خواص ویتامینD برای بدن

سیدمرتضی صفوی استاد تغذیه

 

 

مقدار موردنياز ويتامين D در سنين مختلف متفاوت است و براي نوزادان تا 12 ماهگي 10 ميکروگرم در روز و براي افراد يکسال تا 70 سال 15 ميکروگرم در روز است. براي افراد بالاي 70 سال روزانه 20 ميکروگرم ويتامين D نياز است و در زنان باردار و شيرده 15 ميکروگرم يا 600 واحد بين‌المللي روزانه نياز وجود دارد. وقتي مي‌خواهيم متوجه شويم که نياز بدن به ويتامين D چقدر است بايد مقدار آن را با انجام آزمايش سطح ويتامين D بسنجيم. ويتامين D ويتامين محلول در چربي است و نبايد ميزان و سطح آن در بدن خيلي بالا باشد و معمولا 12 نانوگرم در ميلي‌ليتر يا کمتر از اين ميزان را کمبود ويتامين D مي‌ناميم. ‌20 نانوگرم در ليتر يا بالاتر از اين ميزان حد نرمال است و اگر 50 نانوگرم در ليتر باشد بيش از حد است؛ ضمن اينکه اگر مقدار ويتامين D خيلي کم باشد بايد مصرف کرد. مي‌توانيم ماهي يکبار پرل ويتامين D را مصرف کنيم که اگر سطح ويتامين D درآزمايش نرمال است مي‌گوييم ماهي يک پرل استفاده کنيد؛ چون اکنون در شرايط خاصي مانند کرونا و آنفلوآنزا قرار داريم و بايد سيستم ايمني بدن را بالا ببريم. پايين‌بودن سيستم ايمني در اثر کمبود اين ويتامين باعث عدم مقاومت در برابر بيماري‌ها مي‌شود. ويتامين D به تنظيم و تعادل کلسيم و فسفات کمک مي‌کند و مواد کلسيم و فسفر که براي استخوان‌سازي کليدي است. اگر بدن ويتامين Dرا به اندازه کافي داشته باشد استخوان‌ها و دندان‌ها در جذب ويتامين D موفق خواهند بود. وجود ويتامين D در بدن رشد سلول‌هاي سرطاني را مهار مي‌کند و سيستم ايمني بدن را تقويت کرده و اگر کمبودي باشد زمينه ناهنجاري‌هايي را در استخوان به‌وجود مي‌آورد؛ مانند نرمي‌استخوان يا راشيتيسم و نيز دردهاي استخواني در بزرگسالان. سستي و بي‌حالي بدن يکي ديگر از نشانه‌هاي کمبود ويتامين D است اين ويتامين از طريق نورخورشيد جذب بدن مي‌شود اما بايد اين نور مستقيم و حداقل 45 دقيقه تا يکساعت در روز باشد. ‌کمبود اين ويتامين همچنين باعث کمردرد، افسردگي و ضعف و بي‌حالي مي‌شود؛ همچنين روغن ماهي، زرده تخم‌مرغ، ماهي سالمون، تن و لبنيات غني شده با ويتامين D حاوي اين ويتامين هستند.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه