| کد مطلب: ۱۰۴۶۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

رفراندوم فعلا به صلاح نيست

نظر معاون حقوقي دولت:

رفراندوم فعلا به صلاح نيست

آرمان‌ملي - ياسمين طالقاني: محمد دهقان، معاون حقوقي رئيس‌جمهور روزگذشته در نشست خبري «همايش ملي مسئوليت اجراي قانون اساسي» در پاسخ به سوالي درباره موضوع رفراندوم گفت: «رفراندوم در قانون اساسي پيش‌بيني شده است و اگر روزي اقتضا کند، با نظر رهبر انقلاب و تصويب دوسوم نمايندگان هر موضوعي در کشور قابل پيگيري است؛ اما در زمان اغتشاش که دشمنان پيگير موضوعي هستند، مطرح‌کردن برخي از مسائل به‌ صلاح کشور نيست.» برخي اصولگرايان هم نظر مشابه دهقان دارند مانند اميررضا واعظ‌آشتياني که اخيرا گفته است: «در حالتي که مردم عصباني هستند، نمي‌شود رفراندوم گذاشت. برخي از بحث رفراندوم سوءاستفاده مي‌کنند و بخشي از جامعه هم عصبي هستند و نمي‌شود رفراندوم گذاشت. چرا براي هر موضوعي رفراندوم بگذاريم؟ مجلس، دولت و قوه‌قضائيه چکاره هستند. اينکه بخواهيم براي هر موضوعي رفراندوم بگذاريم، منطق ندارد، بلکه بايد در فضاي مبتني بر آرامش نسبي بحث کنيم آن موقع بحث منطقي و منصفانه پيش خواهد رفت. رفراندوم در شرايط عصبانيت مردم مانند دونده‌اي است که 20 کيلومتر از راهي که رفته باقي مانده، خسته شده اما حالا بخواهيد يکباره از او مصاحبه بگيريد. اين دونده اصلا توان صحبت کردن ندارد و تمام فکرش به راه باقي مانده است.»

تاکيد روحاني بر برگزاري رفراندوم

در اصل پنجاه‌ونهم قانون اساسي آمده است: «در مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي ممکن است اعمال قوه‌مقننه از راه همه‌پرسي و مراجعه مستقيم به آراي مردم صورت گيرد. درخواست مراجعه به آراي عمومي بايد به تصويب دوسوم مجموع نمايندگان مجلس برسد.» حسن روحاني در اول ديماه سال 99 که هنوز بر کرسي رياست‌جمهوري بود، تاکيد کرد: «اصل 59 قانون اساسي مي‌تواند در مقاطعي که اختلاف‌نظر اساسي وجود دارد و اتفاق نظري وجود ندارد، مهم باشد. البته بايد موضوع مهمي باشد و بحث و بررسي شود و در اختيار آراي عمومي و به رفراندوم گذاشته شود. البته سازوکار اين اصل خيلي پيچيده است، ولي بعداز 40 سال مي‌تواند يک بار اجرا شود.» اين اظهارات واکنش‌هايي داشت مانند محمدباقر قاليباف که در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: زماني مي‌گفتند مجلس کاره‌اي نيست و نمي‌تواند تغييري ايجاد کند. با فعاليت مجلس يازدهم، هم صنعت هسته‌اي مجدد به راه افتاد و مقدمات رفع تحريم‌هاي آمريکا فراهم شد و هم ظرفيت بحران‌سازي لايحه بودجه در حد توان دولت مهار شد. حالا مي‌گويند چرا مجلس تصميمات مهم را بگيرد؟ رفراندوم لازم است.»

اصولگرايان و برگزاري رفراندوم

برخي از اصولگرايان براي فراموش شدن اين اصل قانون اساسي راهي جز اتهام‌زني به اصلاح‌طلبان نداشته‌اند به‌عنوان نمونه «فارس» اول آبان سالجاري يادداشتي از سيدمحمدرضا مرندي، عضو هيات علمي گروه فقه سياسي دانشگاه شهيد بهشتي منتشر کرد که در آن آمده بود: «هر از چند گاهي مسأله رفراندوم و همه‌پرسي در جامعه ما بازارش داغ مي‌شود و وقوع حوادث و اتفاقات خاص سياسي زمينه براي طرح اين مسأله را از سوي افراد مختلف با اغراض متفاوت در جامعه ما پيش مي‌آورد. در زمان اصلاحات برخي از اصلاح‌طلبان تندرو براي محدودکردن اختيارات نهادهايي که تصور مي‌کردند در دست جناح مقابل و سدي براي به قدرت رسيدن آنان است حرف از رفراندوم به ميان مي‌آوردند؛ برخي از مسئولان اجرايي کشور هم براي فرافکني نسبت به اقدامات ضعيف خود در اداره کشور و با طرح اين بهانه که اختياراتشان کم است سخن از رفراندوم مي‌زدند.» اما برخي از آنها بدون مخالفت ظاهري با رفراندوم به مشروط‌سازي برگزار آن مي‌پردازند مانند عنابستاني، نماينده مجلس که مي‌گويد: برخي براي برگزاري رفراندوم موضوعات مختلفي را مطرح مي‌کنند مثلا مي‌گويند برجام، به‌نظر من برجام يک، دودو تا چهارتاي مشخص است، همه ما معتقديم بايد برويم مذاکره کنيم، همه معتقديم بايد در اين مذاکره عزت کشور را حفظ کنيم و به نتيجه برسيم؛ کسي اصلا در اين مساله ترديد ندارد، براي چه موضوعي از برجام بايد رفراندوم برگزار کنيم؟ عضو کميسيون اجتماعي مجلس افزود: يا مثلا براي بعضي مباحثي مي‌گويند رفراندوم که اصلا قابل رفراندوم گذاشتن نيست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار