| کد مطلب: ۱۰۴۲۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد

حضور در صداوسیما با بلیت مردم

آرمان ملی - مطهره شفیعی: صداوسیما در روزهای اخیر مسیر متفاوتی را پیش گرفته است؛ مسیری که به نظر می‌رسد، انتخابی نیست بلکه فضای کشور سبب شده که مجبور به دعوت از اصلاح‌طلبان برای حضور در مناظره شوند. اتفاقاتی که پس از درگذشت مهسا در جامعه رخ داد به مثابه تلنگری برای صداوسیما بود تا مواضع جریان منتقد خود را بشنوند اما آیا مناظره‌هایی که این روزها با موضوع حجاب از شبکه شش و سه صداوسیما پخش می‌شود، ادامه دارد یا تنها برای آرام کردن جامعه در این مقطع تدارک دیده شده است؟ جماران نوشته است: «از دوشنبه شب صداوسیما شروع به برگزاری میزگردهایی در خصوص موضوع گشت ارشاد کرده است. تصمیمی که گرچه دیرهنگام و پس از فوت تلخ مرحومه مهسا امینی رخ داد، اما باز هم مبارک و درست است. صداوسیما باید همین گونه باشد که تمام اعتراضات و نقدها را و تمام نظرات متفاوت را بتواند در خود بازتاب دهد. ایرادی ندارد اگر بخشی از آن نظرات با رویکردهای حاکم بر کشور مغایر باشد.» از سوی دیگر از زمانی که علی حمزه‌ای خبرنگار و گزارشگری که گزارش مربوط به مهسا امینی در صداوسیما در اینستاگرامش با انتشار یک استوری نوشت: «سخت است، اما اعتقاد دارم ما خبرنگاران بیشتر به‌خاطر نگفته‌هایمان در روز قیامت کیفر می‌شویم تا گفته‌هایمان.» این پیام صادر شد که از حجم اقدامات دستوری صداوسیما کم شده است.
دوستی خاله خرسه با اصلاح‌طلبان؟
از سوی دیگر با توجه به عملکرد صداوسیما به سادگی نمی‌توان پذیرفت که این رسانه رویکردهایش را تغییر داده است و به عبارتی متوجه اشتباهاتش در میدان ندادن به اصلاح‌طلبان شده است. در اذهان همگان هست که چه اتهاماتی از همین رسانه علیه اصلاح‌طلبان پخش شد. 18 مهر 96 بود که آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد و از جمله ۷ چهره اصلاح‌طلبی که اخیرا احکامی درباره آنها صادر شده بود، در واکنش به توییت یکی از کاربران درباره گزارش خبری صداوسیما درخصوص این ۷ نفر و انتقاد نسبت جاسوس خواندن آنها نوشت: «به‌زودی شکایت ما از صداوسیما تحویل دادسرای رسانه خواهد شد.» خرداد 98 محمدرضا عارف که رئیس فراکسیون امید بود با انتقاد از رفتار صدا و سیما در پرونده نجفی گفت: «این پرونده یک پرونده شخصی است و باید صدا و سیما اجازه می‌داد مانند سایر پروندهای شخصی روند طبیعی خود را طی کند و بعد اطلاع‌رسانی کند. واقعا از رفتارهای صورت گرفته به‌خصوص صدا وسیما در جریان پرونده آقای نجفی گلایه‌مندم و اعتراض داریم و دلخوریم.» او معتقد است: « گله‌ای از صدا و سیما داریم و واقعا باید در رفتار و کردارش در دهه‌های گذشته تجدید‌نظر کند. در واقع رسانه‌ملی باشد، منافع ملی را درک کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه‌ملی باید تقویت منافع ملی و تقویت انسجام و وحدت ملی باشد. نه اینکه در جایگاه بلندگوی یک جریان سیاسی قرار گیرد. این مساله نه در‌ شأن رسانه‌ملی است و نه مردم قبول می‌کنند.» انتقادات اصلاح‌طلبان از صداوسیما زیاد است و به همین دلیل نمی‌توان تغییر رویکرد یک شبه این رسانه را پذیرفت.
دست ودل صدا وسیما می‌لرزد
از سوی دیگر دست و دل صداوسیما برای برگزاری مناظره‌هایی که یک طرف آن اصلاح‌طلبان باشند، می‌لرزد بنابراین از نیروی کمکی استفاده می‌کند. مانند سه شنبه در مقابل نظرات مخالف کرباسچی علاوه بر مهمان دوم، مجری و مهمان تلفنی نیز برای پاسخ به او وارد شدند! اما در همین حدّ هم خوب و پسندیده است و این روش صداوسیما باید تداوم یابد. این کار بسیار هم صحیح است. صداوسیما از محل بیت المال اداره می‌شود و تمام سلایق موجود در جامعه از آن سهم دارند. لذا اگر فضایی برای تمام افکار در آن باز شود، در واقع در حال برگشت به وظایف ذاتی خویش است و اگر تا پیش از این به گونه دیگری بوده، غلط بوده است. ضمن اینکه، هرچه بحث‌هایی از این دست در سطوح رسمی افزایش یابد، فضای جامعه آرام‌تر شده و جلوی ادامه اتفاقات ناگوار گرفته می‌شود. اصولگرایان از حضور اصلاح‌طلبان در جام‌جم خشنود نیستند و این نارضایتی عیان است چنانکه هادی بیگی نژاد در توییتر نوشت: «چند روزی است که صداوسیما جلسات آزاداندیشی در مورد حجاب و گشت ارشاد در تلویزیون راه‌اندازی کرده. فراغ از درستی یا نادرستی کار، سوالم این است که چرا از فعالان فتنه 88 و مفسدان اقتصادی استفاده می‌کنید؟ آقای رئیس صداوسیما! فتنه و فساد خطر قرمز شما هست یا نه؟» برخی سایت‌ها هم نوشتند در جریان مناظره دیشب میان کرباسچی و گنجی و کوشکی، کرباسچی در پاسخ به اظهارات کوشکی که گفت: در زمان پیامبر زنانی که حجاب را رعایت نمی‌کردند مجازات می‌کردند، گفت: البته آن‌ها را نمی‌کشتند! پس از این میهانان برنامه و مجری کرباسچی را متهم کردند اصرار دارد مهسا ایمنی کشته شده است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار