيس مجلس از روي ميز قرارداشتن استيضاح 9 وزير خبر داده بود. نکته اينجاست که قرار بود دولت سيزدهم بر پايه کارآمدي در حوزه‏‌هاي مختلف مشکلات کشور را حل کند در حالي‌که برخي معتقدند اين دولت چيزي بيشتر از دولت روحاني انجام نداده است. به‌نظر مي‏‌رسد دولت رئيسي براي فائق آمدن بر مشکلات بايد جداي از نگاه جناحي و حزبي در راستاي تامين منافع ملي افرادي متخصص‏‌تر، توانا‏‌تر و با کارآمدي بالاتر در حوزه‏‌هاي مختلف انتخاب و به‌کار بگمارد تا بتواند چاره‏‌اي براي حل مشکلات فعلي کشور بينديشد. چرا که صرفا حل مشکلات و ايجاد رضايت در جامعه مي‏‌تواند اميد را افزايش دهد.

بايد وحدت و انسجام ملي ايجاد کنيم

يک نماينده مجلس يازدهم در مورد برخي اظهارنظرها در هفته‏‌هاي اخير درخصوص کارکرد مسئولان و انتقادات از توانمندي افرادي که مسئوليت‏‌ها به آنها سپرده مي‏‌شود، گفت: ببينيد خداوند متعال در قرآن‌کريم در زمينه سپردن کار به دست افراد کاردان و توانا در سوره نساء مي‏‌فرمايد: کار را به دست افراد کاردان بسپاريد. مسعود پزشکيان افزود: وقتي در يک سازماني، اداره‏‌اي، مجلس و يا وزارتخانه‏‌اي يک عده افراد باتجربه، توانمند، عالم و کارشناس حضور دارند ولي شما کار را به يک آدم صفرکيلومتر تازه‏‌وارد و آن هم از يک جاي ديگر آمده واگذار مي‏‌کنيد، چه معنايي مي‏‌تواند داشته باشد. عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اهميت تخصص، تصريح کرد: شما تاکنون ديده‏‌ايد که يک عالم دنبال پزشک مذهبي بگردد؟ دنبال پزشک حاذق مي‏‌گردد، خيلي وقت‏‌ها خيلي‏‌هايشان براي يک معالجه به خارج از کشور مي‏‌روند براي اينکه کارشناس متخصص است که مي‏‌تواند درست تصميم بگيرد. مملکت هم مانند همين است اگر مشکل داريم براي اين است که همين قاعده ساده و دستور خدا را اجرا نمي‏‌کنند. وي در اين خصوص که دولت با تغيير افراد مي‏‌تواند تحول ايجاد کند و در خصوص توانايي دولت براي حل مشکلات کنوني را عنوان کرد: با اين روش فعلي خير، ما دو مشکل اساسي داريم اولين مشکل وحدت و انسجام داخلي است. وي افزود: بايد وحدت و انسجام داخلي ايجاد کنيم، وحدت و انسجام داخلي مال يک گروه، يکدسته و يک جناح نيست متعلق به کل مردم کشور يعني کرد، ترک، لر، گيلک، بلوچ، عرب و فارس است، يعني متعلق به همه مردم. نماينده مردم تبريز در خصوص مشکل دوم بيان کرد: نکته دوم اين است که بايد با دنيا مدارا کنيم.

برخي عناصر حاضر در دولت کارآمد نيستند

يک فعال سياسي در خصوص حل مشکلات کشور و اشکالات موجود اظهارداشت: اشکال اوليه‏‌ اين است که اول بايد مساله معلوم شود و ببينيم که کشور با چه مشکلاتي روبه‏‌رو است. اکنون مشکلات کشور مبهم است يک کلمه معيشت مي‏‌گويند و رد مي‏‌شوند، اما مشکلات کشور صرفا معيشت نيست و خيلي از مشکلات کشور هستند که بايد حل شود. از جمله مشکلات کشور مي‏‌توان به حمل‌ونقل ريلي و هوايي، آلودگي هوا و... اشاره کرد. سيدمصطغي هاشمي‌طبا به «آرمان ملي» گفت: ابتدا بايد صورت مساله تعريف شود چون وقتي صورت مساله معلوم نباشد راه‌حل آن نيز پيدا نيست. لذا اول بايد در مورد مشکلات کشور توافق شود که کدام مشکل را مي‏‌توانيم و کدام را نمي‏‌توانيم حل کنيم. وي افزود: عملکرد دولت نيز همان‏‌طور که در زمان دولت آقاي روحاني ادامه داشته اکنون نيز به همانگونه است. اينکه 50 هزار ماشين وارد کنند که حل مشکل نيست. من مخالف اين هستم که يک جناح بخواهد مسائل کشور را حل کند و اين مشکل کشور است که فکر مي‏‌کنند با يک جناح و طرز فکر خاصي مي‏‌توانند مسائل کشور را حل کنند در صورتي‌که همه اقشار کشور بايد بتوانند در حل مشکلات کمک کنند. اين فعال سياسي تصريح کرد: به‌نظر من برخي عناصر حاضر در دولت کارآمد نيستند و مسائل کشور آنقدر بزرگ است که از توان اين افراد خارج است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار