| کد مطلب: ۱۰۴۶۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

گفت‌وگو‌ها بايد به راه‌حل تبديل شود

محمود ميرلوحي در گفت‌وگو با «آرمان ملي»:

گفت‌وگو‌ها بايد به راه‌حل تبديل شود

آرمان ‌ملي: حدود دو هفته پيش اعضاي جبهه اصلاحات در عالي‌ترين سطح به ديدار محسني اژه‌اي، رئيس قوه‌قضائيه رفتند و در ديداري ديگر با علي شمخاني، دبيرشوراي عالي امنيت ملي در ارتباط با وقايع اخيرکشور به‌ گفت‌وگو پرداختند. به‌نظر مي‌رسد اين ديدارها هم جهت با وعده‌هاي اعلام شده از سوي مسئولان کشور براي گفت‌وگو‌ با معترضان باشد. البته در شرايطي که بخشي از معترضان از هر دو جريان سياسي کشور عبور کرده‌اند، اين سوال به‌وجود مي‌آيد آيا اين قبيل گفت‌وگو‌ها مي‌تواند به راه‌حلي براي عبور از چالش‌هاي کشور تبديل شود؟ در هر صورت نفس برگزاري اين جلسات را بايد مثبت شمرد و البته بايد بررسي کرد که آيا اين جلسات ادامه خواهد يافت و در صورت ادامه قرار است نتيجه‌گيري‌اي از آن به دست آمده و در جهت بهبود شرايط اصلاحاتي آغاز شود يا نه؟ «آرمان‌ملي» در اين ارتباط با محمودميرلوحي به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه مي‌خوانيد.

عبور از شرايط کنوني نيازمند فهم طرفين از خواسته‌هاي يکديگر است. آيا آغاز گفت‌وگو مي‌تواند به کاهش هيجانات در کشور مفيد قلمداد شود؟

روند برگزاري دو انتخابات گذشته موجب شد، مفاهمه طرفين از خواسته‌هاي هم به حاشيه برود. زماني‌که بخشي از فعالان سياسي از اصلاح‌طلب و حتي اصولگرايان سنتي از چرخه انتخابات حذف شدند، روند گفت‌وگو متوقف شد. چرا که افرادي که در جامعه به جريان اصلاح‌طلب و ميانه‌رو و حتي اصولگرايان سنتي نزديک بودند ديگر نماينده‌اي در قوه مجريه و مقننه نداشتند که خواسته‌هاي آنان را مورد پيگيري قرار دهد. اصلاح‌طلب‌ها همواره تاکيد کردند که بايد فضاي گفت‌وگوي ملي شکل گيرد و بين جناح‌ها و شخصيت‌هايي در جناح‌هاي مختلف گفتماني حاصل شود که البته با کمال تاسف مورد توجه قرار نگرفت. البته در مجلس دهم تعدادي از نمايندگان مجلس از دو طيف اصلاح‌طلب و اصولگرا گفت‌وگو‌هايي را آغاز کردند و آن گفت‌وگوها حتي به مجمع تشخيص بين اعضاي دو جناح کشيده شد، اما اين روند هم به‌جايي نرسيد و در نهايت رها شدند، اين گفت‌وگو موجب به‌وجود آمدن انتخابات 1401 شد که عملا رقابت چنداني در آن وجود نداشت و احزاب، گروه‌ها و جريانات مختلف خود را از عرصه سياست دور ديدند و انگيزه لازم از همه گرفته شد. البته گويا گفت‌وگو با برخي از اعضاي جريان اصلاحات آغاز شده است اما اگر قرار باشد اين گفت‌وگو‌ها به نتيجه نرسد و منجر به تصميم‌گيري جدي در کشور نشود، نبايد انتظار داشت شرايط بهبود يابد. اظهارات آقاي اژه‌اي مبني بر آمادگي براي گفت‌وگو نشانه خوبي است.

اگر قرا راست نتيجه‌اي حاصل شود طرفين بايد به کدام سمت‌وسو حرکت کنند که نشانه مثبتي در اين زمينه مشاهده شود؟

در کشورهاي توسعه يافته اگر يک انجمن، گروه و يا سازمان مشکلاتي را مشاهده مي‌کنند، بلافاصله از طرق مختلف از جمله احزاب با دولتمردان مذاکره کرده و با چانه‌زني مشکلات خود را حل مي‌کنند، اما در ايران اين روند وجود ندارد. به‌گونه‌اي که اصلاح‌طلبان را کنار گذاشتند و اين رفتار موجب شد بخشي از آنها ديگر تمايلي به بازگشت به صحنه سياسي نداشته باشند. اين برخورد شايد در اين جهت بود که بدنه اصلاح‌طلب به جريان پايداري منتقل شود. از اين جهت اصلاح‌طلبان را محدود کردند. اصلاح‌طلبان به‌عنوان بخشي از جامعه سياسي که مردم روزگاري به آنها باور داشتند را محدود کردند که ديگر مردم هم در مورد اصلاح‌طلبان اينگونه مي‌انديشند که آنها توانايي رساندن پيام و نظر آنها را ندارند.

اگر اصلاح‌طلبان هم از طرف حاکميت و هم از طرف مردم يک‌سوي گفت‌وگو قرار نگيرند که چنانچه ظاهرا اينگونه هم هست آنگاه جامعه به چه سمت‌وسويي حرکت مي‌‌کند؟

شرايط فعلي محصول همين نگاه و اقدام است. امروز اگر دولت در معناي عام قصد داشته باشد با بخش معترض جامعه گفت‌وگو کند نمي‌داند با چه کسي بايد اين روند را آغاز کند. چرا که اعتراضات کنوني(سر) ندارد و مشخص نيست با چه کسي بايد گفت‌وگو کرد.

اما رئيس‌جمهور هم اعلام کرده آماده گفت‌وگوست و گوش شنوا دارند، اعلام اين موضوع را از سوي ايشان چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

گوش شنوا تنها صحبت يک‌طرفه نيست. اکنون رئيس‌جمهور بايد نشست‌هايي را با رسانه‌هاي منتقد خود آغاز کند. رئيس‌جمهور بايد منتقدان خود را فراخواند. در حال حاضر نماينده هر صنفي از زنان تا دانشجويان و اصناف مشخص هستند و نتيجه اين گفت‌وگوها به اطلاع جامعه رسانده شود که هر قشري چه مطالبه‌اي را از دولت محترم دارد. مطالبه فعالان سياسي از دولت تلاش رئيس‌جمهور در جهت برقراري انتخابات رقابتي‌تر است. در حوزه اجتماعي جامعه انتظاراتي از دولت دارد که توجه به آن مي‌تواند دغدغه‌ها را رفع کند. امروز جامعه مطالبات اقتصادي دارد. رئيس دولت بايد در جهت شنيدن اين خواسته‌ها گام بردارد و برنامه‌هايي را در جهت رفع دغدغه‌هاي طبقات مختلف جامعه اعلام کنند. گفت‌وگو تنها يک اظهار آمادگي نيست. افرادي که امروز در ملاقات با روساي قوا حاضر مي‌شوند برداشت خود را از وضعيت اقتصادي، سياسي و معيشتي جامعه اعلام مي‌کنند. اگر ريشه‌هاي اين اعتراضات مشاهده و در نظر گرفته نشود و تنها قصد داشته باشند از کنار آن بگذرند مجددا بايد شاهد حوادثي حتي در سال‌هاي دور باشيم. اصلاح‌طلبان نيز در اين جلسات پيشنهادهاي خود را براي بهبود شرايط اعلام کرده‌اند. از اين منظر اميد وجود دارد که مسائل کشور به‌صورت ريشه‌اي و نه به‌صورت مقطعي حل شود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار