| کد مطلب: ۱۰۴۹۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد

اخبار کوتاه

يخبندان بي‌سابقه امسال بازار زعفران را داغ مي‌کند؟

سرماي شديد زمستان امسال، زعفران‌کاران خراساني را تحت تاثيرات زيادي قرار داد و بسياري از فعالين اين حوزه را به ياد خاطرات زمستان سخت سال 1386 و کاهش شديد توليد در سال بعدي انداخت و زمستان سال 86 افت شديدي در زعفران سال زراعي بعد به‌وجود آورد و قيمت‌ها جهش بي‌سابقه‌اي را در آن سال تجربه کرد به نحوي که براي اولين بار به بالاي 3 هزار دلار رسيد. به گزارش اقتصاد آنلاين، مدير جهاد کشاورزي تربت‌حيدريه از خسارات جدي و بزرگ زمين‌هاي زراعي زعفران در اين شهر خبر داده. البته با يک تحقيق ساده مي‌شود خبرهاي فراواني را از خسارات وارد شده به زعفران در شهرهاي مختلف بر اثر سرمازدگي مشاهده کرد. گفتني است که اثر سرماي شديد زمستان و همچنين افزايش صادرات در فصل پاييز سال جاري، يکي از نشانه‌هاي کمبود زعفران در ماه‌هاي آتي خواهد بود و بايد ديد که آيا تجربه سال 86 و 87 دوباره تکرار مي‌شود؟

امضاي يادداشت تفاهم همکاري‌هاي جامع حمل و نقل ايران و قطر

وزير راه و شهرسازي در سفر رسمي خود به دوحه و مذاکره با وزير حمل‌ونقل قطر، انعقاد يادداشت تفاهم همکاري‌هاي جامع حمل ونقلي بين دو کشور را در دستور کار دارد که مهرداد بذرپاش بنا به دعوت رسمي همتاي خود، به‌همراه معاونان وزارت راه و شهرسازي، در اين سفر با جاسم بن سيف السليطي در خصوص توسعه همکاري‌هاي حمل ونقلي در شقوق مختلف اعم از دريايي، هوايي و ديگر موارد گفت‌وگو و مذاکره خواهند کرد. در اين سفر دو روزه اعضاي هيات ايراني با همتايان خود ديدار و مذاکره خواهند کرد و در پايان مذاکرات دو روزه براي رسيدن به همکاري‌هاي جامع حمل و نقلي توافق خواهد شد. به گزارش ايلنا، جاسم بن سيف السليطي وزير حمل‌ونقل قطر آذر ماه سالجاري با حضور در ساختمان مرکزي وزارت راه و شهرسازي، ضمن اداي احترام به مرحوم رستم قاسمي وزير فقيد راه و شهرسازي و ذکر فاتحه و دعا براي وي، با مهرداد بذرپاش وزير راه و شهرسازي و معاونان اين وزارتخانه ديدار و مذاکره کرد.

دلار کانال عوض کرد

قيمت دلار ديروز در بازار تهران 754 تومان گران شد و به اين ترتيب، به کانال جديد ورود پيدا کرد که در حال حاضر هر دلار آمريکا در بازار 41 هزار و 39 تومان قيمت دارد و اين در حالي است که معاملات در ابتداي روز با قيمت 40 هزار و 285 تومان آغاز شده بود. اين نشان مي‌دهد که در يک روز 1. 8 درصد گران شده است که در اين ميان، بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در يک هفته گذشته به‌طور ميانگين شاهد گراني 565 توماني قيمت دلار بوده‌ايم. به نظر مي‌رسد در حال حاضر فعالان بازار چشم به سيگنال‌هاي بين‌المللي دوخته‌اند و نگاه به نشست پارلمان اروپا درباره ايران دارند که در اين شرايط، فعالان بازار آن‌چنان تمايلي به عرضه دلارهاي خود ندارند و با افزايش تنش‌هاي بين‌المللي، تمايل به خريد و حفظ سرمايه بيشتر شده است که در اين ميان، آنتوني بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا در تازه‌ترين اظهارنظر درباره برجام گفته است: ايراني‌ها چند ماه پيش، فرصت بازگشت سريع به توافق را از دست دادند. فرصتي که از سوي همه، اتحاديه اروپا، آمريکا، حتي چين و روسيه تاييد شده بود، فراهم بود. وي عنوان کرده است: برجام چند ماه است که ديگر به عنوان موضوعي عملي در دستور کار نيست. روي آن متمرکز نيستيم. در اين ميان، اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه ايران در نشست خبري مشترک با وزير خارجه ترکيه اعلام کرده است: در موضوع توافق براي لغو تحريم‌ها گفت‌وگو کرديم با آقاي چاووش اوغلو همکاري داريم و گاهي پيام‌هايي رد و بدل مي‌شود با طرف.‌هاي برجامي، اگر آمريکا واقع بينانه رفتار کند توافق دست يافتني است که در اين شرايط، با توجه به پالس‌هاي منفي‌اي که به بازار داده مي‌شود، بانک مرکزي در تازه‌ترين اقدام، دامنه نوسان نرخ ارز در سامانه رسمي بازار متشکل را حذف کرد تا موانع رشد قيمت ارز در اين‌گونه از معاملات را از ميان بردارد. تحليلگران بازار ارز اعتقاد دارند که حذف دامنه نوسان ارزي و افزايش نرخ رسمي ارز هم‌راستا با معاملات بازار آزاد از افزايش شکاف قيمتي ميان ارقام رسمي و غيررسمي جلوگيري مي‌کند که در نتيجه اين امر، تمايل افراد به سفته‌بازي در بازار کاهش مي‌يابد.

کاهش قيمت مرغ در بازار

مشاهدات حاکي از کاهش قيمت مرغ در بازار نسبت به هفته‌هاي پيش است و بر اساس مشاهدات ميداني از مغازه‌هاي سطح شهر تهران و ميادين تره بار قيمت هر کيلو مرغ گرم تازه 49 تا 56 هزار تومان است. اين در حاليست که حدود دو هفته پيش قيمت هر کيلو از اين کالاي پروتيئني 55 تا 60 هزار تومان بود. قيمت‌هاي ذکر شده حدودي بوده و ممکن است در برخي مناطق بيشتر يا کمتر باشد.

به گزارش ايسنا، مهدي يوسف خاني رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي در تشريح آخرين وضعيت بازار مرغ گفت: حدودا دو هفته‌اي مي‌شود که قيمت مرغ ثابت و کمتر از نرخ مصوب (هر کيلو 63 هزار تومان) است و قيمت هر کيلو مرغ گرم در خرده فروشي‌ها در حال حاضر 50 تا 55 هزار تومان است. رئيس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي علت کاهش قيمت را کاهش تقاضا دانست و گفت: تقاضا کم و عرضه زياد است و همين امر قيمت مرغ را کاهش داده است که البته توليدکنندگان نيز در ضرر هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار