| کد مطلب: ۱۰۴۶۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد

گـــــزارش

در 7 ماهه امسال رخ داد

مرگ 255 نفر براثر مسموميت با گاز

با شروع فصل سرد سال و راه‌اندازي و استفاده از وسايل گرمايشي، سازمان پزشکي قانوني کشور در خصوص خطر مرگ ناشي از مسموميت با گاز منواکسيدکربن به هموطنان هشدار داد. براساس آمارهاي موجود همواره و به‌ويژه در نيمه دوم هر سال تعدادي از هموطنان به‌دليل مسموميت با گاز منواکسيدکربن جان خود را از دست مي‌دهند که عمده اين حوادث به‌دليل بي‌توجهي به استانداردها در به‌کارگيري وسايل گرمايشي و رعايت نکردن نکات و اصول ايمني اتفاق مي‌افتد. در سال گذشته (1400)، 839 نفر به دليل مسموميت با گاز منواکسيدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که از اين تعداد 631 نفر مرد و 208 نفر زن بودند. از اين تعداد 78.2 تلفات در نيمه دوم سال ثبت شده است. به بيان ديگر 656 نفر از فوت‌شدگان مسموميت با گاز سال گذشته در نيمه دوم سال جانباخته‌اند. در سال گذشته بيشترين آمار تلفات گازگرفتگي با 174 نفر در ديماه و پس از آن در بهمن‌ماه با 161 فوتي گزارش شده است. بنابراين توصيه مي‌شود که هموطنان در آستانه ورود به فصل زمستان توجه بيشتري به نکات گفته شده در پيشگيري از مسموميت با گاز داشته باشند. در مهرماه امسال 31 نفر براثر مسموميت با گاز در کشور جان خود را از دست دادند اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات 40 نفر بود، 22.5 درصد کمتر شده است.

مرگ 255 نفر

اما در هفت‌ماهه اول سالجاري 255 نفر براثر مسموميت با گاز منواکسيدکربن در کشور جان باختند که از اين تعداد 189 نفر مرد و 66 نفر زن بودند. اين آمار در مقايسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، 14.3 درصد بيشتر شده است. سازمان پزشکي قانوني کشور به منظور آگاهسازي هرچه بيشتر مردم عزيز و پيشگيري از بروز حوادث ناخوشايند و مرگ و مسموميت افراد بر اثر گازگرفتگي نکاتي را در خصوص علائم مسموميت با گاز و جلوگيري از مرگ افراد بر اثر گارگرفتگي به شرح زير ارائه مي‌دهد:

منواکسيدکربن

يکي از شايع‌ترين موارد مسموميت که پزشک قانوني با آن سروکار دارد، مسموميت با گاز منواکسيدکربن است که احتراق ناقص سوخت‌هاي فسيلي باعث توليد آن شده و به علت تمايل شديد آن براي اتصال به هموگلوبين (حدود200 برابر اکسيژن)، حتي غلظت‌هاي پايين آن نيز مي‌تواند در بدن تجمع يابند و مسموميت با منواکسيدکربن ايجاد کند. منواکسيدکربن گازي است بي‌رنگ و بو و بخاري، آبگرمکن، شومينه و اجاق گازهاي با سيستم تهويه نامناسب(دودکش) عامل مسموميت با اين گاز مي‌شود. مسموميت با منوکسيدکربن مي‌تواند طيف وسيعي از علائم را شامل شود که در بيماري‌هاي مختلفي ديده مي‌شود، عمده اين علائم عبارتنداز: سردرد، ضعف جسماني، سرگيجه و بي‌قراري، تهوع و استفراغ، خميازه کشيدن بيش ازحد، کاهش ديد و حالت خواب آلودگي شديد، کسلي، خستگي و کاهش قدرت عضلاني. علائم ديگر: کبودي دست، دور لب‌ها و نوک انگشتان از علائم پاياني مسموميت با اين گاز به شمار مي‌روند. کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسيب‌پذيرتر هستند و بيشتر در معرض خطر مسموميت با منوکسيدکربن قرار دارند. چگونگي برخورد با افراد مسموم شده با گازمنواکسيدکربن: 1- در و پنجره‌هاي محيط را باز کنيد. 2- فرد مسموم را از محيط آلوده به هواي آزاد منتقل کنيد. 3- يقه پيراهن و کمربند و لباس‌هاي تنگ افراد مسموم را باز کنيد. 4- در صورت امکان، اکسيژن‌دهي به فرد مسموم شده انجام شود. 5- بازنگه‌داشتن راه‌هاي هوايي و تماس با اورژانس 115 در مراحل بعدي درماني بايد مورد توجه قرار گيرد.

پيشگيري

پيشگيري از مسموميت با گاز منواکسيدکربن بسيار ساده است؛ مهمترين نکات مورد توجه در اين خصوص به شرح زير است: 1- توجه به داغ‌بودن دودکش بهترين آزمايش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاري شما سرد است دليل آن خارج‌نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودکش است در اين صورت بايد ضمن رفع نقص، به طورموقت با بازکردن قسمتي از در يا پنجره تهويه در محيط ايجاد کنيد. 2- رنگ شعله بخاري و وسايل پخت و پز بايد آبي باشد. چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و يا نارنجي باشد حتما نقص در سوخت‌رساني و کمبود اکسيژن در محيط است که سريعا بايد تعمير و سوخت‌رساني شود. اگر رنگ شعله بخاري آبي نباشد ممکن است هواي کافي به بخاري نرسيده و توليد گاز منوکسيدکربن کند. 3- درصورت استفاده از وسايل گرمايشي مانند بخاري و شومينه، نبايد تمامي روزنه‌هاي جريان هوا در منزل و به ويژه اتاق خواب مسدود شود. 4- از نصب آبگرمکن در حمام و نيز روشن‌کردن شعله‌هاي اجاق گاز در آشپزخانه براي گرم نگه‌داشتن محيط داخل خانه جدا خودداري شود. 5- انتهاي کليه دودکش‌ها بايد حداقل يک متر از سطح بام و حداقل يک متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته و داراي کلاهک مخصوص به شکل H باشد. 6 - اگر فضاي خود را با شوفاژ و سيستم حرارت مرکزي گرم مي‌کنيد، بستن منافذ به منظور جلوگيري از اتلاف حرارتي بلامانع است. 7- در صورتي‌که از بخاري‌هاي گازسوز به منظورگرمايش محيط استفاده مي‌کنيد حتما مختصري تهويه از طريق در يا پنجره در فضا ايجاد و از درزبندي و بستن کامل منافذ خودداري کنيد. 8- از به کاربردن وسايل گرمايشي بدون نصب دودکش و يا داراي نقص دردودکش جدا خودداري کنيد. 9- به کارگيري آبگرمکن هاي ديواري در فضاهاي بسته يا مکان‌هاي فاقد جريان هوا مجاز نيست. 10- هر وسيله گازسوز بايد داراي يک دودکش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد. 11- هيچگاه از چراغ يا بخاري نفتي يا گازي که فاقد دودکش است درون خانه، به خصوص هنگام خواب، استفاده نکنيد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار