| کد مطلب: ۱۰۴۹۷۰۳
لینک کوتاه کپی شد

دکمه خاموش اينترنت دست کيست؟

يک کارشناس در صداوسيما در توجيه وضعيت اينترنت در ايران از قدرت رياست‌جمهوري آمريکا براي قطع سراسري اينترنت در جهان حرف زده و گفته ايران نبايد اينترنتش را به اينترنتي که در يد قدرت رئيس‌جمهور آمريکاست گره بزند. اما مثال اين کارشناس جالب توجه بوده است. او از طرحي در ايالات متحده آمريکا به نام «کيل اينترنت» يعني کشتن اينترنت حرف زده و گفته «سه سرور از شش سرور اينترنت جهاني در ايالات متحده آمريکا قرار گرفته است و رئيس‌جمهور آمريکا هر زمان احساس کند اينترنت عليه اوست ورود مي‌کند.»

کيف‌هاي اسرارآميز روساي جمهوري آمريکا

اشاره کارشناس برنامه افق به کيف‌هاي اسرارآميز رئيس‌جمهور آمريکا که يکي ازآنها قدرت قطع اينترنت را دارد احتمالا نتيجه خلط چند داستان متفاوت با يکديگر است. کيف اول موسوم به «فوتبال هسته‌اي» که به دستور آغاز جنگ هسته‌اي مربوط مي‌شود، يک ماجراي واقعي است. به اذعان رسانه‌هاي آمريکا، رئيس‌جمهور ايالات متحده هر کجا برود يک دستيار نظامي را همراه مي‌برد که برايش يک کيف سياه سنگين را حمل مي‌کند. همه روساي جمهور آمريکا از زمان «هري ترومن» اجازه دارند از نيروي هسته‌اي عليه دشمن استفاده کنند و در اين بين «فوتبال هسته‌اي» بخش مهمي از اين قدرت روساي جمهور آمريکا در چند دهه گذشته بوده است. اين کيف به‌طور رسمي به عنوان کيف اضطراري رئيس‌جمهور شناخته مي‌شود، اما بيشتر به آن «فوتبال هسته‌اي» يا به اختصار «فوتبال» مي‌گويند. اين کيف از لحظه اداي سوگند رياست‌جمهوري همراه رئيس‌جمهور است. کارشناسان دو دليل را براي حمل اين کيف در کنار رئيس‌جمهور آمريکا عنوان مي‌کنند. نخست اينکه آن کيف نماد فيزيکي اجازه دستور استفاده از تسليحات هسته‌اي توسط رئيس‌جمهور است و دومين دليل هم اين است که آمريکا مي‌ترسد مورد يک حمله غافلگيرکننده هسته‌اي قرار بگيرد و از اين رو بايد مانع از چنين غافلگيري خواهد شد. استدلال آن‌ها اين است که در صورتي که رئيس‌جمهور آمريکا قادر به انجام يک حمله تلافي‌جويانه فوري نباشد، اتحاد جماهير شوروي ممکن است حمله غافلگيرانه‌اي را انجام دهد که مي‌تواند توانايي‌هاي هسته‌اي حياتي ايالات متحده را فلج کند. نيوزويک در سال 1991 گزارشي منتشر کرده و در آن ريشه «فوتبال هسته‌اي» را بازگو کرده است. به گزارش اين رسانه، کيف هسته‌اي موسوم به فوتبال توسط «کاپيتان ادوارد ند بيچ جونيور» افسر زيردريايي که به عنوان دستيار دريايي آيزنهاور در دوران رياست‌جمهوري او خدمت مي‌کرده، اختراع شده است. پس از آن اين کيف از رياست‌جمهوري به رياست‌جمهوري ديگر واگذار شده است. مشخص نيست که نام مستعار «فوتبال» دقيقا از کجا آمده است، اما يکي از اولين موارد استفاده عمومي از اين اصطلاح در مقاله‌اي در نوامبر 1965 توسط «باب هورتون» گزارشگر آسوشيتدپرس در مورد مرگ کندي و انتقال فرماندهي هسته‌اي رياست‌جمهوري بود. هورتون در اين مقاله نوشته بود که در حالي که کندي پس از اصابت گلوله در بيمارستاني در دالاس تگزاس در حال مرگ بود، «ايرا گيرهارت» افسر ارتش ايالات متحده، «بيرون در لابي نشسته بود و از يک کيف چرمي قهوه‌اي که به آن فوتبال مي‌گفتند، محافظت مي‌کرد.» سال 1980 کتابي توسط «بيل وارن» رئيس پيشين اداره ارتش در کاخ سفيد نوشته شد و در آن محتواي کيف «فوتبال» افشا شد. به گفته وارن چهار چيز در اين کيف هسته‌اي جا داده شده است؛ يک کتاب سياه حاوي گزينه‌هاي انتقام‌گيري، يک کتاب حاوي اطلاعاتي درباره برخي مکان‌هاي طبقه‌بندي شده و محرمانه، يک يک پوشه با هشت يا ده صفحه که به هم منگنه شده‌اند و شرحي از مراحل سيستم پخش اضطراري را ارائه مي‌کند، و يک کارت سه در پنج اينچي با کد‌هاي احراز هويت است.

دکمه خاموش کردن اينترنت دست کيست؟

بر اساس قانون ارتباطات سال 1934 آمريکا که در دولت فرانکلين روزولت به تصويب رسيده، روساي جمهور آمريکا قدرت کنترل رسانه‌ها در شرايط خاص را دارند. اين قانون در واقع مبناي قدرت قانونگذاري قوه مجريه آمريکا در حوزه کنترل ارتباطات الکترونيکي در ايالات متحده آمريکاست. به دليل انتقاداتي که به اين قانون شده، سال 1996 فرمان اجرايي تصميم رياست‌جمهوري شماره 63 به امضا رسيد و طبق آن کاخ سفيد بايد هر گونه تصميماتش در خصوص ارتباطات الکترونيکي را با هماهنگي ساير وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها و با همکاري بخش خصوصي اعمال مي‌کرد. آنچه تحت عنوان دکمه «کشتن اينترنت» در رسانه‌ها عنوان شده، اما طرحي است که سناتور «جو ليبرمن» سال 2010 تحت عنوان قانون صيانت از فضاي مجازي به عنوان يک دارايي ملي را به مجلس ارائه کرد. در همان زمان رسانه‌هاي آمريکا طرح صيانت از فضاي مجازي اين سناتور دموکرات را به دکمه کشتن اينترنت تعبير کردند که در صورت تصويب مي‌توانست به رئيس‌جمهور آمريکا توان اعمال قدرت بر اينترنت را در شرايط اضطراري بدهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار